اخبارتاپخودروراه و ساختمانصنعت و معدن

ضرورت ساماندهی بازار تایر/ تخصیص ارز به صنعت تایر باید تسریع پیدا کند

به گزارش صنعت کار، تامین قطعات یدکی برای رانندگان خودروهای سنگین و سبک چندی است که به یکی از چالش های بزرگ آنان تبدیل شده است. در این میان یکی از این قطعات مهم برای رانندگان تایر خودرو است که هم با افزایش قیمت رو به رو شده و هم ورود تایرهای قاچاق بی کیفیت در بازار مشکلات بسیاری را برای آن ها ایجاد کرده است.

رانندگان کامیون و فعالان بخش حمل و نقل همیشه از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد گلایه دارند و اکنون به نظر می رسد این مشکلات واقعا به صورت حاد درآمده‌اند.

در همین راستا رئیس کانون های انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران خراسان نیز چند روز پیش عنوان کرد لاستیکی که در اختیار آن ها قرار نمی گیرد پاسخگوی نیاز آن ها نیست. او می گوید که در بهترین وضعیت که ماشین‌های ما در حال دور زدن و چرخش در کشور بودند یکسری لاستیک‌های مستعمل در بازار وجود داشت و می توانستند نیاز خود را به نوعی تأمین کنند اما هم اکنون متأسفانه در هیچ کجای کشور لاستیک پیدا نمی‌شود.

تیموری می افزاید:”استانداردی تعریف کرده‌اند که به استناد پیمایش کامیون، لاستیک در اختیار کامیون‌داران قرار می‌گرفت اما حالا به همان استناد هم لاستیک به کامیونداران داده نمی‌شود.”

رئیس کانون های انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران خراسان عنوان می کند: “در حالت معمول باید بین هر ۲ تا ۳ ماه لاستیک کامیون را تعویض کرد اما تعداد زیادی از اعضای ما هم اکنون یک سال است که نتوانسته‌اند این کار را انجام دهند و در خراسان رضوی داریم وسایلی که بعد از یک سال هنوز نتوانسته‌اند یک جفت لاستیک بگیرند.”

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر نیز چندی پیش درباره مشکلات رانندگان در حوزه تایر به خبرنگار خودروکار گفت: همانندخودرو که در بازار گران‌تر عرضه می‌شود، دلالان این کالا نیز با قیمت دلخواه تایر را در بازار می‌فروشند.»

او عنوان کرد که اصلی‌ترین مشکل کارخانه‌ها تأمین به موقع مواد اولیه مورد نیازشان است که البته منحصر به مواد اولیه خارجی هم نیست؛ او می گوید تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه داخلی هم مشکلات کم ندارند و باید مشکلات رفع شود تا نیاز بازار مرتفع شود.»

در همین راستا فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن وتجارت در نشست پایش وضعیت صنایع غیر‌فلزی که هفته گذشته به صورت تخصصی به صنعت لاستیک پرداخته شد، باتشریح وضعیت این صنعت اظهار کرد: روند تولید صنعت لاستیک با توجه به برنامه ریزی های انجام شده ‌حدود 290 هزار تن در نظر گرفته شده است که با اتخاذ مکانیزم های اجرایی امیدواریم با همکاری تولیدکنندگان به این هدفگذاری دست یابیم.

او معتقد است صنعت لاستیک با اشتغالزایی 16 هزار نفری توانایی تأمین کل تایر‌های خودرو‌های پژو، پراید و سمند و همچنین برخی از تایر های باری در کشور را دارا است.

در این نشست تخصصی پایش صنعت لاستیک که با حضور دبیر انجمن تولیدکنندگان و نمایندگانی از این صنعت برگزار شد؛ پیشنهاداتی جهت برون رفت از وضعیت فعلی صنعت لاستیک نظیر تسریع در تخصیص ارز مورد نیاز، آزاد سازی صادرات ، برنامه‌ریزی برای افزایش کیفیت انواع لاستیک و حضور در بازارهای جهانی و بازنگری در وضعیت فاکتورهای اساسی صنعت مطرح و تصمیاتی در راستای رفع دغدغه های این صنعت نیز اتخاذ شده است.

همچنین در این نشست مقررشد پرونده‌های مربوط به صنعت لاستیک در جلسه آتی کمیته ارزی مشترک با بانک مرکزی مورد بازنگری و تخصیص ارز به واحدهای صنعتی این بخش تسریع شود تا مشکلات در این بخش کمتر شود و نیاز بازار نیز تامین شود.

به گزارش خودروکار، به گفته مسسولین در یک سال اخیر سازمان راهداری بیش از یک میلیون حلقه تایر میان کامیون داران توزیع کرده، اما در شرایط کنونی بازار لاستیک با کمبود یک میلیون حلقه ای مواجه است. کمبود و کاهش توزیع تایر دولتی در بازار موجب ایجاد بازار سیاه و فروش تایر با چند برابر قیمت شده است، در شرایط کنونی تایر های موجود با قیمت آزاد از طریق قاچاق یا کارخانه های داخلی تأمین می شود، از این رو ساماندهی این بخش نیز بسیار ضروری است.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا