اخبارتاپخودروصنعت و معدنگوناگونویژه ها

نگرانی از نحوه واگذاری سهام خودروسازان شدت گرفت/ خصوصی سازی صنعت خودرو نیازمند ایجاد بسترها

به گزارش صنعت کار، بر اساس تصمیمی که در این جلسه گرفته شد، قرار است سهام این شرکت‌ها به صورت بلوکی و یک جا مطابق مقررات به عموم متقاضیان واگذار شود و قیمت پایه این سهام نیز مطابق آیین نامه نحوه قیمت گذاری سهام به تصویب برسد.

با این اقدامات به نظر می رسد که صنعت خودرو بیش از همیشه به مرحله خصوصی سازی نزدیک شده و در حال اجرایی کردن این تصمیم بزرگ است اما نکته ای که در این مسیر مورد توجه قرار می گیرد، سرنوشت شرکت های خصوصی سازی شده است چرا که بررسی تجربه های پیشین نشان از عدم موفقیت در این زمینه دارد .
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره می گوید: « شاید خصوصی سازی به عنوان یک راه حل برای بهبود این صنعت در طرح ساماندهی بازار خودرو ارایه شده اما هیچ راهکاری برای اجرای درست آن مطرح نشده است».
وی می افزاید: « خصوصی سازی راه حلی است که نیازمند ایجاد بسترها است زیرا مشابه این اقدام در صنایع دیگر انجام اما منجر به شکست شده و تاکنون مثال موفقی در این زمینه دیده نشده که برای نمونه شرکت های بزرگ صنعتی خصوصی شده باشند و بر اساس این اتفاق شاهد افزایش بهره وری و رقابت پذیر شدن بنگاه باشیم بلکه همواره شاهد ورشکستگی تعداد زیادی از واحدهای واگذار شده نظیر هپکو بوده ایم».
کاکایی با بیان این که از خصوصی سازی همواره در تئوری ها به عنوان یک راهکار مناسب یاد می شود و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید دارند، تصریح کی کند:« می توان از خصوصی سازی به عنوان یک راهکار کلان مناسب یاد کرد اما این پرسش باید توسط وکلای مجلس پاسخ داده شود که خصوصی سازی خوب چگونه انجام می شود»؟
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه می دهد:« امروزه هر خصوصی سازی مناسب نیست ضمن این که خودروسازی ها در گذشته خصوصی شده و با 14 تا 17 درصد سهام دولتی می توان ادعا کرد، خودروسازی ها خصوصی هستند بنابراین برای خصوصی سازی کامل آن ها باید دقیق تر به این موضوع پرداخت و برای توسعه خصوصی سازی راهکار ارایه داد».
او اظهار می کند:« این که سرمایه دار و ابرقهرمانی به حوزه خصوصی سازی وارد و ادعا کند که تمام مشکلات را به جان می خرم و با خرید یک بنگاه تمام مشکلات آن را خواهم کرد تنها یک آرزو و رویا بوده و وجود خارجی ندارد».
این کارشناس صنعت خودرو خصوصی سازی را همراه با تبعاتی می داند و می گوید:«  اگر تمهیدات لازم برای این رویای بزرگ اندیشیده نشود باید به شدت نگران خصوصی سازی در صنعت خودرو بود چرا که تجربه های مشابه زیادی در این باره وجود دارد».
خصوصی سازی در صنعت خودرو همواره با تاکید بر واگذاری صددرصدی مالکیت و قیمومیت شرکت ها بوده چرا که کارشناسان این حوزه معتقدند که در صورتی که تنها مالکیت این شرکت ها واگذار شود این شرکت ها زیان وارده از گذشته را همراه خود به مالک جدید انتقال می دهند بر این اساس در شرایط فعلی که بحث واگذاری سهام خودروسازان داغ شده، لازم است به این موضوع توجه جدی شود.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا