اخباربانک و بیمهویژه ها

آشنایی بیشتر با مبانی پایه‌ای بازار بورس

به گزارش صنعت کار، بورس یک کلمه‌ی فرانسوی به معنای کیف پول است که همانند سایر کلمات فرانسوی یا انگلیسی وارد فرهنگ لغت فارسی شده است.
در معاملات بازار بورس اصطلاحات و جملاتی کاربرد دارند که مختص این بازار اند و برای فعالیت در بازار سرمایه باید با این عبارات آشنایی داشته باشیم.
عبارت “سهم” در این بازار نشان دهنده مالکیت یک فرد حقیقی یا حقوقی در یک شرکت است که خرید سهام مناسب تنها یک طرف معامله به حساب می‌آید و فروش به موقع آن سهم نیز دارای اهمیتی به سزا در موفقیت آمیز بودن سرمایه گذاری در بازار سرمایه است.
بازار سرمایه دارای دو شاخه اصلی با نام‌های “بازار اولیه” و “بازار ثانویه” است، در بازار اولیه دارایی‌هایی پذیره نویسی می‌شوند که برای اولین بار توسط شرکت‌ها یا دولت عرضه شده اند.
همنین دارایی‌هایی که ابتدا در بازار اولیه مورد معامله قرار گرفته اند، در بازار ثانویه یا فرابورس مورد معامله مجدد قرار می‌گیرد.
سهام در بازار سرمایه توسط دو شرکت سهامی خاص و سهامی عام تحت خرید و فروش قرار می‌گیرند با این تفاوت که سهام شرکت سهامی خاص در اختیار عده محدودی است و سهام شرکت سهامی عام برای عموم آزاد است.
سرمایه گذاری
سرمایه گذاری در لغت به معنای صرف نظر کردن از مصرف در زمان حال به امید مصرف بیشتر در آینده است که این عبارت در بازار بورس به معنای خرید سهام در این بازار است که با دو هدف بهره بردن از افزایش قیمت سهام و یا سرمایه گذاری برای بهره بردن از سود سالیانه سهم انجام می‌گیرد.
سرمایه گذاران بازار بورس در سه دیدگاه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اقدام به فعالیت در این بازار می‌کنند که به سرمایه گذاری با دید ۳ تا ۴ ماه کوتاه مدت، ۴ ماه الی یک سال میان مدت و بیش از یک سال بلند مدت گفته می‌شود.
عبارت دیگری که در بازار بورس استفاده می‌شود سفارش است که به معنای تقاضای خرید یا فروش اوراق بهادار بوده و توسط مشتریان به کارگزاران ابراز می‏گردد.

انواع سفارش در بازار بورس به شکل زیر است:
سفارش باز: در مواقعی که خریدار یا فروشنده تعیین اوراق بهادار را به کارگزار واگذار می ‏نماید کارگزار دارای سفارش باز است که در این نوع سفارش مبلغ کل سفارش باید مشخص گردد.

سفارش محدود: در مواقعی که خریدار یا فروشنده نوع اوراق بهادار را مشخص نماید، کارگزار داری سفارش محدود است که در این نوع سفارش نیز مبلغ کل سفارش باید مشخص گردد.
سفارش مشروط: در مواقعی که خریدار یا فروشنده سفارش خود را تحت شرایط خاصی به کارگزار ابراز نماید کارگزار دارای سفارش مشروط است.

P/E
از دیگر عبارت‌های کاربردی در بازار سرمایه عبارت P/E است که به قیمت سهام یک شرکت به سودهر سهم P/E گفته می‌شود.

کاربرد P/E
به لحاظ نظری، P/E به ما می‌گوید که سرمایه گذاران چند ریال حاضرند به ازای هر ریال سود یک شرکت پرداخت نمایند، به همین جهت به آن ضریب سهام نیز می‌گویند.

به عبارت دیگر اگر P/E یک سهم ۲۰ باشد بدین معنی است که سرمایه گذاران حاضرند ۲۰ ریال برای هر ریال از سود این سهم (که شرکت تولید می‌کند) بپردازند.
طبق تجربیات فعالان و کارشناسان بازار سرمایه نباید تنها به اتکای P/E سهام خرید و ارزشیابی سهام تنها با تکیه بر شاخص‌های ساده‌ای مانند P/E ساده انگارانه و نادرست است.
منبع: میزان
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا