اخبارخودروصنعت و معدنویژه ها

تشکیل مافیای ضد ملیت و تولید ملی در صنعت خودرو/ انحصاری در صنعت خودرو وجود ندارد

به گزارش صنعت کار، حمیدرضا صمدی در نشست هم اندیشی اصحاب رسانه برای رونق صنعت قطعه سازی با اشاره به تحریم دوباره صنعت خودرو اظهار کرد: دولت اردیبهشت ماه دوباره با مساله‌ای به نام تحریم روبرو شد که شروع آن، یک بازی ناخواسته برای صنعت ایران بوده ، این در حالی است که هدف اصلی تحریم‌کنندگان اقتصاد ایران بوده و نقاطی هدف گرفته شده‌ که اشتغالزا بوده و سهم بالایی در ارزش افزوده کشور دارند.
وی با بیان این که به جای حل مشکل خودروهای کف کارخانه و خودروساز بارها از طریق برخی مراجع به خودروسازان اعلام کرده ایم که ما یک خانواده هستیم و صنعت قطعه و خودروسازی باید مساله خود را در خانواده حل کنند؛ تصریح کرد: بدون شک در صورت کشیده شدن مساله به بیرون خانواده به طور قطع تبدیل به مشکل خواهد شد به خصوص اینکه صنعت خودروی کشور با قدمت بالای ۶۰ سال، هنوز هم یک صنعت مونتاژکار است که باوجود همه ظرفیت‌ها هنوز نتوانسته ایم به جایگاه مناسب دست یابیم.
صمدی با بیان اینکه هم اکنون یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در صنعت قطعه سازی و خودروسازی مشغول به کار هستند، گفت: در صنعت قطعه سازی وقتی شطرنج بلد نیستیم، همه می‌خواهند آن را به ما یاد بدهند و وقتی که این بازی را یاد می‌گیریم، همه می‌خواهند ما را شکست دهند، در حالیکه همه تلاش ما حفظ پایدار اشتغال و عدد تولید بوده و سعی کردیم در این مسیر صنعت را به روز نگاه داشته و از فناوری روز اروپا و آلمان استفاده کنیم.
رییس هیات مدیره هلدینگ رایزکو با اشاره به سهم  100 هزار خودروی ناقص در کف کارخانه ها برای هریک از خودروسازان اظهار کرد: اگر هر خودروی ناقص کف کارخانه را به طور متوسط ۵۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، این سرمایه بزرگ معادل 10 هزار میلیارد تومان است که می توان با تدبیر این مشکل را حل کرد اما با این وجود قطعه سازان و خودروسازان برای دریافت 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات از مسئولان بانکی خواهش می کنند تا قادر به ادامه تولید باشند در حالیکه براساس ترازنامه بانک ها، سهم صنعت در وام‌دهی بانک ها به ۴۰ درصد برسد.
وی با بیان این که صنعت قطعه سازی به یک مسابقه تبدیل شده که رقابت های منفی در آن موج می زند و انتهایی نیز برای این وضعیت دیده نشده است، تصریح کرد: قطعه سازان می گویند رقابت منفی تولیدکنندگان داخلی تا جایی پیش رفته که برخی، نامه‌های محرمانه معاون وزیر صنعت در خصوص رقبای خود را در شبکه‌های تلویزیونی خارجی افشا می‌کنند. این در حالیست که اکنون باید به فکر حفظ اشتغال و عدد ثابت تولید باشیم؛ به هر حال تحریم ها از جاده مخصوص شروع شده؛ چراکه بزرگترین میزان اشتغال در این منطقه به چشم می‌خورد؛ پس اکنون زمان آن نیست که دنبال مقصر بگردیم و باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات حل شوند. در حال حاضر آژیر خطر جنگ اقتصادی را یک نفر باید به صدا درآورد و همه بسیج شوند تا از آسیب های جنگ، اقتصاد کشور را نجات دهند.
صمدی در ادامه در تشریح واگذاری سهام خودروسازان اظهار کرد: حضور دولت در سال های 68 تا 82 لازم بود چرا فضای بعد از جنگ بود و این صنعت نیاز به آرایش جدید داشت اما باید بعد از جنگ از این صنعت خارج می شد در همین حال در سال ۹۰ شورای رقابت در فروردین ماه مصوبه ای به شماره ۶۳ داشت که مطابق با آن، خودروسازی باید واگذار می شد؛ اما این موضوع اجرایی نشد؛ در حالیکه دولت نیز نمی‌تواند ظرف دو سال این کار را انجام دهد.
وی افزود: این واگذاری از سوی وزارت صنعت، تا سال ۹۹ هدفگذاری شده است و بدون شک با طولانی شدن زمان کار به طور قطع به نتیجه نخواهد رسید زیرا وقتی برای کار فوریتی تعیین نشود آن کار به سرانجام نمی رسد اما با این حال واگذاری سهام شروع یک قدم مثبت است و دولت باید در تمام بخش ها سیاست گذار و ناظر باشد.
رییس هیات مدیره هلدینگ رایزکو در ادامه در خصوص وضعیت صادرات قطعات با فناوری پیشرفته این شرکت اظهار کرد: در صورت حمایت دولت و در اختیار داشتن برنامه مشخص در کنار بهره بانکی مناسب برای تولید می توان صادرات در این حوزه را توسعه داد این در حالیست که دولت هیچ سیاستی برای صادرات ارزش افزوده ندارد و تنها خام فروش است و این اختلاف بخش خصوصی با دولت است.
صمدی اظهار کرد: با آغاز تحریم ها در نامه ای به دولت از آن ها خواسته شد با توجه به وضعیت به وجود آمده و اعلام جنگ ، نسبت به تشکیل اتاق جنگ اقدام کنند اما به دلیل درگیری های موجود پاسخی داده نشد و اختلاف شدید موجود خط قرمز بین دولت و کارآفرینان کشیده شد که باعث شد همدلی و همراهی اتفاق نیفتد.
وی با تاکید بر این که از تحریم های سال 91 درس نگرفتیم ، ادامه داد: داخلی سازی برخی از قطعات به دلیل نبود توجیه اقتصادی در تیراژ خودروها است اما دولت و خودروسازان نیز هیچ بودجه ای برای تولیدکننده این قطعات در نظر نگرفتند در همین حال درایت لازم نیز برای تامین بودجه در میان خودروسازان و سازندگان وجود نداشت و با این شرایط به نظر می رسد فراخوان پویش ملی نیز تنها 5 تا 10 درصد پیشرفت داشته باشد مگر آن که میز و یا اتاق فکری برای حفظ بیشتر انرژی ها تشکیل شود.
این فعال صنعت قطعه شرایط فعلی را بهترین دوران صنعت قطعه اعلام و تصریح کرد: گردش صنعت قطعه در سال 96 بیش از 150 میلیارد تومان بوده که این عدد با احتساب خدمات پس از فروش در حدود 300 میلیارد تومان است و برخی مواقع می توان با همدلی در کنار هم کار را پیش برد.
صمدی با تاکید بر این که در صنعت خودرو انحصاری وجود ندارد، گفت: صنعت خودرو در اختیار دولت است و ضرر وزیان این بخش نیز باید از سوی دولت پاسخ داده شود و زیان به وجود آمده به سهامداران پرداخت شود زیرا قیمت گذاری فعلی این صنعت دستوری است نه حمایتی.
رییس هیات مدیره هلدینگ رایزکو در ادامه در خصوص دستاوردهای خصوصی سازی در گروه بهمن اعلام کرد: در گروه بهمن تحریم ها را دور می زدیم اما اعلام شد که سپاه سهام یک درصدی در این گروه خودروسازی دارد و این نامه از داخل کشور ارسال شده بود که این نشان می دهد مافیایی به نام مافیای صنعت خودرو وجود ندارد بلکه مافیای ضد ملیت و تولید ملی فعال است.
وی افزود: با این حال گروه بهمن تحریم های اوفک را دور زد تا این که ،نامه فوق محرمانه معاون وزیر در این ارتباط در شبکه تلویزیونی VOA پخش شد.با این حال قرار نیست بهمن انقلاب کند اما می توانست حرکت خوبی برای خصوصی سازی باشد .
این فعال صنعت قطعه در ادامه با تاکید بر این که خودروهای ناقص با یک برنامه ریزی درست سه ماهه قابلیت تکمیل شدن را دارند، گفت: اگر خودروسازان در طول سه ماه عدد مکانیکی خود را به صورت مقطعی کاهش دهند می توانند خودروهای کف کارخانه را جمع کنند بنابراین لازم است خودروسازان به این پیشنهاد فکر کنند چرا که همه قطعات قابل تامین است.
تغییر ساختار راهکار حل مشکلات صنعت خودرو
معاون بهبود و توسعه هلدینگ رایزکو در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه درباره رونق صنعت قطعه سازی گفت: راهکار حل مشکلات صنعت خودرو تغییر ساختار مدیریت است، بخش خصوصی باید عهده دار مدیریت شده و با استفاده از پلتفرم مشترک و با همکاری خودروسازان داخلی و استفاده از طراحی ماژولار کار را پیش ببرد.
علیرضا اصلانی با بیان این که در سال 97، 4 درصد تولید ناخالص داخلی به صنعت خودرو اختصاص یافت که این میزان 20 درصد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت را شامل می شود، گفت: در حال حاضر 700 هزار نفر در این صنعت مشغول به فعالیت هستند که با احتساب اشتغال 7 میلیون و 600 هزار نفری که در صنعت فعال هستند، سهم صنعت خودرو از اشتغال 10 درصد است که بر اساس پیش بینی ها مقرر است این میزان در افق 1404 به 12 درصد برسد.
وی با اشاره به دوره های فعالیت صنعت خودرو اظهار کرد: از سال 1338 تا 1359 صنعت مونتاژ با سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت اروپایی ها و آمریکایی ها با هدف سودآوری راه اندازی شد . از سال 1359 به بعد صنعت خودرو دولتی شد که این دوران همزمان با جنگ تحمیلی و رکود شدید در صنعت خودرو بود که دوره دوم فعالیت صنعت خودرو را شامل شد.
معاون بهبود و توسعه هلدینگ رایزکو ادامه داد: دوره سوم فعالیت صنعت خودرو سال های 1370 تا 1382 را در بر گرفت که همزمان با پایان جنگ تحمیلی و آغاز توسعه صنعت خودرو در این صنعت با رویکرد  مبتنی بر استفاده از توانمندی داخلی و کاهش سهم واردات بود و پس از تصویب سند چشم انداز 20 ساله روند رقابتی در صنعت خودرو با هدف روود به بازارهای صادراتی و دستیابی به بازار خارج از ایران شکل گرفت.
اصلانی با اشاره به آمار ارایه شده از سوی انجمن جهانی تولیدکنندگان خودرو در سال 2018 افزود: در سال گذشته میلادی چین با تولید 28 میلیون خودرو در رده نخست این جدول ایستاد و آمریکا با تولید 11 میلیون خودرو و ژاپن با تولید 10 میلیون خودرو در ردیف های بعدی ایستادند در این میان کره جنوبی با تولید 4 میلیون خودرو در رتبه هفتم و ترکیه نیز با تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو در رتبه پانزدهم این جدول ایستاد. ایران نیز در این میان در رتبه هجدهم ایستاد در حالیکه در سال 2017 رتبه ایران در این جدول دوازدهم بود که بررسی میزان تولید نیز نشان از کاهش 40 درصدی تولید دارد.
وی در تشریح محدودیت های تولید در سال های گذشته اظهار کرد: تحریم های داخلی، عدم امکان فضای لازم برای ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو، عدم انجام سرمایه گذاری هدفمندانه با مزیت رقابتی، هزینه بالای تامین مالی، تورم بالا و تامین مالی صنعت خودرو  از مشکلات این صنعت به شمار می رود در عین حال کم توجهی به ارتقای فناوری و دانش روز و مزیت رقابتی برای صادرات نیز از دیگر چالش های این حوزه به شمار می رود.
معاون بهبود و توسعه هلدینگ رایزکو با بیان این که تقاضای بالقوه خودرو در کشور به ازای هر هزار نفر 164 خودرو است، گفت: بازار بالقوه و پتانسیل بالایی در صنعت خودرو وجود دارد اما با این حال به دلیل مشکلات موجود تاکنون نتوانسته ایم نیاز داخلی را جواب بدهیم این در حالیست که در نهایت تحریم های ظالمانه و محدودیت های سیاسی و اقتصادی ناشی از آن نیز بر مشکلات این صنعت افزود.
اصلانی راهکار حل این مشکلات را تغییر ساختار مدیریت دانست و تصریح کرد: بخش خصوصی باید عهده دار مدیریت شده و با استفاده از پلتفرم مشترک همکاری خودروسازان داخلی و استفاده از طراحی ماژولار منابع داخلی، تسهیل دسترسی به منابع داخلی، کاهش هزینه های سربار، سرمایه گذاری در مراکز تحقیق و توسعه و سیستم های نظارت بر استاندارد قطعه ساز و خودروساز کار را پیش ببرد.
وی در ادامه در تشریح فعالیت هلدینگ رایزکو گفت: این هلدینگ در زمینه های نفت و گاز، صنعت خودرو و مسئولیت های اجتماعی فعال بوده و با 4 هزار همکار در زمینه صنایع بالادستی و استخراج حوزه نفت و گاز در قالب 7 شرکت و با همکاری شرکای خارجی مشغول به فعالیت است. در حوزه خودرو نیز سهامداری ایران خودرو، گروه بهمن و در حوزه تولید قطعات و مواد اولیه قابل استفاده در صنعت خودرو 8 شرکت فعال هستند که بزرگترین آن اورند پیشرو است.
به گفته معاون بهبود و توسعه هلدینگ رایزکو، بنیاد نیکوکاری راز نیز به عنوان شرکت زیرمجموعه این هلدینگ نسبت به تولید آب معدنی اقدام و تمام منابع حاصل از ان را صرف کار خیر می کند.
مطالبات 300 میلیارد تومانی از خودروسازان
آرمان موسوی، مدیرعامل اورند پیشرو نیز در این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر داخلی سازی قطعات پژو 301 اظهار کرد: هم اکنون داخلی سازی قطعات این خودرو آغاز و از اورند پیشرو نیز برای همکاری دعوت به عمل آمده است اما سر موارد و نحوه همکاری باید با ایران خودرو به جمع بندی برسیم این در حالیست که این شرکت امکانات و زیرساخت های مورد نیاز را در پروژه 2008 ایجاد کرده و آمادگی تولید را دارد اما باید بر چگونگی همکاری به توافق برسیم.
 وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر میزان مطالبات این شرکت نیز گفت: هم اکنون مطالبات ما از خودروسازان به بیش از 300 میلیارد تومان رسیده است.
وی این شرکت را جزو معدود شرکت های های تک دانست و گفت: با سرمایه گذاری های مستمر انجام شده این شرکت بیش از هزار میلیارد تومان ارزش دارد این در حالیست که به صورت مستمر در دانش فنی سرمایه گذاری کرده و در ردیف نخستین شرکت هایی بوده که در زنجیره تامین پژو قرار گرفته و مجوز لازم را دریافت کرده بنابراین اگر انحصار در تولید وجود دارد به دلیل نبود فناوری در سایر شرکت ها است.
همکاری با خارجی ها با هدف طراحی آغاز شد 
پاکدامن مدیرعامل پارت پلاستیک خراسان نیز با اشاره به سابقه صادرات این شرکت به اروپا گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد سیستم سوخت رسانی در دنیا توسط سه شرکت تولید می شود که اورند پیشرو نیز توانسته با تولید با کیفیت به ایتالیا صادرات داشته باشد اما به دلیل تحریم ها در دور نخست صادرات متوقف شد در حالی که مجوز صادرات به فرانسه و اسپانیا را نیز دریافت کرده بودیم که در میانه راه متوقف شد.
وی از همکاری با شرکت های خارجی با هدف طراحی خبر داد و افزود: به محض بازشدن راه ها و شرایط برای صادرات، این موضوع را پیش خواهیم برد این در حالیست که اصلی ترین مشکل تحریم و انتقال منابع مالی است .
حسن وطنی، مدیر فروش هلدینگ رایزکو نیز با بیان این که اورند پیشرو در حال حاضر 85 درصد کل سیستم سوخت خودروسازی ایران خودرو، سایپا، زامیاد و … را تامین می کند و در این 20 سال سابقه کاری یک دقیقه نیز خوابش خط به نام این شرکت دیده نشده است حتی در سال 91 و با وجود تحریم ها همواره نسبت به تامین نیاز خودروسازان اقدام کرده به طوری که تاکنون 13 هزار پژو 2008 تولید و 7 هزار خودرو نیز در دست تولید است، بنابراین با توجه به سهم بالای این شرکت در تامین سیستم سوخت رسانی چگونه امکان وجود دارد که از تحویل قطعه سرباز بزند در حالیکه تولید خودرو بدون این سیستم امکانپذیر نیست.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا