اخبارخودرونفت و پتروشیمیویژه ها

فرهنگ‌سازی لازمه گسترش استفاده از سوخت CNG/افزایش قیمت با هدف اجرای الزام‌های ایمنی

جایگاه سوخت
نفت
گاز
CNG

به گزارش صنعت کار، سوخت CNG به عنوان یکی از سوخت‌های رایج در کشور با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه فعال سی ان جی توانسته به ۴.۳ میلیون خودروی CNG سوز که معادل ۲۳ درصد از کل خودرو‌های موجود است خدمات دهی کند که این نشان از سهم ۲۰ درصدی این سوخت در میان انواع حامل‌های انرژی دارد.

بنا بر آمار موجود، وجود ۴.۳ میلیون خودروی CNG سوز در حدود ۲۱ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند که این رقم جایگزین ۲۱ میلیون لیتر بنزین می‌شود.
توانمندی در این صنعت برای کشور ما با وجود منابع عظیم گازی و زیرساخت‌های حوزه گاز در کنار خودکفایی در تولید تجهیزات بروز پیدا کرده، به گونه‌ای که طبق آخرین آمار ۶ کارخانه بزرگ مخزن‌سازی و ۴ شرکت بزرگ کمپرسورسازی در کشور فعال هستند که نتیجه آن خودکفایی ۹۰ درصدی در تولید تجهیزات است.
مسئولین این حوزه از وجود ۵۰ درصد ظرفیت مازاد در زمینه جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی خبر داده اند که با این وجود تا پایان سال ۲۰ جایگاه دیگر نیز به مجموع آن‌ها اضافه خواهد شد.
به گفته حمید قاسمی ده چشمه مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هر یک متر مکعب استفاده از گاز به میزان ۶ هزار تومان صرفه جویی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد به همین خاطر برای تشویق صاحبان خودرو وام ۲.۵ میلیون تومانی برای خودرو‌های کار در نظر گرفته شده است.
با این شرایط از ابتدای سال جاری صحبت‌هایی در زمینه افزایش نرخ سی‌ان‌جی به گوش می‌رسید که در نهایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روز گذشته اعلام کرد به‌منظور تامین منابع مالی اجرای الزام‌های ایمنی و هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG) و کمک به تعویض مخازن وسایل نقلیه با سوخت گاز طبیعی فشرده، از ساعت ۲۴ یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه هر کیلوگرم گاز طبیعی فشرده شده به قیمت ۶ هزار و ۵۶۸ ریال عرضه خواهد شد.
براساس اطلاعیه منتشر شده، نرخ فروش قبلی سی‌ان‌جی به ازای هر کیلوگرم ۶ هزار ریال است که با اعمال نرخ جدید، افزایش قیمت این سوخت پاک کمتر از ۱۰ درصد است.
در همین راستا، اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی CNG کشور گفت: برای آنکه استقبال از سوخت پاک CNG در بلند مدت تداوم داشته باشد باید رفتار و تصمیم گیری‌های رگولاتوری قیمت حامل‌های انرژی سالانه به درستی انجام شود، تحت این شرایط است که هر کدام از حامل‌های سوخت در سبد انرژی رشد خود را حفظ خواهند کرد.
رئیس انجمن صنفی CNG کشور عنوان کرد: در صورت مدیریت مناسب قیمت حامل‌های انرژی می‌توان تاثیر آن را در حوزه‌های مانند کاهش قاچاق سوخت، کاهش مصرف و افزایش بهینه سازی سوخت مشاهده کرد.
وی اظهار کرد: این ضرورت احساس می‌شود که بسته‌های حمایتی در بخش‌های بیمه، مالیات، تجاری سازی داخل جایگاه‌ها و … تعریف و مد نظر قرار گیرد.

فرهنگ سازی استفاده از خودروهای گازسوز در راستای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، افزایش ایمنی خودرو در زمان بروز حوادثی همچون انفجار در زمان تصادفات، کاهش مصرف بنزین و کاهش هزینه‌های خودرو برای مالکان وسیله نقلیه از جمله دلایل ضرورت گسترش استفاده از سوخت سی‌ان‌جی در کشور است تا در آینده‌ای نزدیک سهم مصرف آن افزایش یابد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا