اخبارتاپخودروویژه ها

ادامه رفتارهای پوپولیستی در صنعت خودرو/ شورای رقابت چرا در بازارهای انحصاری دیگر ورود نمی کند؟

به گزارش صنعت کار، درحال حاضر تولید ورق های فولادی مورد نیاز خودرو به عنوان یکی از زیرمجموعه های این صنعت نیز تنها در انحصار چند تولیدکننده خاص وجود دارد اما شورای رقابت هیچ برنامه ای برای ورود به این حوزه ها نداشته و حتی این احتمال وجود دارد که هیچ اطلاعی در این زمینه نیز ندارد.

عملکرد شورای ملی رقابت که بهتر است از آن به عنوان شورای ملی قیمت گذاری یاد شود، در سال های اخیر به اندازه ای در رفع انحصار که از آن به عنوان یکی از اهداف اساسی یاد می کند، ضعیف بوده که کارشناسان معتقدند این شورا بیشتر از آن که به فکر انجام وظایف خود باشد به دنبال شوی تبلیغاتی است.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در با تاکید بر این که در حال حاضر بیشترین انحصار در سیستم بانکی کشور وجود دارد، می گوید: با این حال تاکنون هیچ نهادی به آن وارد نشده این در حالیست که تمام این مشکلات از این نقطه نشات می گیرد.

وی با اشاره به تمایل برخی از مسئولان به دیده شدن و مطرح کردن اظهاراتی که مردم عادی نسبت به آن درک داشته باشند، نه این که مشکلات را واقعا حل کند، می افزاید: در حال حاضر در مورد قیمت گذاری خودرو نیز چنین روندی دیده می شود ضمن آن که هم اکنون شاهد هستیم، پایین بودن کیفیت برخی از خودروها و مقایسه آن با سایر خودروهای همطراز و یا غیره، موضوعی است که همه مردم عادی نیز توان اظهار نظر درباره آن را دارند اما شاهدیم در مورد نازل بودن خدمات بانکی به دلیل عدم تسلط مردم بر این موضوع و عدم درک آسان از سوی آن ها، کسی ترجیح می دهد در این باره صحبتی نکند.

این کارشناس صنعت خودرو تصربح می کند: واقعیت این است که شورای رقابت بیشتر از آن که به دنبال حل مشکلات و رفع چالش های انحصار در صنعت باشد، بیشتر به دنبال حرکت های پوپولیستی بوده و بر قیمت گذاری خودرو بدون توجه به حلقه های قبل و بعد انحصار تاکید دارد.

زاوه با اشاره به بی توجهی این نهاد به موضوع خودروهای وارداتی اظهار می کند: شورای رقابت حتی در عملکردی که در زمینه خودروهای وارداتی که منجر به افزایش چشمگیر قیمت ها و ایجاد انحصار شد نیز بی توجه بود که این روند نشان می دهد شورای قیمت به دنبال حل مشکلات نیست بلکه بیشتر به دنبال رفتاری است که باقی سیاست مداران ایرانی نیز دارند.

او با بیان این که بیش از 10 سال از تاسیس شورای رقابت می گذرد و این مدت برای از بین بردن انحصار در یک فضا زمان کافی است، می گوید: اگر این شورا به دنبال حذف واقعی انحصار در بازار بود در این مدت می توانست این کار را انجام دهد اما تاکنون تنها به حرف بسنده و نسبت به اختراع فرمول های جدید قیمت گذاری اقدام کرده که نتیجه، وضعیتی می شود که هم اکنون در آن قرار داریم.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که عملکرد ضعیف این شورا حتی در ارایه خدمات شرکت های اینترنتی نیز منجر به ایجاد انحصار شده، اما این شورا همچنان اندر خم یک کوچه بوده و در تلاش برای بازگشت به حوزه قیمت گذاری خودرو است.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا