اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

چشم امید قیمت نفت؛ از وین تا وین

به گزارش صنعت کار، قیمت نفت که ابتدای هفته گذشته تحت تأثیر تحریم‌های بیشتر علیه ایران و سرنگونی پهباد آمریکایی توسط سپاه، با رشد قیمت همراه بود، در ادامه راه و کاهش تنش‌های سیاسی، به ثبات رسید و حتی در روز جمعه حدود یک دلار پایین آمد.

این در شرایطی بود که اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیر اوپکی نفت پیش از برگزاری نشست اعلام کرده‌اند که برای ادامه توافق کاهش تولید همنظر هستند اما بازار نفت در واکنش به این اتفاق ثبات را انتخاب کرد تا شاید در هفته پیش رو این تصمیم قیمت‌ها را تقویت کند.

البته در پی نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا از سوی اتحادیه اروپا و آمادگی برای تبادلات تجاری با ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، قیمت نفت در آخر هفته با کاهش همراه بود.

بر این اساس و با وجود کاهش روز جمعه، قیمت نفت برنت که هفته را با قیمت ۶۴ دلار و ۴۵ سنت آغاز کرده بود، روز جمعه روی قیمت ۶۴ دلار و ۷۴ سنت به کار خود پایان داد. نفت شاخص آمریکا هم از ۵۷ دلار و ۴۳ سنت اول هفته به ۵۸ دلار و ۴۷ سنت رسید.

امیدها به افزایش قیمت و یا حداقل باقی‌ماندن نفت در کانال ۶۰ دلاری زمانی بیشتر شد که رئیس جمهوری روسیه از توافق بین مسکو و ریاض بر سر تمدید توافق کاهش عرضه تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک برای ۶ یا ۹ ماه آینده خبر داد.

ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست سران G20 (گروه ۲۰) در ژاپن گفته که با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر سر تمدید توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک در سطح کنونی تا پایان سال ۲۰۱۹ و شاید اوایل سال ۲۰۲۰ به توافق رسیده است.

البته هنوز بر سر مدت زمان توافق تصمیم گرفته نشده و به نظر می‌رسد بازه زمانی ۶ و یا ۹ ماه مد نظر تولیدکنندگان برای ادامه توافق باشد.

از سوی دیگر عاملی که امیدها را به افزایش قیمت نفت در هفته آینده بیشتر می‌کند، کاهش تنش بین آمریکا و چین به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در جهان است. آمریکا و چین در مورد آتش بس برای اعمال تعرفه‌ها به توافق رسیده‌اند که می‌تواند سیگنال مثبتی برای افزایش رشد اقتصادی جهان و افزایش پیش‌بینی‌ها برای مصرف انرژی باشد.

همچنین در فصل تابستان، عربستان امکان افزایش صادرات نفت خود را ندارد زیرا تقاضای نفت برای تولید برق در این کشور در تابستان به شدت افزایش پیدا کرده و فرصت رشد صادرات را می‌گیرد که می‌تواند باعث کاهش عرضه و زمینه‌ساز رشد قیمت نفت شود.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا