اخبارتاپخودروصنعت و معدنویژه ها

زمان پوست اندازی صنعت خودرو فرا رسیده است/ نسخه های قدیمی کمکی به داخلی سازی نمی کند

به گزارش صنعت کار، رضا رحمانی دیروز در جلسه با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرده اگر در هر کجای کشور کالا یا قطعه ای امکان ساخت داخل داشت، اطلاع دهید تا جلوی واردات آن برای حمایت از تولید داخلی گرفته شود.

این اظهارات در کنار برنامه این وزارتخانه مبنی بر طرح ملی تعمیق ساخت داخل در شرایطی که خودروسازان بیشتر از هر وقت دیگری با چالش جدی کمبود قطعه مواجه هستند، نشان از عزم جدی افزایش عمق ساخت داخل دارد.

امید رضایی، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هرچند ماهی را هروقت از آب بگیرید تازه است، اما این پرسش مطرح می شود که چرا عزم ملی برای تدوین طرح ملی تعمیق ساخت داخل باید در حال حاضر که با بحران مواجه هستیم، استارت بخورد؟ می گوید: بدون شک انجام این کار در شرایط نرمال و بدون فشار و تهدید به مراتب راحت تر قابل انجام بود و امکان همکاری با خارجی ها وجود داشت و نقل و انتقال پول نیز امکانپذیر بود ضمن آن که امکان مذاکره با صاحبان فناوری وجود داشت و در کنار داخلی سازی توسعه آن نیز مورد توجه قرار می گرفت.

وی در تشریح وضعیت داخلی سازی قطعات خودرو اظهار می کند: وقتی میزان داخلی سازی قطعات مطرح می شود با احتساب وزن قیمتی، خودروهای سایپا که در کلاس 4000 هزار دلاری و خودروهای ایران خودرو نیز در محدوده 6000 تا 6500 دلاری قرار دارند در صورت محاسبه با ارز عادی در خودرویی مانند پراید 1870 دلار ارزبری داریم که با احتساب وزن 40 درصد وابستگی ارزی خواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که بخشی از داخلی سازی به خود قطعه بر نمی گردد و شامل مواد اولیه است، تصریح می کند: خودکفایی در بخش خودرو شامل دو بخش قطعه و مواد اولیه است این در حالیست که در 40 سال گذشته هیچ گزارش مستدل و کاملی از خودروسازان در اختیار نبوده تا مشخص شود کدام قطعه داخلی سازی و کدام یک از قطعات هنوز اقدامی در جهت بومی سازی آن ها صورت نگرفته است بنابراین در ابتدای تدوین این طرح ملی باید توجه شود که داخلی سازی در قطعات بوده و یا مواد اولیه.

وی ادامه می دهد: تحقق این امر با شعار، بخشنامه و دستورالعمل اجرایی نمی شود بلکه سمت و سوی این اقدام باید به سمت همکاری دستگاه های اجرایی با نگاهی میهن پرستانه باشد چرا که کاری جمعی می طلبد و دانشگاه ها، تولیدکنندگان ،صاحبان صنایع، بانکها، سازمان امور مالیاتی، وزارت کار، گمرکات و … باید برای تحقق این امر تلاش کنند.

رضایی ماشین سازی را موتور محرک همه صنایع می داند و می گوید: ماشین سازی همواره مغفول مانده و بدون شک در صورت بی توجهی به ماشین سازی، قطعه سازی جواب نمی دهد بنابراین در تدوین طرح ملی تعمیق ساخت داخل باید این امر نیز در نگاه همه جانبه و نگاه میهنی مورد توجه قرار گیرد زیرا در صورت نگاه جزیره ای و تنها گذاشتن خودروساز به جایی نخواهیم رسید. امروز همه در جهت کمک به خودروساز هستیم و در این مسیر لازم است محدودیت ها و کمبودها را بدانیم و برای رفع این مشکلات تسهیلاتی پیش بینی کنیم.

وی بر نگاه واقعی به موضوع تاکید می کند و می گوید: پیش بینی کمیته ای فراجناحی نمی تواند اثربخش باشد بلکه این کار با متولی گری وزارت صمت در کنار همراهی خودروسازان محقق خواهد شد و این وزارتخانه می تواند با ایجاد سینرژی لازم زمینه تحقق این امر را فراهم سازد در این میان حمایت سایر صنایع از صنعت خودرو می تواند کمک کند و این کار جز با در اختیار داشتن صنعت خودروی خصوصی محقق نخواهد شد این در حالیست که هم اکنون مدیران خوش فکر به دلیل محدودیت های موجود بی انگیزه شده اند و این بخش قابل توجهی از مشکلات صنعت خودرو را در بر می گیرد.

رضایی پویاسازی قطعه سازی را زمینه ای برای خودروسازی عنوان می کند و می گوید: در صورت در اختیار داشتن قطعه سازان حرفه ای محدودیتی برای تولید خودروهای به روز نیست این امر با پیش بینی تیم فنی با اتاق فکر و به صورت گلخانه ای و با دستور اجرایی نمی شود و اگر همه به این باور رسیدیم که باید تغییر ایجاد شود و دوران پوست اندازی صنعت خودرو فرا رسیده و هم اکنون در دروران گذار هستیم، این امر اجرایی خواهد شد اما باید به این نکته توجه شود که تعمیق ساخت داخل و تحقق آن با نسخه های قدیمی امکانپذیر نیست.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا