اخبارصنعت و معدنویژه ها

سهم ۱۵.۴ درصدی زنان در مدیریت تعاونی ها

به گزارش صنعت کار، زنان به عنوان سرمایه انسانی، تقریباً نیمی از جمعیت در سنین کار هر کشور را تشکیل می‌دهند. مشارکت بالای آنان در اشتغال موجب رشد اقتصادی کشورها می‌شود. بر این اساس افزایش سهم زنان در نیروی کار به یکی از مسائل کلیدی در اقتصاد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده است.

بر این اساس در سال‌های اخیر مشارکت اقتصادی زنان همواره مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که در ۱۰ سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی زنان همواره کمتر از ۱۷ درصد بود. در سال ۱۳۹۳ به کمترین حد خود رسیده و از سال ۱۳۹۴ روند افزایشی به خود گرفت و در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب رشد ۱.۶ ۱.۱ درصد داشته است.

آمارها نشان می‌دهد که با وجود افزایش چشمگیر زنان کارآفرین در کشور، میزان مشارکت اقتصادی این قشر از جامعه در کشور به خصوص در مشاغل مدیریتی و در تصدی پستهای مدیریتی بسیار ناچیز و اندک است. مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در گزارشی با عنوان نقش زنان در مدیریت تعاونی‌های تشکیل و ثبت شده در سال ۱۳۹۷ را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش از بین سه هزار و ۸۲۳ مدیر تعاونی‌های ثبت شده در سال گذشته ۸۴.۶ درصد (معادل سه هزار و ۲۳۶ نفر) به مردان و ۱۵.۴ درصد (معادل ۵۸۷ نفر) به زنان اختصاص دارد. در مقایسه استانی سهم مدیران زن مشاهده می‌شود که استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و لرستان به ترتیب با ۲۸ درصد، ۲۳.۵ درصد و ۲۳.۲ درصد بیشترین میزان را نسبت به سایر استان‌ها دارند.

به طور یقین دلایل مختلفی برای بالا بودن نسبت مدیران زن تعاونی در استان‌ها وجود دارد برای نمونه در استان سیستان و بلوچستان تعاونی‌هایی که به تولید صنایع دستی همچون سوزن‌دوزی می‌پردازند بیشتر از سایر استان‌ها است. همچنین بالا بودن سهم مدیران زن تعاونی در استان‌های محروم نشان می‌دهد، در این استان‌ها زنان در جهت بهبود معیشت و اقتصاد خانواده مشارکت بیشتری در تشکیل و مدیریت تعاونی‌ها دارند. از سوی دیگر سهم مدیران زن در تعاونی‌هایی که نسبت بالایی از اعضای آنان را زنان تشکیل می‌دهند (حداقل ۷۰ درصد) بیشتر است.

بررسی جداول حاکی از آن است که سال ۱۳۹۷ در مجموع ۶۳۳ تعاونی فعال تحت عنوان تعاونی بانوان تشکیل و ثبت شده است که ۲۶۹ مورد (۴۳.۵ درصد) توسط زنان مدیریت می‌شود.

فعالیت مدیران زن در تعاونی‌ها فقط به تعاونی‌های زنان محدود نمی‌شود، برای نمونه از ۲۸ تعاونی دانش بنیان ثبت شده در سال ۱۳۹۷ مدیریت چهار تعاونی در اختیار زنان است. علاوه بر آن در برخی از تعاونی‌ها با وجود تعداد بالای اعضای مرد نسبت به زن، مدیریت تعاونی برعهده زنان است که نشان دهنده ظرفیت بالای مدیریتی زنان است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا