اخباربانک و بیمهچند رسانه ایویژه ها

رویکرد و کارکرد روابط عمومی در رونق تولید

به گزارش صنعت کار، از سوی دیگر سالهاست که شعار سال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تبیین کننده نقشه راه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور می گردد. سازمان ها برای عمل به شعارهای ابلاغی تلاش های بسیاری از سوی خود نشان می دهند و برای ارائه خدمات بیشتر و کامل تر به عموم جامعه از فرصت شعار سال بهره می جویند ، به ویژه در سالهای اخیر که شعارها مضمون اقتصادی دارند و حاکمیت آگاه به مسائل جامعه، به حق هدفگذاری نموده است تا بدنه اجرایی و دستگاههای اجرایی قوای سه گانه به دنبال راهکارهایی برای گره گشایی اقتصادی، ایجاد اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و …. باشد. البته نظام برنامه ریزی کشور اسناد بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت را تدوین نموده است. سند بیست ساله چشم انداز سال 1404 تبیین کننده نقشه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی کشور می باشد که در سال 1384 ابلاغ گردید و همزمان با این سند، سیاست های اصل 44 نیز ابلاغ شد و نظام اقتصادی کشور فصلی تازه را آغاز نمود. شعارهای ابلاغی نیز همانند اسناد توسعه ای کشور بسیار راهبردی و حکیمانه هستند. اگرچه تولید به میزان مناسب و آنچه مستحق اقتصاد مستعد ایران است به جایگاه واقعی خود دست نیافته است. فعالان زیادی در مصادر تولید مشغول فعالیت شده اند و تلاش های زیادی صورت گرفته است، قوانین و راهکارهایی برای رونق تولید در کشور تعبیه گردیده است، اما تولید کنندگان کماکان دچار چالش هایی هستند. می توان گفت به رغم تمامی سرمایه گذاری ها، برنامه ریزی ها، و تصمیمات اساسی برای مهیا سازی شرایط تولیدی ، نیازمند تدابیر بیشتر برای حفظ و ارتقای میزان کمی و کیفی تولیدات در رسته های متنوع صنایع و کشاورزی هستیم. دنیا دنیای رقابت و پیشرفت است و سرعت تحولات در صنایع و تکنولوژی ها بسیار بالاست. هر پیشرفت در تکنولوژی ، مجالی برای این مساله است که فرایند تولید در سطحی بالاتر از فناوری قرار گیرد. ماشین آلات در صنایع مختلف در کوتاه مدتی ، جایگزین جدید پیدا نموده و نیاز به جایگزینی دارند. تمام دستاوردهای دانش مهندسی و علوم طبیعی و علوم پایه و پزشکی در طی مدت کوتاهی در بهبود فرایندهای تولیدی رسته مخصوص خود تاثیر مستقیم می گذارند و در این میان بدون هیچ گونه تردیدی تشکیل و شکل گیری فرایند تولید و چرخه خلق ارزش ازمرحله تامین ، تولید تا توزیع و فروش و مصرف مرهون مولفه ها و عوامل موثر از جمله روابط عمومی به عنوان یک نهاد مدنی می باشد . اصولا واحدهای روابط عمومی ارکان ارتباطی دستگاه ها و سازمان های دولتی و خصوصی در سراسر دنیا هستند. گرچه در تعریف چارچوب وظایف و عملکرد سازمانی واحدهای روابط عمومی می توان مجموعه ای از فعالیت ها را تئوریزه نمود، اما نمی توان یک نسخه واحد برای هر واحد روابط عمومی تجویز نمود. حتی یک نسخه واحد را نمی توان برای یک روابط عمومی در زمانهای مختلف توصیه نمود. در واقع شرح وظایف روابط عمومی در هر سازمان بستگی به رسالت و مأموریت سازمان مورد نظر دارد.  سازمان های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی هر کدام شرح وظایفی بنا به رسالت سازمانی خویش دارند. اما آنچه که در مجموعه فعالیت های روابط عمومی مشهود است اهمیت روز افزون «مشتری مداری»، «مخاطب محوری» و توجه به ذی نفعان و ذی مدخلان می باشد. ذی نفع و ذی مدخل، قشر، گروه و افرادی هستند که با توجه به جنس فعالیت سازمان، دستگاه و شرکت ، نزدیکترین ارتباط را با سازمان دارند. به عنوان مثال ذینفعان بانک توسعه تعاون، مشتریان و جامعه تعاون هستند و پیمانکاران، تامین کنندگان و عرضه کنندگان تجهیزات و …  ذی مدخلان بانک توسعه تعاون هستند. ذی نفعان و ذیمدخلان، ارتباط های چند گانه با واحدهای مختلف سازمان دارند، اما نکته مشترک در این است که همه آنها یک واحد را همیشه در دسترس خود می دانند: «واحد روابط عمومی». معمولا انتقادات، شکایت ها و پیشنهادها به روابط عمومی منعکس می شود و این رکن ارتباطی گوش شنوا و چشم بینای مسائل و مشکلات پیش روی ذینفعان و ذیمدخلان بانک می باشد. واحدهای روابط عمومی از ابزارهای مختلف برای ارتباط با مخاطبین و مشتریان بهره می جویند. ابزارهای سامانه های اطلاع رسانی، سایت، پیامک، گرافیک، نشریه، آگهی ها ، بروشور، بنر ، و انواع تبلیغات همگی نوعی از ارتباط با مخاطب هستند که هر کدام کارکرد و جایگاه خاص خود را دارند. اما مهارت بهره گیری از این ابزارها در بهترین موقع و بهترین جایگاه، نیاز به مهارت، وقت شناسی، موقعیت شناسی دارد که از مدیر آگاه و آشنا به محیط روابط عمومی دارد. محیط و پارادایم روابط عمومی محیطی است سرشار از فعالیت های متعدد، با اولویت های متعدد که صد البته با فشار، استرس و حساسیت های خاص همراه است. و یک مدیر مدبر و اندیشمند می تواند این محیط پر تنش و پر استرس را تبدیل به محیطی همراه با نشاط، شادابی و خلاقیت نماید. مشتری و متقاضی؛ نیاز به راهنمایی، مشاوره و راهگشایی دارد و کاربر روابط عمومی سازمان خود باید روحیه ای با نشاط همراه با آگاهی های کامل از فرایندها و شناخت سازمانی داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز مشتری و متقاضی باشد.

واحدهای روابط عمومی سال هاست که به دلیل احساس برخی نیازها در دستگاه ها و سازمان های دولتی و خصوصی در همه کشورها جایگاه ویژه ای یافته اند.قبل از تشکیل واحد روابط عمومی به صورت معمول کنونی نیز ، سازمان ها کارکردها و وظایف مشابه روابط عمومی امروزی را توسط نیروهای خود انجام می داده اند. در واقع اقداماتی از قبیل ارائه گزارش عملکرد به مخاطبین درون و بیرون سازمانی، ارائه نیازها و مطالبات سازمان، بیان هنرمندانه نیازها به منظور پبشبرد اهداف سازمان، تبلیغات به منظور بیان عملکرد و همراه نمودن بیشتر مخاطبین درون و برون سازمانی، گذر از مواقع بحرانی که سازمان مورد حمله ای رسانه ای (به حق یا ناحق) قرار می گیرد، و … و همه و همه از جمله محورهایی هستند که سازمانها، دستگاهها و شرکت ها برای رتق و فتق آنها به اقدامات و تکنیک هایی روی آورده اند که امروزه قسمتی از کارکردهای روزمره روابط عمومی است. در واقع نوع بشر و نوع سازمان هیچ هنگام از روابط عمومی بی نیاز نبوده است. گروه های فرهنگی، علمی، ورزشی، هنری و احزاب سیاسی و اجتماعی همه و همه برای پیشبرد امور متوسل به راهبردهای روابط عمومی می شوند و هر کدام بنا به اهداف و برنامه های خود اقدام به تشکیل واحدی به نام روابط عمومی یا واحد ارتباطی یا واحد رسانه می کنند . البته وظایف روابط عمومی در همه انواع سازمانها بستگی به ماموریت سازمان متنوع است. در هر صورت رکن ارتباطی و روابط عمومی مشغله ای است سنگین، پر استرس، نیاز به اقدامات لحظه ای، کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت که همه باید هنرمندانه در کنار هم چینش شود و در یک مسیر و یک راستا باشند. روابط عمومی جایگاهی است که برآیند همه وفاق ها را متمرکز نموده و به موفقیت بیشتر سازمانی تبدیل می کند. جایی است که تعارض ها را تبدیل به یکسویی می نماید، جایگاهی است که تعارضات میان مطالبات مطالبه گران از سازمان را با تامین کنندگان به حد تعادل می رساند. روابط عمومی جایگاهی است که  ابهامات را به شفافیت، نزاع ها را تبدیل به هم افزایی، رقابت سازمانی را تبدیل به همکاری سازمانی می نماید و در واقع تجمیع کننده نیروهای سازمان برای نیل به اهداف می باشد.روابط عمومی ها به عنوان جایگاه های ویژه ارتباطات انسانی در انتقال دانش بسیار مستعد هستند. روابط عمومی های صنایع مختلف می توانند خط شکن ایجاد تحولات مثبت در واحدهای تولیدی باشند. روابط عمومی ها جایگاهی فراتر از انتقال کوتاه مدت پیام ها و پیشنهادها دارند. آنها می توانند جایگاه مطمئنی برای مدیریت و ذخیره سازی دانش، مدیریت و توسعه اطلاعات باشند‌ صد البته واحدهای همکار نیز در این امر وجود دارد.تولید کنندگان در دنیای سرشار از رقابت امروز به راستی نباید تنها بمانند . رویکردهای حرفه ای برای بهبود فرایند تولیدی، صرفه جویی انرژی، افزایش بهره وری و اتکا به دانش در محیط تولیدی نتایجی از قبیل کاهش قیمت تمام شده منجر شود. کشورهای مختلف با توسل به تکنیک های مزیت نسبی در تولید برخی کالاها مزیتی مطلق یا نسبی در کالاها می یابند. شناخت مزیت نسبی برای کالاهایی که پتانسیل تولیدی آنها در کشور ممکن است با شرایط بهتری فراهم باشد از جمله محورهایی است که روابط عمومی ها و رسانه ها و متخصصین می توانند نقش بسزایی داشته باشند.روابط عمومی ها می توانند در کشف و معرفی نخبگان جوانی که در سن ایده پردازی قرار دارند و ایده شجاعانه آنها می تواند در تلفیق با متخصصین با تجربه منجر به بهبود و توسعه شرایط تولیدی شود موثر واقع گردند. در واقع باب سازمان و واحد تولیدی باید از طریق روابط عمومی ها به سوی نخبگان باز باشد.

امروزه تولید در واقع تجلی گاه تمامی پیشرفت های سرمایه انسانی کشور در آن رسته و تخصص تولیدی می باشد. اگر مشارکت متخصصین در فرایند تولیدی کافی نباشد روش ها و فرایندهای تولیدی ناقص و هزینه بر می باشد. تولید و صنعتی موفق است که از تمامی دانش و تجربه متخصصین بومی خود به خوبی بهره جوید. حتی برخی متخصصین به صورت پاره وقت و مشاوره ای می توانند پیشنهادها و نقطه نظرات خود را به واحدهای تولیدی ارائه دهند.

درست است که در نگاه اول به مساله تولید آنچه مطرح می شود فراهم نمودن مواد اولیه، ابزار و عوامل تولیدی، تجهیزات و ماشین آلات می باشد اما همه این عوامل در سایه عوامل و روابط انسانی کارآمد و تحت مدیریتی دانش محور و در بستر اقتصادی سالم و شفاف مولد خواهند بود. شاید کم توفیقی ها در بسیاری از عرصه ها با هوش مدیریتی بالاتر و با تصمیمات اساسی تر و با نگاه های کاملا تخصصی تبدیل به توفیقات در بالاترین حد شود.بسیاری از فرصت های تولیدی هنوز به خوبی بهره گیری نگردیده است. برخی واحدهای تولیدی مترصد یک جریان تامین مالی هستند تا به چرخه مناسب تولید برگردند. برخی بنگاه های دانش محور منتظر نگاه حمایتی از سوی دستگاه های متولی هستند تا ایده خود را به منصه اجرا بگذارند. شناخت بسیاری از این موقعیت ها و نیازسنجی ها در بسیاری اوقات به وسیله روابط عمومی ها و واحدهای همکار امکان پذیر می باشد. تولید کنندگان کالاهای استراتژیک و تولید کنندگان کالاهای بومی باید تا حد امکان تحت حمایت سیاست های اقتصادی دولت باشند و روابط عمومی دستگاه های حمایتی از این حیث مسئولیتی مهم دارند.در تولید صرفا ابعاد فنی و تکنیکال مطرح نیست، بلکه ابعاد انسانی، سازماندهی و مدیریتی در جایگاهی مهم تر و استراتژیک  و راهبردی جا می گیرد. جایگاه تولید ویترین و برآیند توفیقات کشور در ابعاد علمی و اقتصادی می باشد‌. با رونق تولید است که علاوه بر اشتغال واحدهای فنی ، شاهد ایجاد موقعیت اشتغال زایی برای بازاریابان، حسابداران و مشاغل دیگر فراهم می شود و در واقع چرخه مشاغل مختلف حول مساله تولید شکل می گیرد.کمتر اقتصادی می توان یافت می شود که بتواند تولید در صنایع مختلف را در بالاترین سطح به منصه اجرا بگذارد، اما تلاش بر آن است که با مطالعات و بررسی های میدانی و بررسی پتانسیل ها و مزیت ها، از همه امکانات در دسترس برای افزایش سطح کمی و کیفی تولید بهره جست. بهره گیری هنرمندانه و مدبرانه از همه امکانات تولید با توجه به رعایت الزامات زیست محیطی، برخاسته از عمق استراتژیک دانش و اقتصاد کشور می باشد. ترکیب عوامل و امکانات تولید اگر به شکلی باشد که در مجموع و در میان مدت و بلند مدت موجب تقویت حجم تولید داخلی و ملی شود ، نشان دهنده آن است که دست اندرکاران برنامه ریزی توسعه در کشور آگاه به مولفه ها و شرایط محیط تولید در کشور و در سطح بین الملل می باشند.واحدهای روابط عمومی به عنوان رکن ارتباطی سازمانها نقشی بی بدیل در تبیین و کمک به پیاده سازی اهداف راهبردی شعار سال دارند. «رونق تولید» بعد دیگر بسیاری از شعارهای اقتصادی سالهای اخیر است و مطمئنا شعارها از انسجام کامل برای تحقق اهداف اقتصادی کشور برخوردار هستند. واحدهای روابط عمومی به واسطه نوع فعالیت شان از بسیاری از چالش ها و مسائل سازمان و بخش اقتصادی مطلع هستند. روابط عمومی ها طلایه داران پیشرفت اقتصادی کشور هستند. بسیاری از برنامه های راهبردی سازمانها نیز توسط واحدهای روابط عمومی مستند سازی می شود. روابط عمومی یکی از مهمترین کانال های ابلاغ اسناد تحولی و راهبردی است. درست است در مرحله تدوین اسناد راهبردی که برگرفته از اسناد راهبردی کشور است واحدهای مختلف سازمانی نقش دارند اما نقطه مشترک و کانونی همه اسناد و برنامه های راهبردی روابط عمومی می باشد. روابط عمومی به عنوان محوریت برگزاری نشست های تخصصی و همایش ها و کارگاه های گوناگون به همراه واحدهای مرتبط، تاثیر انکارناپذیر در انسجام و یکپارچه سازی مسیر و محتوای برنامه ها دارد.

در سال رونق تولید، روابط عمومی ها عهده دار تکالیفی برای نقش آفرینی دستگاه های اجرایی می باشند. همگان اذعان دارند که تولید کنندگان و واحدهای تولیدی  چالش های متعددی پیش رو دارند. مجموعه چالش های تولید کنندگان به ویژه در بخش صنایع و کشاورزی  در هر بخش تخصصی باید در اسرع وقت توسط ارکان ارتباطی سازمانها شناسایی و مستند گردیده و برای رفع چالش ها و مسائل و نیز گشایش آنها راه حل های پایدار در نظر گرفت. هنر روابط عمومی در این است که منعکس کننده مسائل تولید گران باشد و همچنین مشوق نوآوران واحدهای تولیدی باشد. تولید کنندگان از جمله اقشاری هستند که در دنیای رقابت شدید بین المللی و نیز برخی دسیسه های اقتصادی کشورهای معاند، ممکن است دچار آسیب پذیری شوند. حمایت از کالاهای تولیدی تولیدگران و کمک به ارتقای سطح کیفی از جمله خدماتی است که روابط عمومی ها می توانند در آن نقش ایفا نمایند.

سعید معادی/مدیر روابط عمومی بانک توسعه تعاون

 

 

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا