اخبارصنعت و معدننفت و پتروشیمیویژه ها

کاهش قیمت قیر در بازار منطقه/ اظهارنامه گمرکی چالش پیش روی صادرکنندگان

به گزارش صنعت کار، حسن تاجیک در خصوص بازار قیر در کشور گفت: با توجه به تغییرات قیمت نفت در بازار جهانی شاهد کاهش یک باره قیمت قیر در بازارهای منطقه هستیم به گونه‌ای که هر پرتون بین ۲۰ تا ۳۰ دلار کاهش یافته که این مسئله سبب شده خریداران در انتظار شرایط جدید، خرید خود را نهایی نکرده و توقفی در بازار شکل گیرد.
وی در ادامه افزود: با وجود کاهش ۳۰ دلاری قیمت همچنان ثبت آن در گمرک با قیمت پیشین صورت می‌گیرد، به بیان دیگر تعهد ارزی به میزان هر پرتون ۲۹۰ دلار صورت گیرد، اما در بازار جهانی به میزان ۲۳۰ یا ۲۴۰ دلار به فروش می‌رسد.
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه اظهار دستوری گمرک نمی‌تواند تعیین کننده قیمت قیر باشد، عنوان کرد: در شرایط کنونی از تعهد ارزی ۲۹۰ دلاری باید ۵۰ درصد آن در سامانه نیما ثبت شود و در کنار آن صادرکننده ارزش افزوده پرداخت کند.
این فعال حوزه قیر اظهار کرد: با بخشنامه‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ۹ درصد از سرمایه صنعتگران به دلیل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در داخل بلوکه شده و در اظهارنامه گمرکی نیز ۳۰ دلار بیشتر ثبت می‌شود که این موضوع تعهد ارزی ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: مجموعه این دلایل تاثیر خود را بر روی صادرات گذاشته و در صورت ادامه این روند شاهد کاهش صادرات قیر خواهیم بود، این در شرایطی است که این صنعت توانایی صادرات ۵ تا ۶ میلیون را دارد.

تاجیک با تاکید بر این موضوع که در حال حاضر صادرکنندگان با دو مشکل کاهش قیمت جهانی قیر و موضوع اظهارات گمرکی در داخل مواجه هستند، عنوان کرد: در این میان باید به سایر هزینه‌هایی که در خود گمرک بر روی بار‌ها اعمال می‌شود اشاره کرد که هزینه‌های آن بر دوش صادرکننده است.

این کارشناس حوزه انرژی در پایان به ارائه راهکار‌هایی در این زمینه پرداخت و گفت: با تجدید نظر بر روی قوانین و بخشنامه‌های حاکم بر صادرکننده و توجه به قیمت روز محصولات و یا اجازه خود اظهاری چالش‌های صادرکنندگان برطرف خواهد شد.

منبع: میزان
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا