اخبارصنعت و معدنویژه ها

تدوین ۳۵ برنامه در وزارت صنعت برای رونق تولید

به گزارش صنعت کار، سعید زرندی با اشاره به اینکه تغییراتی که در حوزه بین المللی به وجود آمده بود کار را برای حوزه صنعت، معدن و تجارت سخت کرده بود، اظهار کرد: باید برنامه ریزی‌ها به سمتی می رفت که از این شرایط سخت و پیچیده عبور کنیم.

وی با بیان اینکه به این شرایط سخت به عنوان نوعی فرصت نگاه کردیم، تصریح کرد: برنامه سال 98 را بر محور مهار تحریم و تبدیل شرایط تحمیلی به یک فرصت رشد مبتنی کردیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص نوسانات ارز و تاثیر آن بر واحدهای تولیدی، اضافه کرد: مسئول تامین ارز و مباحث مربوط به ارز بانک مرکزی است و ما به عنوان همکار سعی کردیم شرایطی را که برای واحدهای تولیدی مثمر ثمر باشد مدنظر قرار دهیم و در تصمیم گیری‌ها عبور واحدهای تولیدی از این شرایط سخت را لحاظ کنیم.

زرندی با بیان اینکه این شرایط سخت باعث شد تاهزینه های تولید بالا برود، گفت تغییرات نرخ ارز باعث گلایه تولیدکنندگان شد و ما سعی کردیم در این مدت کمترین تغییرات را داشته باشیم تا به سمت ثبات برویم.

وی در ادامه تصریح کرد: محیط سیاسی کلان و محیط اقتصادی کلان باید همسو با رشته فعالیتهای صنعتی باشد تا بتوانیم از شرایط عبور کنیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل را شعار و محور برنامه های وزارت صمت در سال 98 دانست و افزود: افزایش صادرات غیرنفتی محور دوم وزارت صمت در سال 98 است.

زرندی به بیان دیگر محورهای برنامه پرداخت و اضافه کرد: توسعه معدنی، توجه به شرکت های دانش بنیان ، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک، بهبود فضای کسب و کار داخل وزارتخانه و تامین مالی و توسعه سرمایه گذاری محورهای دیگر هستند.

تدوین 35 برنامه برای 7 محور کاری وزارت صمت در سال رونق تولید

وی با اعلام اینکه 35 برنامه برای 7 محور کاری وزارتخانه در سال رونق تولید تدوین و برنامه ریزی شده است‌، گفت: هر هفته این 7 محور رصد و پایش می شود و گزارش های مربوطه به صورت منظم و مداوم به وزیر صمت ارسال می شود‌.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به سمتی می رویم که یک طرح ملی برای تعمیق ساخت داخل داشته باشیم، افزود: اولین گام شناسایی نیازها با تحلیل وضعیت نوع کالاهایی است که وارد می شوند.

زرندی موضوع تأمین نیاز دستگاه ها را از دیگر برنامه های امسال دانست و بیان کرد: از 42 میلیارد دلار واردات سال 97 حدود 35 میلیارد دلار آن مربوط به بخش صنعت است و 55 کد تعرفه ای به ارزش 12 میلیارد دلار بیشترین سهم را در واردات این بخش داشته است.

وی با بیان اینکه فعالسازی ظرفیت خالی واحدهای تولیدی کشور را در برنامه کاری خود قرار دادیم، گفت: این موضوع شامل احیای واحدهای راکد و احیای ظرفیت واحدهایی است که زیر ظرفیت کار می کنند.

هدف گذاری 3 میلیارد دلاری جذب سرمایه گذاری برای جایگزینی واردات

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: جذب سرمایه گذاری برای جایگزینی واردات را در برنامه کاری داریم که هدف گذاری 3 میلیارد دلاری را انجام دادیم.

زرندی ادامه داد: رویکرد وزارتخانه این است که تا حد امکان، واحد ایجادی جدید نداشته باشیم و به سمت فعال سازی و احیا و تکمیل ظرفیت واحدهای موجود برویم.

هدف گذاری افزایش 25 درصدی توسعه صنایع نساجی و پوشاک و ایجاد 13 هزار و یکصد واگن

وی با بیان اینکه هدف گذاری افزایش 25 درصدی توسعه صنایع نساجی و پوشاک را در راستای طرح توسعه نساجی و پوشاک در برنامه داریم، تصریح کرد: توسعه صنایع دریایی، ریلی و لوازم خانگی را در دستور داریم و ایجاد 13 هزار و یکصد واگن در دستور کار است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در موضوع صادرات غیر نفتی صادرات به 15 کشور را در دستور کار داریم، گفت: حدود 23.4 میلیارد دلار از مجموع 46 میلیارد دلار کل صادرات کشور در سال 97 مربوط به این 15 کشور هم مرز یا نزدیک به ما است.

زرندی در موضوع بهبود فضای کسب و کار اصلی ترین کار وزارتخانه را ساماندهی و توسعه سامانه های الکترونیکی دانست و افزود: ایجاد هلدینگ های سرمایه گذاری توسط خود مردم در موضوع سرمایه گذاری و صادرات را در دستور کار داریم.

کسب رتبه 121 در بهبود تجارت فرامرزی در سال 2019

وی با اعلام اینکه از لحاظ نمره ای بهبود فضای کسب و کار در کشور رشد کرده است، ادامه داد: بیشترین بهبود را در تجارت فرامرزی داریم که از رتبه 166 در سال 2018 به رتبه 121 در 2019 رسیدیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با یادآوری اینکه تمرکز در حوزه بازار سرمایه را در دستور کار داریم، تصریح کرد: سرجمع تسهیلات ارایه شده بانکها از 31 درصد در سال 92 به 28 درصد رسید که بهبود این نرخ را در دستور کار داریم.

زرندی با بیان اینکه شعار رونق تولید که توسط رهبری ارایه شد، نقطه ای محوری برای فرآیندهای تصمیم گیری است، افزود: موضوع ساماندهی مالیات بر ارزش افزوده که یک دغدغه مهم برای تولید است را داریم پیگیری می کنیم.

وی در خصوص ساماندهی قیمت کالاها در بازار، ادامه داد: سازمان حمایت روی طراحی سامانه ای برای ارایه نرخ مرجع محصولات و کالاها کار می کند. نبودن قیمت واحد باعث سو استفاده برهی افراد سودجو از طریق ارایه قیمتهای مجازی شد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ارزیابی پروژه ها نیز گفت: مسئول ارزیابی اقتصادی بودن پروژه ها و طرح ها بانک ها هستند، با تغییر نرخ ارز ساماندهی جدیدی برای این ارزیابی با توجه به شرایط جدید ارایه شد.

 

 

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا