اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

معادن ظرفیت جذب 1800 میلیارد تومان نقدینگی را دارند/ تدوین برنامه 6 ساله سازمان نظام مهندسی معدن با سه محور

به گزارش  خبرنگار صنعت کار، داریوش اسماعیلى در نخستین نشست خبرى خود درخصوص تشکیل دوره جدید شورای مرکزی اظهار کرد: در دوره جدید شوراى مرکزى که انتخابات آن در تیرماه سال گذشته برگزار شد ١١ نفر انتخاب و در نهایت در ١٩ مهر ماه حکم ریاست سازمان و شورا توسط ریاست جمهورى صادر شد.
اسماعیلی نخستین موضوعی که سازمان به آن پرداخت را تدوین و اجرایی کردن یک برنامه ٦ ساله اعلام و اظهار کرد: در این رابطه یک شرکت مسئول تدوین این استراتژى انتخاب شد که ظرف این هفته این برنامه در هیات عمومى ارائه خواهد شد تا در شورا به تصویب برسد.
رییس سازمان نظام مهندسى معدن کشور این برنامه استراتژیک را شامل سه محور دانست و افزود: این سه محور شامل صیانت از معادن یا مواد معدنى، هوشمند سازى و تلاش براى جذب سرمایه گذار در این حوزه است که در محور نخست به دنبال حفظ بهینه مواد معدنى هستیم که مسیر انجام این کار حضور مسئولان فنى در طرح ها و اصلاح یا تدوین نظام نامه ها یا شیوه نامه ها نیز از دیگر مراحل اجرایی است.
اسماعیلى ادامه داد: به منظور شفاف سازى همه فعالیت هاى بخش معدن کشور به دنبال هوشمندسازى در سازمان هستیم براین اساس تا پایان سال ۹۸ صدور پروانه ها، ارجاع پرونده ها و مسئولان فنى هوشمند سازى خواهد شد.
وی با اشاره به ١٨۰۰ میلیارد تومان نقدینگى سرگردان در کشور اظهار کرد: معتقدیم این میزان باید جذب بخش هاى تولیدى شود و سرمایه گذارى در بخش معدن مى تواند بخشى از این نقدینگى را جذب کند. در این باره واحدى در سازمان راه اندازی تا بخشى از این سرمایه جذب بخش معدن شود.
رییس سازمان نظام مهندسى معدن کشور تصریح کرد: ارتقای سطح سازمان از دیگر اقداماتى است که به دنبال اجرایی کردن آن هستیم که براى رسیدن به جایگاه واقعى باید این موضوع را در بین اعضای سازمان و همچنین در بیرون از مجموعه تقویت کنیم که بر این اساس جلساتى با وزرای صمت، نفت، امورخارجه، ارتباطات و همچنین در سطح معاونان وزیر و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری داشته و تفاهم نامه هایی با ایمیدرو، شستا، صندوق حمایت از فعالیت های معدنی در سه بخش پژوهش، آموزش و جذب سرمایه گذار منعقد کرده ایم و تفاهم نامه با سازمان محیط زیست، سازمان زمین شناسی و شورای عالی معادن نیز در دست اجرا است.
اسماعیلی با بیان این که شوراى عالى معادن ماموریت بررسی حقوق دولتى را به سازمان نظام مهندسى واگذار کرده است، تصریح کرد: در این خصوص معتقدیم که توان دریافت سه هزار میلیارد تومان حقوق دولتی وجود دارد که لازم است در این باره فرمولی تعیین شود.
وی در ادامه از اصلاح آیین نامه داخلى شوراى مرکزى خبر داد و افزود: این اقدام انجام شد تا در شورا به نظر کارشناسى کمیسیون ها بپردازیم ضمن آن که در بحث شوراى انتظامى نیز قدم هایى برداشته شده و به دنبال فعال تر شدن این شورا در استان ها هستیم و در صورت مشاهده تخلفى این شورا برخورد لازم را انجام خواهد داد.
اسماعیلى درباره اظهار نظر سازمان بازرسى کل کشور درباره آنکه کارمندان دولت نمى توانند عضو هیات مدیره باشند، تصریح کرد: این موضوع را پیگیرى کردیم تا بتوانیم کارمندان دولت را در هیات مدیره استان ها داشته باشیم.
وى در ادامه در تشریح کار سازمان در سال گذشته اظهار کرد: در سال ٩٧ ، ١٦ هزار و ١٦٤ مورد کار به سازمان ارجاع شده که بیشترین آن در استان زنجان با 1840 مورد و و کمترین آن در استان کهگیلویه و بویر احمد با 57 مورد بوده است. درزمینه طرح اکتشاف نیز 1187 طرح تهیه که بیشترین طرح ها در کرمان با ١٨ مورد بوده است. تعداد گواهی کشف 774 مورد بوده که بیشترین گواهی کشف در یزد با ٧٣ مورد و کمترین در گیلان با صفر مورد بوده است. همچنین در حوزه تهیه طرح بهره برداری معادن نیز 1539 گواهی صادر شده که بیشترین طرح با ١٦١ مورد براى فارس و کمترین با ٥ مورد براى گیلان بوده است.
اسماعیلى بیان کرد: در ارتباط با مسئولان فنى اکتشاف بیشترین مورد در کرمان با ٢٢٢ مورد و کمترین مربوط به گیلان و البرز و خوزستان بوده است. همچنین مسئول فنی معدن نیز 6413 مورد بوده که بیشترین آمار با 457 مورد به آذربایجان شرقی و کمترین استان با 43 مورد به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داشته است.
تعداد ٣٣٦٥ طرح های بررسی شده که از این میزان ٢٧٥۰ طرح به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

رییس سازمان نظام مهندسى معدن با بیان این که از ٣١١٢ مورد مجوز برداشت، بیشترین مورد با تعداد ١٣٨٧ مربوط به زنجان بوده است، اظهار کرد: در بخش مسئولان فنى کانه آرایی ٥٥ مورد انجام که بیشترین آن با ١٦ مورد براى زنجان بوده و در بخش مسئول ایمنى نیز بیشترین مورد براى استان خراسان رضوى با ١٩ مورد بوده است.
به گفته وى، در بخش آموزش در سال گذشته ١٥٥ دوره با حضور ٤٧٣٥ نفر برگزار شد که ١٦ دوره در مازندران با حضور ٥٥٧ نفر انجام و قرار است در سال ٩٨ در پى قراردادى با ایمیدرو ٦۰۰ دوره آموزشى برگزار شود.
اسماعیلی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر وضعیت نقشه راه معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: با توجه به تحولات به وجود آمده در وزارت صمت، کمی روند اجرایی نقشه راه کند شد اما با توجه به اینکه وزیر صمت در آن زمان معاون برنامه ریزی بوده و در این زمینه فعالیت داشتند نقشه راه معدن را به سمت اجرایی شدن پیش برد و از انقلاب معدنی خبر دادند.
وی ادامه داد:هم اکنون نیز یک هفته در میان جلسه ای برگزار شده و کارگروهی متشکل از رییس هیات عامل ایمیدرو، رییس سازمان زمین شناسی، معاونت معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت، رییس سازمان نظام مهندسی معدن و دو نماینده از بخش خصوصی یعنی رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی و رییس خانه معدن ایران در آن حضور دارند و امید می رود که در سال 98 نقشه راه به نتیجه برسد.
به گفته رییس سازمان نظام مهندسى معدن ، نقشه راه معدن دارای 72 بند است که در 35 بند آن نظام مهندسی معدن کشور به عنوان همکار اصلی نام برده شده و پیشنهاداتی ارائه کرده است‌.
وی همچنین در خصوص طرح فعال سازی 500 معدن و تعامل با بخش خصوصی نیز گفت: این موضوع یکی از بندهای مهم نقشه راه معدن است و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با همکاری بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی معدن این کار را انجام دهد که در هفدهمین اجلاس نظام مهندسی معدن به این موضوع پرداخته خواهد شد و امید می رود در سال 98 نتایج خوبی در این زمینه حاصل شود.
اسماعیلی در خصوص اعتراض های وارده مبنی بر واگذاری پهنه های معدنی به افراد خاص اظهار کرد: یکی از بندهای نقشه راه این است که ایمیدرو و ایمپاسکو دست از تصدی گری بردارند. همچنین ایمیدرو باید تمام معادن خود را به بخش خصوصی واگذار کند و اجرای نقشه راه معدن یعنی حل 85 درصد از مشکلات بخش معدن.
به گفته وی، یکی از بندهای نقشه راه این است که معاونت معدنی وزارت صمت با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی داشته و این تفاهمنامه به بخشنامه تبدیل شود تا سو برداشتی از بخشنامه های سازمان های مختلف نداشته باشیم‌ که قرار است از این پس طرح های اکتشافی و بهره برداری توسط سازمان نظام مهندسی معدن انجام شود‌.
رییس سازمان نظام مهندسى معدن از اختصاص سه میلیارد تومان اعتبار برای بازرسی پیوسته از معادن ذغالسنگ خبر داد و افزود: در قراردادی بین سازمان و وزارت صنعت سه میلیارد تومان به بازرسی معادن اختصاص یافت که اولویت نیز با معادن ذغالسنگ است ضمن آن که تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت صمت، وزارت تعائن و سازمان نظام مهندسی معدن برای انجام پیوسته این امر منعفقد شده است.

رییس سازمان نظام مهندسى معدن  همچنین از برگزاری هفدمین اجلاس سازمان نظام مهندسى معدن در روزهاى سه شنبه و چهارشنبه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و ٤ معاون وزیر صمت خبر داد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا