اخبارخودروصنعت و معدنویژه ها

محاسبه بانک مرکزی از قیمت ارز مصرفی صنعت خودرو نادرست است

به گزارش صنعت کار، شاپور سامعی با بیان این که همواره مباحثی در خصوص کیفیت و ارزبری در این صنعت مطرح می شود در حالی که در همه صنایع نقاط ضعف و قوت هایی وجود دارد، افزود:  در شرایطی که واردات خودرو ممنوع است دولت باید با پرداخت تسهیلات ریالی به صنعت خودرو و قطعه سازی اجازه دهد تا تولید خودرو در داخل تداوم یابد تا شاهد تعطیلی و بیکاری در این صنایع نباشیم.
وی با اشاره به پرداخت تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو در ماه های پایانی سال گذشته تصریح کرد: این میزان تسهیلات با توجه به میزان بدهی خودروساز به قطعه ساز و همچنین گردش مالی این صنعت و رشد چند برابری قیمت مواد اولیه رقم چندان زیادی نیست و تنها توانست کمک خوبی برای قطعه سازان در پرداخت حقوق کارگران در روزهای پایانی سال باشد.
سامعی با اشاره به زمان بر بودن سفارش گذاری و ورود قطعات خارجی اظهار کرد: با توجه به این شرایط در صورتی که نقدینگی به سرعت به صنعت قطعه تزریق نشود شاهد شرایط بسیار ناگواری در تولید و اشتغال خواهیم بود.
نایب رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در ادامه با توجه به عدم تامین تسهیلات ارزی از سوی بانک مرکزی تصریح کرد: بر اساس پیش بینی بانک مرکزی قرار است ۸۴۴ میلیون یورو به صورت مساوی به ایران‌ خودرو و سایپا پرداخت شود و تأمین ارز نیز به صورت روپیه هند، یوآن چین، ین ژاپن و لیر ترکیه باشد که این منابع تنها در برخی از بانک‌های خاص قابل استفاده بوده و اجازه جابجایی آن برای صنعت وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: این در حالیست که با توجه به تجربه تحریم های گذشته، در صورت افزایش فشارها قطعه سازان در صورت تامین نقدینگی، امکان تامین مواد اولیه داخلی و خارجی و دستیابی به عمق ساخت داخل را خواهند داشت.
سامعی در پایان به محاسبه ما به التفاوت ارز قطعه سازان از سوی خودروسازان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر خودروسازان ارز قطعه سازان را 8500 تومان محاسبه می کنند در حالی که ارز قطعه سازان با ارقامی در حدود 12 هزار تومان تامین می شود و در این وضعیت با این شیوه محاسبه قیمت، هر روز مشکلات نقدینگی قطعه سازان بیشتر شده و به سیر نزولی تولید نزدیک تر می شوند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا