اخبارصنعت و معدنویژه ها

آغاز برداشت پیله کرم ابریشم در تالش

به گزارش صنعت کار، سیدعلی موسوی گفت: در سال جاری ۴۷ جعبه تخم نوغان بین ۲۵ بهره بردار توزیع شده بود و پیش بینی می‌شود یکهزار و ۶۴۵ کیلوگرم پیله تر به ارزش یک میلیارد و ۳۱۶ میلیون ریال تولید شود.

وی اظهار داشت: با پرورش هر جعبه تخم نوغان، حدود ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید و از فراوری هر سه کیلوگرم پیله تر، یک کیلوگرم نخ ابریشم استحصال می‌شود.
وی ادامه داد: پرورش کرم ابریشم از اوایل فروردین ماه هر سال آغاز می‌شود و پس از طی یک دوره حدود ۴۵ روزه تا دو ماهه، نوغانداران موفق به تولید پیله تر می‌شوند.

بر اساس اطلاعات موجود؛ نوغانداری از صنایع سنتی و قدیمی منطقه آسیا و ایران است و در بیش از دو دهه گذشته با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده و اوج شکوفایی تولید پیله و ابریشم در کشور سال ۱۳۷۹ است.

در کنار صنعت نوغانداری، ابریشم بافی به عنوان صنعت وابسته و مکمل به نوغانداری مطرح است و با تولید نخ‌های ابریشمی، زمینه ساز تولید دستبافته های سنتی و هنری در قالب فرش‌ها و تابلوفرش ها می‌شود و ارزش افزوده و سود خوبی دارد.
سهم ایران از سبد تولید ابریشم دنیا کمتر از یک درصد است و رتبه هشتم دنیا را دارد؛ البته این میزان تولید ابریشم ایران برابر با تولید پیله ابریشم در ۱۲ کشور است اما با وجود فاصله گرفتن این صنعت از رونق سال ۱۳۷۹، در پنج سال اخیر با همت و تدبیر دولت در حال رشد و توسعه است.
تخم‌های کوچک و سیاه رنگ نوغان ظرف ۴۵ روز به پیله‌های ارزشمند ابریشم تبدیل می‌شوند و به عنوان فعالیت اقتصادی جانبی کشاورزی در فصل بهار، رونق بخش معیشت هزاران خانواده است.
۲۲ استان کشور در صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما گیلان قطب تولید پیله تر ابریشم و شهرستان رشت مرکز توسعه نوغانداری کشور است و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر ابریشم، با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم ایران به شمار می‌رود.

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در بخش‌های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا