اخبارراه و ساختمانویژه ها

اجرای طرح اجاره به شرط تملیک بازار مسکن را آرام می‌کند/ لزوم تخصیص زمین رایگان به سازندگان

به گزارش صنعت کار، مصطفی قلی خسروی در خصوص شرایط بازار مسکن بیان کرد: همزمان با کاهش نرخ دلار و ایجاد ثبات سیاسی در کشور، ثبات اقتصادی نیز ایجاد می‌شود و سوداگرانی که انتظار افزایش قیمت مسکن را داشتند؛ مطمئن باشند که قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت.

وی در توضیح راهکار کنترل بازار اجاره بها گفت: تنها راهکار کنترل در بازار اجاره و خرید و فروش ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، صنعتی سازی و افزایش تولید مسکن است و برای بازار اجاره باید ساخت مسکن استیجاری رونق پیدا کند، به طوری که هم اکنون در بسیاری از کشور‌ها مانند ترکیه، مجتمع‌هایی در محله‌ها برای اجاره خانه اولی‌ها ساخته شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: تجربه در سال ۹۱ نشان داد که قیمت مسکن با تغییر ارز ۳ برابر شد، اما در طول سال‌های ۹۲ و ۹۳ قیمت‌ها افزایش نیافت و به طور معمول قیمت اجاره و همچنین قیمت خرید و فروش زیر شاخص نرخ تورم بود.

خسروی با اشاره به لزوم دریافت مالیات از مالکان برای تعیین نرخ اجاره بها یادآور شد: باید دریافت مالیات از مالکانی که نرخ اجاره را بیش از قیمت‌های تعیین شده دریافت می‌کنند، الزامی شود و همین موضوع، زمینه ساز آرامش در بازار خواهد شد.

وی تصریح کرد: دولت، امسال ضریب مالیاتی اجاره بها را ۳۰ درصد افزایش داده و همین باعث می‌شود که مالکان برای اجاره واحد مسکونی با خریداران به تعامل خوبی برسند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مالکیت در بازار اجاره و مسکن بسیار محترم است، گفت: دولت و وزارت راه و شهرسازی برای بازار اجاره طرحی را مطرح کرده اند؛ به طوری که اگر مالکان اجاره‌ها را مازاد بر قیمت تعیین شده مشخص کنند، باید مالیات پرداخت کنند و همین اتفاق باعث می‌شود که قیمت‌ها افزایش نباید.
خسروی با اشاره به اینکه دریافت کد رهگیری برای مالکان و مستاجران بسیار ضروری است، بیان کرد: در صورتی که کد رهگیری برای واحد‌های مسکونی دریافت نشود؛ خلاف قانون است، زیرا دریافت مالیات تنها از سوی بازرسان اداره مالیات از طریق کد رهگیری امکان پذیر است.
وی توضیح داد: در چند ساله گذشته بازار مسکن ۴ بار شاهد جهش قیمتی بوده که عبارت است از سال ۶۸، ۸۶، ۹۱ و ۹۷، اما در سال‌های ۸۴ و ۸۵ به دلیل آنکه بانک‌های خصوصی تمامی ملک‌های مناسب را در بازار با قیمت‌های نجومی خریداری کردند، قیمت مسکن در سال ۸۶ به صورت نجومی افزایش یافت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص روش‌های کنترل قیمت در بازار مسکن گفت: دولت برای کنترل بازار، طرح مسکن مهر را اجرایی کرد و همین موضوع باعث شد که بازار به ثبات برسد، بنابراین اگر دولت در طرح ملی مسکن، زمین را به صورت رایگان و یا با قیمت بسیار پایین‌تر در اختیار سازندگان قرار دهد، قطعا قیمت‌ها می‌شکند.

خسروی تصریح کرد: عرضه زمین رایگان به سازندگان باعث می‌شود که تولید افزایش یابد و این طرح مانند طرح مسکن مهر می‌تواند بازار را به آرامش برساند، اما تنها مشکلی که در طرح مسکن مهر وجود داشت آن بود که حق خرید و فروش واحد‌ها وجود نداشت که وزیر سابق راه و شهرسازی این قانون را برداشت و همین باعث شد که بخش عمده‌ای از مشکلات مسکن مهر برطرف شود.

وی تاکید کرد: ارائه تسهیلات مناسب به سازندگان و کاهش هزینه‌های تولید مسکن می‌تواند انگیزه بسیار مناسبی برای سازندگان و سرمایه گذاران در بازار باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: بازار مسکن هم اکنون تشنه تولید مسکن است، بنابراین دولت باید در طرح ملی، انگیزه سرمایه گذاری و تولید را تقویت کند.

قلی خسروی با اشاره به اینکه دولت باید واحد‌هایی را به شرط تملیک در اختیار مستاجران قرار دهد، خاطر نشان کرد: اجرای این طرح با وارد کردن آن در طرح ملی می‌تواند امسال بازار آرامی را برای متقاضیان مسکن رقم بزند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا