اخبارصنعت و معدنویژه ها

صادرات ۱۱.۵ میلیارد دلاری در بهار امسال

به گزارش صنعت کار، محمدرضا مودودی امروز (یکشنبه) در دومین همایش ملی صادرات، بیمه و سرمایه گذاری با اشاره به آمار تجارت سه ماهه امسال افزود: در این زمان ۱۰.۲ میلیارد دلار واردات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۷ درصد کاهش داشته و بنابراین تراز تجاری در این سه ماه مثبت مانده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کاهش نرخ ریال در برابر دلار به نفع صادرات عمل می‌کند، افزود: تمام شاخص‌ها تحت تأثیر تحریم‌ها آسیب دیده اما صادرات غیرنفتی که هدف اصلی تحریم‌ها بوده آسیبی ندیده و عملکرد صادرکنندگان مناسب بوده است.

مودودی با اشاره به اهمیت ظرفیت‌های تولیدی و اقلام صادراتی برای تأمین مالی صادرات خاطرنشان کرد: در طول سالیان گذشته منابع ارزی فروان کسب کردیم اما از این منابع برای توسعه صادرات غیرنفتی هدفمند استفاده مطلوبی نداشتیم.

وی با بیان اینکه ۱.۲ درصد جمعیت و تولید ناخالص داخلی جهان را داریم، ادامه داد: صادرات غیرنفتی کشور کمتر از سه دهم درصد است در حالیکه باید با این رقم تولیدناخالص داخلی بالای ۱۵۰ میلیارد دلار می‌بود.

وابستگی ۸۱ درصد از صادرات غیرنفتی به ۱۳۰ قلم کالا

مودودی با اشاره به عملکرد نامناسب در بخش تولید و ظرفیت‌های صادراتی اظهار کرد: کمتر از ۱۳۰ قلم کالای صادراتی با ارزش بالای ۵۰ میلیون دلار داریم که نقریبا ۳۷ میلیارد دلار از سهم صادرات ما را تشکیل می‌دهند؛ یعنی ۸۱ درصد از کل صادرات ما وابسته به ۱۳۰ قلم کالاست.

وی با بیان اینکه در ترکیه ۱۶۰۰ شرکت بالای ۱۰ میلیون دلار صادرات دارد گفت: در ایران تنها ۴۰۰ شرکت بالای ۱۰ میلیون دلار صادرات دارد که رقم پایینی است. بنابراین اگر کالاهای صادراتی را متنوع نکنیم، نباید برای دستیابی به ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات هدفگذاری شده خوشبین باشیم.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا