چند رسانه ایصنعت و معدنگوناگون

صندوق ضمانت صادرات، ریسک اعتبارات اسنادی را به صفر می رساند

به گزارش صنعت کار، سیدمهدی یوسفی نژاد روز چهارشنبه افزود: مهمترین کاری که ما انجام می‌دهیم پوشش ریسک اعتبار است؛ اکنون اعتبارات اسنادی به دلیل مسائل تحریم برای صادرکنندگان از سوی طرف‌های خارجی گشایش نمی‌یابد.

وی ادامه داد: بیمه صندوق ضمانت صادرات ایران در شیوه پرداخت به صورت «حساب باز» می‌تواند راهکار مناسبی برای رفع مشکل گشایش اعتبارات اسنادی با توجه به شرایط فعلی موجود، در کشورهای هدف صادراتی شود و ریسک صادرکنندگان ایرانی را به حداقل برساند.

یوسفی نژاد خاطرنشان کرد: به دلیل فروش اعتباری در شیوه پرداخت به صورت حساب باز، ریسک صادرکنندگان بسیار افزایش یافته است که پوشش‌های صندوق می‌تواند فروش براساس اعتماد و اعتبار خریداران خارجی را به صفر برساند.

مدیر صدور بیمه نامه‌های میان و بلند مدت صندوق ضمانت صادرات ایران تصریح کرد: پوشش‌های صندوق شامل ریسک عدم پرداخت ناشی از مخاطرات سیاسی (نظیر جنگ، سلب مالکیت و انتقال ارز) و تجاری (ورشکستگی، عدم پرداخت و استنکاف خریدار) وصول مطالبات صادرکنندگان ایرانی از خریداران خارجی است.

یوسفی نژاد افزود: در تسهیلات قابل اعطا به صادرکنندگان، قبل یا بعد از حمل نیز صندوق آمادگی صدور ضمانت نامه‌های لازم را دارد که در تأمین مالی بعد از حمل، نسبت به ارائه پوشش‌های لازم با همکاری بانک توسعه صادرات ایران و تسهیل مسیرهای جایگزین در روابط بانکی از سوی طرف‌های خارجی، اقدام کند.

وی اضافه کرد: بی شک تأمین مالی صادرات از ارکان مهم و حائز اهمیت در تسهیل تجارت خارجی کشورها محسوب می‌شود که طرف ایرانی کاملاً از آمادگی لازم برای تأمین مالی برای خریداران کالا و خدمات ایرانی، برخوردار است.

وی گفت: ضمانت نامه‌های مبتنی بر قرارداد از جمله خدمات ویژه و اثرگذار صندوق ضمانت صادرات ایران در حمایت از پیمانکاران ایرانی است که در شرایط فعلی می‌توانیم هر زمان که سیستم بانکی برای صدور این نوع ضمانت نامه‌ها مشکل داشت، به صورت فیزیکی صادر و در اختیار کارفرمایان و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار بانک‌های محلی در کشورهای هدف صادراتی قرار گیرند.

صندوق ضمانت صادرات ایران زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت دارد.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا