بانک و بیمه

سرمایه‌گذاران خرد اسیر نوسان

به گزارش صنعت کار به نقل از مهر، قیمت دلار روز شنبه از مرز ۴۷۰۰ تومان عبور کرد و کمتر کسی باورش می‌شد پتانسیل افزایش قیمت دلار تا این میزان وجود داشته باشد. نرخ دلار دیروز، یکشنبه، نیز از مرز ۴۷۵۰ تومان عبور کرد و در معاملات پایانی عصر دیروز به سمت ۴۸۰۰ تومان خیز برداشت.

هیجانات در بازار اکنون به اوج رسیده و هر کسی با هر میزان سرمایه‌ای که دارد، از دور و نزدیک خود را به چهارراه استانبول و سبزه میدان رسانده است تا بلکه بتواند سودی هر چند اندک اما پرریسک را به خانه ببرد.

البته برخی از خریداران بازار ارز، خیلی دیرهنگام وارد این بازار شده و درست در شرایطی تصمیم به ورود برای سرمایه‌گذاری گرفته‌اند که افزایش نرخ دلار بیشتر مسیر خود را طی کرده است و شاید این یک ورود دیرهنگام باشد.

با سیر صعودی قیمت، این روزها حتی زنان خانه‌دار و دارندگان سرمایه‌های خرد هم به خریداران این بازار اضافه شده اند؛ آنها که اندک سرمایه‌ای داشتند و به بهانه کسب سود، به بازار ورود کردند و بعضا اسیر دلالانی شدند که تنورشان این روزها بسیار داغ است و هر سرمایه‌ای ممکن است در این تنور وارد شده و بسوزد.

تمام اینها در شرایطی است که اگر برنامه منسجمی برای هدایت سرمایه های سرگردان تدارک دیده می شد، حجم نقدینگی رو به افزایش در اقتصاد ایران به نوع دیگری هدایت می شد و چنین رفتارهایی را در بازار رقم نمی زد؛ به خصوص اینکه بیشترین ضرر را در میان مدت، دقیقا همان سرمایه گذارانی خواهند داشت که اکنون سودای سود از بازار ارز را در سر دارند.به اعتقاد برخی کارشناسان، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و برنامه دولت برای اخذ مالیات از سپرده ها، موجب شده مردم سرمایه های خرد خود را روانه بازار ارز کنند و همین مساله به افزایش قیمت دامن زده است.

«حسین»، از دلار فروشان خیابان فردوسی سفرهای خارجی را عامل دیگری برای دامن زدن به قیمت دلار معرفی می کند. او به خبرنگار مهر گفت: تقاضای ارز در بازار خیلی زیاد شده و بخش مهمی از آن بخاطر سفرهای خارجی مردم برای ایام نوروز است و معمولا کسانی که برای تعطیلات نوروز به سفرهای خارجی می روند ، از بهمن ماه ارز مورد نیاز خود را از بازار خریداری می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه فروش هر ساله این ایام، فکر می کنم تعداد سفرهای خارجی مردم در ایام نوروز میلیونی باشد و اگر هر کدام چند هزاردلار بعنوان هزینه سفر نیاز داشته باشند، حجم زیادی تقاضا را در بازار شکل می دهد.

سرمایه هایی که به سمت تولید نمی رود

از سوی دیگر، بیشتر این سرمایه گذاری هایی که از این بازار به آن بازار در حرکت هستند، علاوه بر اینکه می توانستند چرخ تولید و اشتغال را به حرکت دربیاورند، می توانستند با ضمانت دولت، سود خوبی را به دست آورند که به مراتب کم ریسک تر از سرگردانی و کوچ از این بازار به آن بازار و در نهایت توقف در ایستگاه بازار ارز و چهارراه استانبول بود.

در اینجا است که به نظر می رسد دولت باز هم از کنار یک تدبیر ساده یعنی هدایت نقدینگی به سمت تولید با ابزارهایی همچون اوراق مشارکت با نرخ سود جذاب و حتی بالاتر از نرخ بلندمدت یکساله بانکی، گذر کرد و بازار را بدون برنامه به حال خود رها کرد.

یکی از صرافان بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تکانه های بازار ارز از ماهها قبل قابل پیش بینی بود و برخی تحرکات بازار به خصوص عملکرد اماراتی ها در قبال برخی تبادلات ارزی و مواردی از این دست، شرایط را قابل برنامه ریزی می کرد گفت: متاسفانه تدبیری برای هدایت بازار ارز به کار گرفته نشد، در حالیکه حتی دولت با عملیات روانی به خوبی می توانست بازار را کنترل کند.

وی می افزاید: خرید ارز این روزها با دید سرمایه گذاری آن هم از سوی سرمایه گذاران خرد و زنان خانه دار به هیچ عنوان سودآوری بلندمدت ندارد و نمی توان خیلی به آن خوشبین بود.

به هر حال داستان هر چه که باشد به مردم عادی توصیه می شود که خود را وارد معادلات ارزی پیچیده این روزهای بازار نکنند و در عین حال لازم است مسئولان این روزهای آشفته بازار ارز را بی سر و سامان به حال خود رها نکنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا