اخبارتاپخودروویژه ها

سیاست‌های‌مالیاتی‌ راهکارجدید برای کوتاه شدن دست دلالان

به گزارش صنعت کار، چندی است که مدام از راهکارهای مناسب برای ساماندهی بازار خودرو سخن به میان می آید، مسوولان و کارشناسان هرکدام نظرات خود را دارند و هریک راه کار خود را مثمر ثمر می خوانند. در این میان نمایندگان مجلس که مدت ها بود طرح ساماندهی بازار خودرو را در دست داشتند در صحن علنی مجلس ۲۹ اردیبهشت امسال در بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو، بند مربوط به مرجع قیمت گذاری خودرو را بررسی کردند و در نهایت مجدداً شورای رقابت را مرجع قیمت گذاری خودرو معرفی کردند.نظر آن ها این است که بازگشت شورای رقابت از التهاب بازار خواهد کاست وبساط دلالی از بازار خودرو جمع خواهد شد.

اما چند روزی است که علاوه بر ورود مجدد شورای رقابت به گردونه قیمت گذاری خودرو ، صحبت از سیاست های مالیاتی به میان آمده است در همین زمینه امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو عنوان کرده است: با توجه به اینکه بازار خودرو همچنان روند پرتلاطمی سپری می‌کند و بیشتر بازیگران این بازار را دلالان و واسطه‌ها تشکیل می‌دهند، بهتر است برای کنترل فعالیت این افراد، سازمان‌های اقتصادی و مالیاتی ورود کرده و برای خرید بیش از یک خودرو مالیات در نظر بگیرند.

او معتقد است در صورت اعمال محدودیت‌های مالیاتی، بازار خودرو با کاهش فعالیت دلالان روبه‌رو شده و بسیاری از این افراد سرمایه خود را از این حوزه خارج می کنند و بر همین اساس آرامش نسبی به بازار خودرو بازگشته و از التهابات این بازار کاسته خواهد شد.

سیده حمیده زرآبادی  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در همین رابطه می گوید:« با اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو می‌توان از افزایش قیمت چهارچرخ‌ها جلوگیری کرد از سوی دیگر بازار نیز به ثبات نسبی می‌رسد.»

در همین رابطه محمد وطن پور فعال بازار خودرو عنوان می کند:« این که عنوان می شود سیاست های مالیاتی می تواند دست دلالان را کوتاه کند از نظر بنده هم کار ساز است. بله اگر 10 تا 20درصد مالیات از قیمت خودرو به ازای خرید و فروش گرفته شود قطعا  بساط دلالی تا حدودی جمع خواهد شد.»

او می افزاید: در حال حاضر دلالان در بازار خودرو  در حال جولان دادن هستند و به راحتی می‌توانند قیمت‌ها را بالا و پایین کنند. قطعا وضع مالیات انگیزه آنها را برای جولان در این بازار را از بین خواهد برد.»

این فعال حوزه بازار خاطر نشان کرد: این راهکار های مالیاتی باید به گونه ای انجام شود که مردم عادی که برای تهیه یک خودرو که بیشتر ابزار کار آن ها است دچار مشکل و آسیب نشوند. قطعا اگر این سیاست های مالیاتی برای افرادی که برای چند خودرو ثبت نام می کنند اعمال شود بیشتر جوابگو خواهد بود.»

به زعم  و گفته همه کارشناسان در حال حاضر شرایط بازار به گونه‌ای است که حتی قیمت خودروهای فرسوده نسبت به زمان خرید آن افزایش یافته و در حالی که این خودروها مستهلک شده و قابلیت استفاده ندارند با نگاه سرمایه ای نگه داری می شوند و به چرخه اسقاط وارد نمی شوند. قطعا راهکار های مناسب برای ساماندهی بازار خودرو، این چرخه باطل را از بین خواهد برد.

 

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا