اخبارراه و ساختمانویژه ها

عملیات حج امسال فقط با هواپیماهای ایران ایر انجام می شود

به گزارش صنعت کار، کاپیتان حسن قاسمی روز چهارشنبه در نشست خبری که به منظور تشریح وضعیت اعزام زائران حج تمتع سال ۱۳۹۸ برگزار شد، گفت: ٨٦ هزار و ٥٥٠ مهمان حرم الهی با هواپیماهای ملکی ایران ایر امسال به سرزمین حج منتقل می شوند.

وی توضیح داد: ایران ایر نمی دانست که قرار است تمام پروازهای خود را امسال به پروازهای حج باید اختصاص دهد و به همین دلیل در مسیرهای بین المللی بلیت فروخته بود و تعهداتی داشت.

قائم مقام مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما افزود: وقتی مطمئن شدیم که فقط شرکت ایران ایر باید به تنهایی این عملیات را انجام دهد در جلسه ای با شرکت های داخلی به این نتیجه رسیدیم که باقی شرکت های داخلی در طول اعزام زائران حج، مسافران مسیرهای خارجی هما را جابجا کنند.

وی گفت: ایران ایر از اینکه سایر شرکت های هواپیمایی با هدف بهتر انجام شدن عملیات حج امسال تعهدات ایران ایر در مسیرهای اروپایی و آسیای شرقی را انجام می دهد قدردانی می‌کند.

سعودی‌ها اعلام کرده‌اند ایران‌ایر برای پرواز انتقال حجاج به عربستان باید فقط از هواپیماهای ملکی خود استفاده کند و حق استفاده از هواپیماهای هیچ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی دیگری را ندارد.

ایران و عربستان یک توافق دیرینه دارند که هر سال در زمان حج ۵۰ درصد پروازهای حج را شرکت‌های هواپیمایی سعودی و ۵۰ درصد دیگر را ایرلاین‌های ایرانی انجام دهند. اما بعد از سال ٩٤ و همزمان با شروع رفتارهای ماجراجویانه عربستان، برخی تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌ها بین دو کشور دچار چالش شد که حج از جمله آنها بود.

قاسمی ادامه داد: در سال‌های اخیر سعودی ها ٥٠ درصد عملیات را به عهده می گرفتند و ٥٠ درصد باقی مانده را شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام می داد.

وی ادامه داد: از سهم ٥٠ درصدی ایران‌ایر برای انتقال هرساله حجاج نیز معمولاً ٢٥ درصد توسط شرکت هواپیمایی قشم‌ایر یا ماهان انجام می‌دشد اما با دستور جدید عربستان امسال ما مجبور هستیم هم سهم ٢٥ درصدی شرکت های داخلی هم سهم٥٠ درصدی سعودی را هم پر کنیم.
قاسمی شرایط هما را در این شرایط سخت اعلام کرد اما گفت که هما با امکانات صد درصدی خود پروازهای حجاج را انجام خواهد داد.

وی تاکید کرد که مشارکت سایر ایرلاین‌های داخلی در انتقال مسافران بین‌المللی ایران ایر یکی از عواملی است که هما می‌تواند عملیات حج امسال را به تنهایی انجام دهد.

قاسمی این شرایط را برای هما سخت توصیف کرد و در عین حال گفت: سازمان حج و زیارت هم چنان در حال رایزنی با سعودی ها است اما ایران‌ایر با احتمال اینکه سعودی ها در تصمیم خود تغییری ایجاد نخواهند کرد برنامه ریزی لازم را دارد.

قایم مقام مدیر عامل هما اضافه کرد: اعزام عوامل عملیات حج امسال از ١٣ تیرماه آغاز می شود و تا ١٧ تیر ماه ادامه دارد؛ از ١٧ تیرماه نیز زائران سرزمین حج به دو فرودگاه جده و مدینه انتقال داده می شوند و ١٤ مرداد ماه عملیات رفت حجاج پایان می یابد.

قاسمی گفت: در عملیات رفت حجاج ١٦٢ پرواز به جده و ١٩٩ پرواز به مدینه انجام خواهد گرفت.

بر اساس اعلام هما ٥٦ درصد زائران حج امسال مدینه اول و ٤٤ درصد زائران به فرودگاه جده منتقل می شوند.

به گفته قاسمی عملیات رفت حجاج امسال به مدت ٣٣ روز و از سه فرودگاه امام، یزد و اهواز انجام می شود.

وی گفت: بیشترین پروازها از فرودگاه امام و با انتقال٣٠ هزار زائر انجام می شود و کمترین زائران از استان گیلان خواهند بود.

عملیات برگشت حج تمتع ٩٨
مدیر عملیات حج شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه عملیات برگشت حجاج ٢٣ روز طول می‌کشد، گفت: عملیات بازگشت حجاج نیز از تاریخ ٢٦ مرداد ماه شروع می شود و تا١٧ شهریور ماه ادامه دارد.

قاسمی خبر داد که ایران ایر تمهیدات لازم برای انتقال بار حجاج را اندیشیده است، گفت: میزان بار حجاج باید ٤٠ کیلو و در دو چمدان ٢٠ کیلویی باشد و در واقع ایران‌ایر ۱۰ کیلوگرم اضافه برای حمل بار حجاج اختصاص داده است.

وی عنوان کرد که متاسفانه ایران‌ایر تجهیزات خدمات فرودگاهی و فنی کافی برای هندلینگ پروازها در ١٧ فرودگاه ندارد اما تلاش خواهد کرد که حمل بار مسافران و سایر خدمات فرودگاهی به بهترین شکل انجام شود.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا