اخبارتاپصنعت و معدنگوناگونویژه ها

برنامه ریزی برای بازگشت ۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات مواد معدنی به چرخه اقتصاد

به گزارش خبرنگار صنعت کار، جعفر سرقینی در نشستی خبری با بیان این خبر اظهار کرد: با ابلاغ این مصوبه از این پس صادرات سیمان و سنگ آهن تنها توسط تولیدکننده و یا نماینده رسمی او انجام می شود.

وی با تاکید بر این که براساس این مصوبه از این پس سنگ آهن بدون شناسنامه صادر نخواهد شد، افزود: این بخشنامه در راستای شفاف سازی ابلاغ شده و هرتاجر و صادرکننده با کارت جدید که دارای مشخصات او و اعلام این که به نمایندگی از کدام معدن است، توان صادرات خواهد داشت.

سرقینی در ادامه با تاکید بر این که ترجیح وزارت صمت واگذاری معادن به مصرف کنندگان است، تصریح کرد: اما این قانون تنها در ماده ۳۲ این اجازه را به ما می دهد و در باقی موارد ناگزیر به اجرای مزایده هستیم و تنها شرط ورود، اهلیت خواهد بود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تداوم رشد تولید در بخش معدن در چند وقت اخیر خبر داد و گفت: رشد تولید مواد معدنی در سال های اخیر به غیر از سال ۹۴ همواره روند مثبتی داشته است به طوری که تولید سال گذشته به ۴۶۰ میلیون تن رسید که امیدواریم این روند افزایشی امسال نیز با تولید ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی ادامه یابد.

سرقینی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات این بخش نیز گفت: از ۸ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات بخش معدن سه میلیارد دلار نیاز این بخش به شمار می رود و از ۵ میلیارد دلار باقی مانده نیز دو میلیارد دلار به دلیل صادرات خرد غیر قابل دسترسی است بنابراین تلاش و برنامه ریزی شده تا از سه میلیارد دلار باقی مانده، دو میلیارد دلار به چرخه اقتصاد و سامانه نیما بازگردد.

وی افزود: صادرکنندگان فولاد در سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار و صادرکنندگان مس نیز ۴۰۰ میلیارد دلار از صادرات خود را به سامانه نیما عرضه کردند که بالاترین میزان عرضه ارز از سوی این دو صنعت بوده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی این وزارتخانه برای راه اندازی معادن بزرگ و اکتشاف معادن بزرگ فلزی خبر داد و افزود: بر این اساس در درازمدت برای کل تجهیز معادن یک میلیارد دلار و برای اکتشاف و استفاده از امکلنلت سایر کشورها نیازمند ۲۰۰ میلیون دلار هستیم.

سرقینی با رد هرگونه قیمت گذاری در سنگ آهن و فولاد اظهار کرد: هیچ گونه قیمت گذاری دستوری در زمینه سنگ آهن انجام‌نمی شود و هم اکنون تنها در حوزه فولاد قیمت گذاری پایه با همفکری انجمن تولیدکنندگان فولاد انجام تا زمینه رقابت در بورس فراهم شود.

سرقینی ارزش تولیدات مواد معدنی سال گذشته را ۲۰ تا ۲۲ میلیارد دلار اعلام کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا