اخبارتاپخودروصنعت و معدنویژه ها

الزام بازطراحی و تدوین سند راهبردی صنعت خودرو/ توسعه صنایع نیازمند راهبرد های اصولی و دقیق

به گزارش صنعت کار، حدود 5 سال پیش سند اهداف و سیاست های توسعه صنعت خودرو درافق 1404 که در آن راهکارهای دست یابی ایران به اهداف مورد نظر در افق 20 ساله توسعه در صنعت قطعه و خودروسازی اشاره شده بود، تدوین و به تصویب شورای سیاست گذاری خودرو رسیده و سپس ابلاغ شد.

این سند حاوی موضوعات کلیدی بود که به لحاظ کمی ایران را در یک بازه زمانی دراز مدت جزو مطرح ترین کشورهای جهان در تولید خودرو می دید و در برآورد این چشم انداز تا سال 1404 ،ایران باید در تولید خودرو به مقام نخست در منطقه خاورمیانه،مقام پنجم درآسیا و یازدهمین تولیدکننده برتر جهان دست یابد.

زمانی که این سند تدوین شد صنعت خودرو ایران روزهای خوبی را سپری می کرد و تولید به شدت افزایش یافته بود و پیش بینی می شد تولید خودرو در کشور به 2 میلیون دستگاه در سال برسد و رسیدن به این رتبه دور از ذهن نبود.

اما اکنون اقتصاد و صنعت کشور در شرایطی قرار گرفته است که نه تنها نمی شود که به توسعه فکر کرد که در ابتدا باید برای زنده ماندن و سر پا نگه داشتن آن چاره و تدبیری اندیشید.

در همین رابطه امیر حسن کاکایی می گوید: او می افزاید: «سند چشم انداز 20 ساله در سال 93 با توجه به شرایط آن زمان که صنعت خودرو در تولید عملکرد بسیار مناسبی داشت تدوین شده اما با توجه به شرایط امروز این سند به باز طراحی نیاز دارد و دیگر آن سند راهبردی نیست »

او می افزاید: «نمی شود انتظار داشت سند تدوین شده پس از چند سال راهگشا باشد چرا که شرایط اقتصادی، امکانات، سیستم ها و حتی رقبا شرایط ثابتی ندارند و صنعت خودرو نیز دائما در حال تغییر است بنابراین باید  این چشم انداز بلند مدت هم متناسب با شرایط فعلی تعریف شود.»

کاکایی در پاسخ به این سوال که سند چشم انداز 1404 صنعت خودروبا شرایط فعلی تا چه حد دست یافتنی است تصریح می کند:« این موضوعی است که نیاز به کارشناسی دارد و  ومنوط به این است که چه سیاستی در صنعت اتخاذ شود و استراتژی ها باید در زمان های مختلف تغییر کند تا بهترین راه برای بهترین نتیجه به دست بیاید.»

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت  تصریح می کند: «راهکار اصلی برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی و صنعتی کشور کمک به جریان تولید است اما عده ای با طرح هایی مانند طرح ساماندهی خودرو به دنبال پیچیدن نسخه صنعت هستند.»

با توجه به آنچه گفته شد و با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور ابتدا به نظر می رسد سند راهبردی صنعت خودرو باید مبتنی بر واقعیات روز بازطراحی و تدوین شود و این امکان را داشته باشد تا در صورت تغییر شرایط بر اساس تحولات و ظرفیت های اقتصادی موجود تغییر کند. در آن صورت می توان گفت که صنعت خودرو دارای یک راهبرد اصولی و دقیق و برنامه و افق دراز مدت است و در این صورت احتمال دست یابی به اهداف نیز میسرتر خواهد بود.

 

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا