اخبارتاپخودروویژه ها

اجرای استانداردهای 85 گانه در هاله ای از ابهام/منطقی نبودن توقف تولید برخی خودروها

به گزارش صنعت کار، سازمان استاندارد با وجود مشکلاتی که تولید خودرو را تحت الشعاع قرار داده بود هیچ گاه از مواضع خود برای به اجرا در آمدن استانداردهای 85 گانه کوتاه نیامد و مدام این موضوع را تکرار کرد که حتی در شرایط موجود نیز هیچ تخفیفی به خودروسازان داده نمی شود و بر این اساس آخرین مهلت خودروسازان برای رسیدن به استانداردهای 85 گانه همان دی ماه  اعلام و عنوان شد  بعد از آن خودروهایی که باقی استانداردها رابه استاندارد قبلی خود اضافه نکنند باید تولیدشان متوقف شود اما کارشناسان صنعت خودرو بارها و بارها تاکید کردند که خودروسازان در چنین شرایطی از پس رسیدن به این استانداردها بر نخواهند آمد.

اما با  پایان مهلت خودروسازان برای توقف تولید خودروهای غیر استاندارد تا پایان سال 97 هیچ مانعی بر سر تولید هیچ یک از خودروهای تولید خودروسازان ایجاد نکرد.در همین راستا  نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران  در روزهای پایانی سال گذشته اعلام کرد  که اسامی خودروسازان و جلوگیری از تولید خودروهای غیراستانداردی که نتوانستند استانداردهای 85 گانه را پاس کنند، اوایل سال  98 مننتشر می شود.

او  همچنین عنوان کرد که بازرسی از خودروسازان برای آزمون رعایت استانداردهای 85 گانه که از آغاز دی ماه امسال کلید خورده بود، ادامه دارد و قرار نیست به دلیل شرایط خاص تحریم به تاخیر بیفتد. و باز هم عنوان می شود که تحریم ها باعث نخواهد شد که توقف تولید غیر استانداردها  به تعویق بیافتد اما این را هم می گوید که  نگرانی اصلی سازمان ملی استاندارد در این مقوله، مربوط به آن دسته از قطعات خودرویی است که یافت نمی شود یا واردات آنها با وقفه مواجه شده است.

حال با گذشت چیزی حدود سه ماه و نیم از سال 98 او اعلام کرده است طبق مصوبه 25اسفند ماه شورای عالی استاندارد، قرار شد سازمان ملی استاندارد گزارش عملکرد خودروسازان و برنامه وزارت صمت را دریافت کند و نتیجه را به دبیرخانه عالی شورای استاندارد گزارش دهد.

او همچنین خبر می دهد که  این گزارش تهیه شده و قرار است آن را به زودی به رییس شورا ارائه دهیم و نحوه اجرای سیاست استانداردهای 85گانه را مشخص کنیم.

پیروز بخت می گوید هنوز تعداد خودروهایی که متوقف خواهند شد برآورد نشده است اما اما بالاخره تولید چند خودرو متوقف خواهد شد.

اما همه کارشناسان خودرویی معتقدند که اجرای این اسانداردهای 85 گانه در شرایط فعلی و تحریم صنعت خودرو بر آشفتگی این صنعت و بازارش دامن خواهد زد.

علی دادمردی کارشناس اقتصادی در همین رابطه می گوید:« برای خودروسازان باید این کار منطقی، اقتصادی و اجرایی باشد. شرکت‌های خودروسازی سعی می‌کنند که خود را با شرایط جدید انطباق دهند اما باید این را در نظر گرفت که یکسری از استانداردها جدید است و تا جایی که بنده اطلاع دارم با شرایط موجود  و تحریم‌ها و مشکل انتقال ارز در برخی از موارد اصلاً امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد اما برخی از استانداردها که جزو حداقل های ایمنی سرنشینان است باید رعایت شود  و مردم انتظار دارند که جان و مالشان مورد توجه خودروسازان باشد.»

او با بیان اینکه استاندارد‌های ۸۵ گانه، استاندارد‌های جدیدی است که در اتحادیه اروپا در حال اجرا است معتقد است رفتار سازمان استاندارد ۱۰ برابر سختیگرانه‌تر از اتحادیه اروپا است و این موضوع نتیجه مثبتی نخواهد داد.

این کارشناس اقتصادی می افزاید: «خودروهایی که امروز تولید می‌شوند حداقل استانداردهای 55 گانه را رعایت می کنند در غیر این صورت اجازه شماره‌گذاری به آنها داده نمی‌شود اما باید این موضوع را در نظر گرفت که در چند سال اخیر تعریف جدیدی از ایمنی ارائه داده شده و بسیار سختگیرانه‌تر شده است. به طور مثال استانداردهایی که امروز ما رعایت می‌کنیم برای 17 سال قبل است و این موضوع باید ارتقا یابد.»

اکثر کارشناسان حوزه معتقدند نگاه به صنعت خودرو کشور باید منطقی باشد و در برخی از خودرو ها  نمی‌توان گفت چون استانداردهای 85گانه را رعایت نمی‌کند پس تولید آن از فردا متوقف شود. باید شرایط جامعه و کشور در نظر گرفته شود چراکه خودروهایی که با  حداقل قیمت  در بازار وجود دارند قشر زیادی از مردم از آن استفاده و با آن امرار معاش می‌کنند. در نتیجه باید حساب‌شده و منطقی رفتار کرد.از سویی همین که هنوز کیفیت خودروهای تولیدی با توجه به تحریم های شدید آمریکا کاهش نیافته است باید امیدوار بود که سایر استانداردها نیز اجرایی شوند.

 

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا