اخبارراه و ساختمانصنعت و معدنگوناگونویژه ها

نیاز صنعت به نقدینگی ۳ برابر شد/ کاهش مالیات بر تولید عملیاتی نشده است

به گزارش صنعت کار، جواد باقری در مورد اولویت‌های لازم برای تحقق موضوع رونق تولید طی سال جاری اظهار داشت: محدودیت ارز طی سال جاری، یک فرصت طلایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده که توفیق اجباری محسوب می‌شود و باید از این فرصت برای بهسازی خطوط تولید و افزایش کیفیت و کمیت تولید استفاده کرد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته چندین بار فشار بین‌المللی را تجربه کرده‌ایم، افزود: به محض رفع این فشارها معمولاً تولید داخل فراموش شده و ترجیح کشور بر واردات کالا بوده است. به همین دلیل باید در شرایط فعلی حداکثر استفاده را برای بهینه‌سازی تولید انجام دهیم.

* نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی سه برابر شد

وی در مورد اقدامات مهمی که دولت باید در جهت ایجاد رونق تولید انجام دهد نیز گفت: تأمین سرمایه مورد نیاز واحدهای تولیدی یکی از مهمترین این اولویت‌ها است. در حال حاضر با توجه به رشد قیمت ارز، حداقل نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش و نقدینگی سه برابر شده است.

باقری با تأکید بر اینکه تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات از واجبات صنعت و بخش تولید است، افزود: ترخیص مواد اولیه از گمرک باید تسهیل شود. البته این به معنی سوء استفاده نیست و باید کنترل لازم در این زمینه انجام شود تا از خروج ارز و واردات کالای ساخته شده جلوگیری شود.

* پیام کاهش مالیات بر تولید عملیاتی نشد

به گفته وی، در حال حاضر تأمین مواد اولیه، قطعات یدکی و ماشین‌آلات کارخانه‌ها با تأخیر روبه‌رو است که دولت باید برای حل این مشکل فکری کند.

عضو انجمن صنایع همگن کاغذ در ادامه با تأکید بر لزوم حمایت از بخش تولید در حوزه مالیات، اظهار داشت:‌ از مجلس و وزارت اقتصاد پیام‌های کاهش مالیات تولید به 20 درصد را شنیدیم ولی اتفاقی در این بخش نیفتاد.

وی با بیان اینکه با فضای موجود و روند فعلی، نوسازی ماشین‌آلات خطوط تولید به راحتی انجام نخواهد شد،‌گفت: در شرایط فعلی که واردات کاهش یافته، باید برای نوسازی خطوط تولید اقدام شود تا وقتی افزایش واردات صورت گرفت، تولید داخل از لحاظ کمی و کیفی قابلیت رقابت را داشته باشد.وی ادامه داد: افزایش پایه‌های مالیاتی در شرایطی که با مشکل فروش نفت مواجه هستیم، اقدام درستی است ولی این مالیات باید از محل شناسایی فرارهای مالیاتی محقق شود و همچنین نسبت به معافیت‌های مالیاتی در کشور تجدیدنظر شود.

باقری با تأکید بر اینکه جهاد نوسازی صنایع باید عملیاتی شود و وزارت صنعت یک برنامه مشخص و جهادی در این بخش داشته باشد، تصریح کرد: بسیاری از صنایع به دلیل نداشتن صرفه مقیاس، در حال خارج شدن از چرخه تولید هستند. به همین دلیل سرمایه‌گذاری در واحدهای موجود منطق بهتری نسبت به ایجاد واحدهای جدید دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا