اخبارخودروصنعت و معدنویژه ها

کوتاهی قطعه سازان داخلی در داخلی سازی قطعات های تک

به گزارش صنعت کار، محمد شهپری با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری در حوزه داخلی سازی قطعات های تک اظهار کرد: به دلیل وضعیت نامناسب مالی قطعه سازان آمادگی سرمایه گذاری در حوزه داخلی سازی قطعات  های تک را ندارند که لازم است در این خصوص وزارت صنعت و دولت سرمایه گذاری های لازم را انجام دهند.
وی ادامه داد: تلاش قطعه سازان در سال های اخیر در حوزه داخلی سازی مناسب بوده اما این روند در قطعات های تک به کندی پیش رفته و می توان گفت کوتاهی از قطعه سازان بوده اما می توان با جذب فناوری دست به اقدامات خوبی در این زمینه زد.
این فعال صنعت قطعه با بیان این که هم اکنون بیش از 80 درصد درخواست شرکت ها برای همکاری با خارجی ها و اروپایی ها با جواب منفی روبرو شده است، تصریح کرد: بومی سازی برخی قطعات خاص و سیستم ها حرکت دشواری در صنعت قطعه سازی نیست اما با فرصت سوزی در جریان برجام، فرصت ایجاد شده برای ساخت برخی از قطعات در صنعت قطعه سازی از بین رفت و امروز خودروسازان درگیر عدم تامین همین قطعات شدند.
شهپری با تاکید بر این که در شرایط کنونی، داخلی سازی ارزش افزوده بسیار خوبی برای کشور به همراه دارد به شرطی که سرمایه مورد نیاز فراهم شده و بتوان تحریم ها را دور زد، تصریح کرد: داخلی‌سازی قطعات راهکاری برای نجات قطعه‌سازان و خودروسازان در شرایط کنونی است و داخلی سازی قطعات های تک نیز می تواند در شرایط فعلی قطعه ساز و خودروساز را نجات داد.
عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان در ادامه با توجه به پتانسیل موجود در صنعت قطعه اظهار کرد: در حال حاضر قیمت مواد اولیه در ایران نسبت به سایرکشورها پایین تر است ضمن آن که هزینه انرژی و دستمزد کارگران نیز در مقایسه با سایر کشورها در وضعیت خوبی به سر می برد که با توجه به این شرایط صورت سرمایه گذاری و تامین نقدینگی می توان داخلی سازی را به خوبی عملیاتی کرد.
وی در پایان زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو بیش از 7 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا