اخبارصنعت و معدنویژه ها

چراغ نیمه روشن صنعت در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند حمایت

به گزارش صنعت کار، با توجه به اینکه کهگیلویه و بویراحمد در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک واحد صنعتی به نام کارخانه قند یاسوج داشت این خطه از مناطق نوپا در حوزه صنعتی کشور محسوب می‌شود.

اگرچه حدود نیمی از واحدهای تولیدی راکد در این استان ظرف سال‌های اخیر با پرداخت تسهیلات رونق و سایر کمک‌های فنی و اعتباری به چرخه تولید بازگشته‌اند اما صنعت در کهگیلویه و بویراحمد نتوانسته است جایگاه واقعی حود را در توسعه اقتصادی به دست آورد.
نزدیک به ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی این استان در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ راکد و یا نیمه فعال بودند.
هم اینک کمتر از ۴۰ درصد این واحدها راکد هستند و ظرف سه سال گذشته حدود ۱۳۰ طرح صنعتی، تولیدی و کشاورزی در مناطق مختلف استان با کمک تسهیلات رونق به چرخه تولید بازگشتند.

کارشناسان بخش صنعت معتقدند که بازنگری قوانین و ایجاد بسترسازی برای ورود بخش خصوصی، حمایت از این بخش برای ورود در حوزه صنعت و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی از عواملی است که می‌تواند شرایط بخش صنعتی و میزان اشتغال در آن را متحول کند.

نیازهای توسعه صنعت

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمدمی گوید: شناخت ظرفیت‌های موجود در حوزه صنعت مهمترین نیاز برای توسعه صنعتی استان است.

دارا فرامرزی با اشاره به نقش معدن در رشد صنایع بزرگ اظهار داشت: کمتر از ۶ هزار کیلومتر معادل ۴۰ درصد از معادن کهگیلویه و بویراحمد مطالعات پی جویی انجام شده که نیازمند اعتبار برای ادامه این مطالعات است.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد از سرمایه صنعت در استان متکی به تسهیلات بانکی است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: نبودن سرمایه گذار بومی برای اجرای طرح‌های بزرگ از چالش‌های فراروی صنعت در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی عنوان کرد: هم اکنون هفت هزار نفر در واحدهای صنعتی استان مشغول بکار هستند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: در زمان حاضر ۵۵۱ واحد صنعتی در استان با سرمایه گذار ۱۰ هزار میلیارد ریالی در حال فعالیت است.

فرامرزی گفت: ایجاد زیرساخت‌های صنعت از جمله تسهیل در روند بوروکراسی و حمل و نقل از نیازهای توسعه صنعت در استان است.

دیدگاه کارشناسان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج می‌گوید: اولین مانع رونق صنعت فرآیند طولانی صدور مجوز است.

جبار کیانی افزود: در استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد باید قوانین مزاحم برای سرمایه‌گذاران حذف شود تا امکان شکوفایی اقتصادی فراهم شود.
وی با اشاره به مشکلات اخذ تسهیلات در این استان، گفت: بانک‌ها به عنوان تضمین از بخش خصوصی وثیقه‌های میلیاردی می‌خواهند که در توان این بخش نیست.

ظرفیت‌های موجود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون ۱۴ شهرک‌های صنعتی در استان مستقر هستند.
هاشم موسوی بیان کرد: مواد عذایی، کانی‌های غیرفلزی، مصنوعات فلزی و شیمیایی از مهمترین محصولات تولیدی در شهرک‌های صنعتی این استان است.
وی اظهار داشت:: شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با شرایط ویژه چون تأمین زمین و حقوق انتفاع با تعرفه دولتی به صورت نقد و اقساط محل مناسبی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی است.
وی بیان کرد: با هدف حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی شهرک‌های صنعتی این استان در دو دهه اخیر توسعه چشمگیری یافته است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت تأمین زمین برای اجرای طرح‌های صنعتی گفت: هم اکنون شرایط خوبی برای حمایت از سرمایه گذاران در شهرک‌های صنعتی این استان وجود دارد.
موسوی از همه دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد خواست برای کمک به توسعه سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی با متولیان همکاری کنند.

اقدام‌های انجام شده برای رونق صنعت در کهگیلویه و بویراحمد

وی بیان کرد: از سال ۱۳۹۷ تاکنون یک هزار و ۵۵۶ صنعتگر، مدیر واحدهای تولیدی و ذینفعان خوشه دست بافته‌های استان آموزش‌های مدیریتی و مهارتی را فرا گرفتند.

سید هاشم موسوی اظهار داشت: ۶۱ دوره آموزشی با شرکت یکهزار و ۲۵۰ نفر از مدیران و شاغلین واحدهای صنعتی و ۱۲ دوره دیگر با حضور ۲۵۶ نفر از فعالان خوشه دست بافته‌های کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
وی با اشاره به اهمیت آموزش‌های تخصصی در افزایش کیفیت محصولات گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با نیازهای واحدهای صنعتی از اولویت‌های حمایتی شهرک‌های صنعتی است.
موسوی افزود: برگزاری پنج تور صنعتی با حضور ۱۴۰ نفر از دیگر خدمات ارائه شده برای بهبود وضعیت تولید در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۷ تاکنون بوده است.
وی اظهار داشت: طرح مطالعاتی شناسایی موانع تولید، عارضه یابی ۲۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد یا نیمه فعال، پنج واحد عضو کنسرسیوم صادراتی خوشه دست بافته‌ها در این استان اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: انجام مطالعات موانع تولید ۲۰ واحد صنعتی و پنج واحد عضو کنسرسیوم صادراتی خوشه دست بافته‌های کهگیلویه و بویراحمد با بازدیدهای میدانی کارشناسان متخصص و مشاوران طرف قرارداد از دیگر اقدامات انجام شده برای حمایت از رونق تولید در این استان بوده است.
وی بیان کرد: کمبود نقدینگی و مواد اولیه و مدیریتی از جمله موانع تولیدی در این واحدهای صنعتی است که برای به ظرفیت رسانی و فعالیت این واحدها راهکارهای لازم پیش بینی شده و در دست اقدام است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در صورت تحقق و رفع موانع ۳۰۰ فرصت شغلی در این واحدهای تولیدی ایجاد خواهد شد.
موسوی ابراز داشت: در سال گذشته ۱۴۰ واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در نمایشگاه‌های کشور شرکت و یا بازدید کردند.
وی گفت: شرکت در نمایشگاه‌های واحدهای صنعتی و تولیدی منجر به انعقاد ۱۲ تفاهم نامه برای واحدهای تولیدی استان شد.
وی بیان کرد: نمایشگاه دائمی محصولات تولیدی استان برای معرفی هر چه بیشتر محصولات تولید کنندگان در محل ساختمان شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد دایر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: یکی از برنامه‌های دولت برای رونق تولید در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه صنعت تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است.

داریوش دیودیده افزود: هدف از تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، هموار کردن مسیر برای بازگشت واحدهای راکد و ایجاد راهکارهای جدید برای سرمایه گذاری در طرح‌های سرمایه گذاری است.
وی اظهار داشت: از ابتدای تشکیل این کارگروه در کهگیلویه و بویراحمد تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از یکهزار و ۱۰۰ مصوبه به تصویب رسیده است.
وی تصریح کرد: از این مجموع نیز تعداد ۶۸۰ مصوبه اجرایی و به مرحله اتمام رسیده که تعداد مصوبات عملیاتی شده ظرف یک سال گذشته این کارگروه نیز ۱۴۷ مورد بوده است.

راهکارها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تقویت فرهنگ تعاون و کار گروهی در استان از راهکارهای رونق تولید در حوزه‌های مختلف در استان به ویژه صنایع است.

پروانه نیک مرام ابراز داشت: رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در قالب تعاونی‌ها از ضرورت‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود، اما بدون فراهم شدن بسترهای لازم، استفاده از ظرفیت آنها با چالش همراه خواهد بود.

از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون سه هزار و ۱۵۴ تعاونی در گرایش‌های مختلف در این استان ایجاد شده که میزان اشتغال زایی آنها ۳۴ هزار و ۱۲ نفر بوده است.

براساس آخرین آمار که پارسال گزارش شد نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در پاییز پارسال ۱۲.۷ درصد بود که در رتبه یازدهم استان‌های دارای بیشترین نرخ بیکاری کشور قرار دارد.
برآورد نقطه‌ای نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد ۱۲.۷ درصد بوده است که یک درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
نرخ بیکاری پاییز ۹۷ در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۴ درصد افزایش یافت

استان ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا