اخبارراه و ساختمانصنعت و معدنگوناگون

بورس کالا شفاف‌ترین بازار کشور است/ واسطه‌ها به دنبال تضعیف بازار‌های رسمی هستند

به گزارش صنعت کار، بهرام سبحانی، رئیس انجمن فولاد ایران گفت: عرضه و معامله انواع محصولات فولادی در بورس کالا طی سال‌های اخیر باعث شده تا با واقعی شدن قیمت ها، سود اصلی به تولیدکنندگان برسد و واسطه‌های پر قدرت سال‌های قبل از صحنه بازار کنار روند.

بیشتر بخوانید: «شفافیت معاملات» رمز موفقیت دولت برای پیشگیری از التهاب قیمت‌ها

سبحانی اظهار کرد: با مکانیسم بورس کالا بود که قیمت کالا‌ها از شمول قیمت گذاری دولتی خارج شد و شاهد رشد انگیزه تولید در کشور بودیم.

وی گفت: بورس کالا، شفاف‌ترین بازار کالایی کشور بوده و انجمن فولاد طرفدار عرضه محصولات در این بورس است.

رئیس انجمن فولاد ایران ادامه داد: اینکه هرازگاهی شاهد اعتراض برخی گروه‌ها به بورس کالا هستیم امری طبیعی است چراکه شما فکر کنید در سال‌های نه چندان دور، سود واسطه‌ها از تجارت فولاد از تولیدکننده فولاد بیشتر بود، اما امروز سازوکار بورس و شفافیت معاملاتی این بازار، سود این افراد را به حاشیه رانده است و به این ترتیب تلاش برای تضعیف بورس نباید عجیب باشد.

وی با تاکید بر اینکه با ورود فولاد به بورس کالا، بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این صنعت دلگرم شد افزود: با توجه به رشد تولید فولاد در کشور و حجم بالای عرضه به نسبت نیاز بازار داخلی، نباید محدودیتی در معاملات بورس کالا ایجاد شود و باید اجازه داد تا عرضه و تقاضا قیمت واقعی محصولات را مشخص کند. در این زمان هم تولیدکننده و هم مصرف کننده با اشتیاق و بدون هیچ گونه مشکلی اقدام به خرید و فروش از بورس می‌کنند.

طی هفته‌های گذشته شاهد رونق معاملات انواع محصولات به خصوص فولاد در تالار صنعتی و معدنی بورس کالا بوده ایم به طوریکه طی هفته گذشته در مجموع ۳۴۲ هزار و ۵۹۲ تن انواع کالا به ارزش ۲۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال در تالار محصولات صنعتی و معدنی این بورس معامله شد. بررسی معاملات نشان می‌دهد که در این تالار ۳۲۵ هزار و ۸۱۰ تن فولاد، ۷ هزار و ۴۰ تن مس، ۴ هزار تن آلومینیوم،۱۴۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۹ کیلو گرم شمش طلا و ۵۹۰ تن شمش روی از سوی مشتریان خریداری شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا