اخبارراه و ساختمانویژه ها

اجرای طرح شاخص ترافیکی بعد از ۳۸ سال /زوج و فرد امروز کارایی خود را از دست داده است

به گزارش صنعت کار، محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سال گذشته، بعد از ۳۸ سال توانستیم یک طرح ترافیک شاخص در کسور اجرا کنیم.

ادامه داد: پا به پای بهترین شهر‌های دنیا در زمینه کنترل ترافیک و طرح‌های ترافیکی عمل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نتیجه نهایی طرح ترافیک در سال گذشته کاهش آلودگی و کاهش ترافیک بود افزود:در نیمه دوم سال گذشته ۲۲ درصد کاهش ترافیک در محدوده مرکزی شهر را داشتیم.

پورسید آقایی افزود: با توجه به موفقیت‌های گام اول طرح ترافیک، گام دوم نیز زوج و فرد بود که ۱۴ سال اجرا می‌شد برای کاهش الودگی هوای تهران، اما به مرور زمان و با دو برابر شدن تعداد خودرو‌ها در شهر زوج و فرد نمی‌توانست کنترل کننده الودگی هوا باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در طرح جدید ترافیک پلاک زوج یا فرد خودرو‌ها مهم نیست، بلکه هر خودرویی با هر پلاکی میتواند ۲۰ روز در هر فصل در محدوده کنترل الودگی هوا یا همان زوج و فرد سابق تردد کنند، سابقا خودرو‌ها پلاک فرد می‌توانستند ۲۶ روز و خودرو‌های زوج ۳۶ روز می‌توانستند وارد شوند که این تبعیص آمیز بود،  ۲۰ روز برای روز‌هایی است که صرفا در محدوده الوگی هوا تردد می‌کند، اما اگر عوارص ورود به محدوده طرح ترافیک را پرداخت کند می‌تواند در این محدوده نیز حصور داشته باشد

وی ادامه داد: اگر به هر دلیلی کسی نیاز داشت بیش از ۲۰ روز وارد محدوده کنترل الودگی هوا شود می‌تواند با پرداخت نیمی از عوارض طرح ترافیک وارد محدوده کنترل الودگی هوا شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: همه شهروندان باید برای استفاده از مدت ۲۰ روزه استفاده از کنترل الودگی هوا باید در سامانه تهران من ثبت نام کنند. اگر خودرویی در سامانه ثبت مشخصات نکند به بدهی عوارض آنها افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: تا امروز نزدیک به ۱ میلیون خودرو در سامانه تهران من اطلاعات آن‌ها وارد شده، تهران ۴ میلیون خودرو دارد که نیمی از ان‌ها در محدوده‌های مشخص شده تردد دارند، با این حساب بخش عمده‌ای هنوز در سامانه تهران من ثبت نام نکرده اند، اگر این کار را انجام ندهند از روز اول عوارض ورود به محدوده به صورت بدهی برای آن‌ها ثبت می‌شود، اگر شخصی در روزهای پنج شنبه از ساعت ۶ و نیم صبح تا ۱۳وارد محدوده کنترل الودگی هوا شود جزو ۲۰ روز مجاز آن ها محسوب می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: قبلا افراد باید پولی را در حساب خود دخیره می‌کردند و بعد وارد محدوده طرح ترافیک می‌شدند، اما امسال اینطور نیست، افراد برای رزرو درخواست ورود به طرح ترافیک نیازی نیست پولی ذخیره کنند و پس از ورود و استفاده به مبلغ را پرداخت خواهند کرد و با توافقی که با شورا و پلیس شده است افراد در صورت تردد در شهر و شارژ نداشتن حساب کاربری تا ۳۰ روز فرصت دارند که حساب خود را شارژ کنند، اگر پس از یک ماه پرداخت صورت نگیرد، شهروندان باید ۲۵ درصد عوارض بیشتر پرداخت کنند، علاوه بر این پلاک ان ها برای پلیس ارسال خواهد شد و جریمه نیز می شوند.

وی افزود: صد در صد عوارض به حساب حمل و نقل عمومی واریز می‌شود، تمام هزینه‌های دریافتی از خودرو‌های شخصی برای توسعه حمل و نقل عمومی استفاده خواهد شد، امیدوارم با این سیاست هم حمل و نقل شخصی کاهش یابد هم بتوانیم توسعه حمل و نقل عمومی رو داشته باشیم.

پورسید آقایی افزود:معاینه فنی برتر امسال تخفیف بیشتر دارد. سال گدشته ۲۰ درصد تخفیف داشت و امسال این تخفیف به ۲۵ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه درآمد وصولی در سال قبل ۲۹۶ میلیارد از محل عوارص اخذ شده طرح ترافیک بود، افزود: از این مبلغ ۱۳ دستگاه اتوبوس دو کابین خریداری و  بخش مهمی از این مبلغ خرج توسعه مترو شد، علاوه بر این بخشی از آن برای خرید قطعات یدکی و نگهداری مترو و بخشی هم برای بازسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی هزینه شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: کامیون‌ها فقط از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح امکان تردد در شهر تهران را دارند قوانین در مورد کامیونت‌ها و مینی بوس مثل خودرو‌های سواری است معاینه فنی تمام کامیون‌ها و کامیونت‌ها چک می‌شود و در صورت نداشتن معاینه فنی جریمه می‌شود.

وی افزود: طبق گزارش بانک جهانی مردم تهران در سال ۲.۶ میلیارد دلار به دلیل الودگی هوا هزینه پرداخت می‌کنند، سال ۹۶ و ۹۷ مجموعا ۱۳ قطار جدید وارد مترو شد و امسال هم قرار است ۱۰ قطار جدید وارد ناوگان مترو شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه از سال ۹۷ هیچ موتورسیکلت کاربراتوری شماره گذاری نشده است، گفت: در دولت طرحی تصویب شده است که به ازای هر موتور جدید باید یک موتور کاربراتوری از رده خارج شود، تحت فشار موتورسازان این مصوبه در دولت یک سال تعلیق شد، و اجرای ان به زمستان امسال موکول شد.

محسن پورسید آقایی درخصوص درآمد فضای تبلیغاتی مترو گفت: ما معتقد هستیم تبلیغات در حوزه مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی بهتر است به خود این سازمان‌ها واگذار شود؛ که البته این موضوع نیاز به اصلاح مصوبه شورای شهر دارد که طبق مصوبه شورا هیچ کس و نهادی به جز سازمان زیباسازی شهرداری حق واگذاری تبلیغات را ندارد.

وی ادامه داد: از شورا درخواست شده است که این مصوبه اصلاح شود و این تبلیغات در اختیار خود سازمان‌های مربوطه قرار بگیرد، در حال حاضر مبلغ قرارداد سازمان زیباسازی با مترو برای تبلیغات ۲۰ میلیارد تومان است که با واگذاری محل تبلیغات به خود مترو امکان افزایش این مبلغ تا ۴۰ میلیارد تومان وجود دارد.

پورسید آقایی درخصوص وضعیت مجوز تاکسی‌های اینترنتی اظهار داشت: در جلسه هیئت دولت کلیات طرح مجوز تاکسی‌های اینترنتی بررسی شد که به موجب آن و به اتفاق آرا تصویب شد تا تاکسی‌های اینترنتی تحت نظارت دستورالعمل تدوین شده از وزارت کشور قرار بگیرند.

وی ادامه داد: جزییات این طرح در جلساتی در حال بررسی است و امیدورایم ظرف یک ماهه آینده این دستورالعمل تکمیل شود.

وی درباره طرح ترافیک تاکسی‌های اینترنتی نیز افزود: اگر تاکسی‌های اینترنتی از شهرداری مجوز بگیرند شهرداری نیز می‌تواند مشابه آژانس‌ها و به صورت محدود به آن‌ها سهمیه دهد.

وی گفت: باتوجه به اینکه از سوی شهرداری هیچ نظارتی بر روی تاکسی‌ها اینترنتی وجود ندارد نمی‌توانیم به آن‌ها سهمیه بدهیم.

 

منبع: میزان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا