اخبارتاپخودروویژه ها

کمک به صنعت خودرو با رفع موانع تولید /چالش بازار مشکل جهانی خودروسازان

به گزارش صنعت کار، براساس اطلاعات شرکت‌های خودروساز در سایت کدال سازمان بورس، دو شرکت ایران خودرو و سایپا طی بهار ۹۸ در مجموع ۱۸۴ هزار و ۹۰۲ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. که در مقایسه با سه ماه ابتدایی سال گذشته میزان تولید خودرو در این شرکت‌ها 36 درصد کاهش یافته است.

اگرچه خودروسازان با همه توان در حال تولید خودرو  و سعی در گرفتن سهم بیشتری از بازار برای رفع مشکلات نقدینگی و تولید خود هستند اما زورشان به رفع موانع تولید نرسیده است و اگر مشکلات تولید خودروسازان ادامه یابد اوضاع خوبی را در صنعت خودرو شاهد نخواهیم بود.

در همین رابطه امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو می گوید: «باید به سوی رفع موانع تولید پیش رویم. اما در این مدت گفتارمسوولین با عملکرد آن ها هم خوانی نداشته است.همانطور که مشاهده می کنید روز به روز دپوی خودروهای ناقص در خودروسازی ها رو به فزونی می رود و گرفتاری خودروسازان بیشتر می شود»

او با اشاره به تمرکز بر تعمیق داخلی سازی نیز اضافه می کند: «این داخلی سازی نیاز به سرمایه گذاری مجزایی دارد. اگرچه در مورد آن صحبت می شود اما اقدام عملی را تا به امروز شاهد نبوده ایم.»

این کارشناس خودرویی اضافه می کند:« آمار های جالبی در دنیا شاهد هستیم. در آمارهای بین المللی سال گذشته اگر نگاه کنید مصرف خودرو چیزی حدود 5 درصد در دنیا کاهش یافته است. این آمار معانی بسیاری دارد و نشان می دهد که ما در دنیا با چالش بازار رو به رو هستیم. از سویی خودروسازهای بزرگ که از قبل ادغام هایی را انجام داده اند اکنون به دنبال ابر ادغام ها هستند. همانند ادغام فیات، کرایسلر و رنو و یا ادغام رنو، نیسان و میتسوبیشی.چرا که همه این شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که رقابت در صنعت و بازار خودرو دنیا به شدت سخت تر شده است و هزینه های تحقیق و توسعه به گونه ای شده که حتما رقم تولید انبوه باید افزایش بیابد.»

او اضافه می کند: «خودروسازان همچینین رو به ساخت خودروهای الکتریکی آورده اند و رقابت در این بخش نیز بسیار سنگین است و در 10 سال آینده احتمالا اتفاقات بسیار مهمی در این زمینه رخ خواهد داد. ابر ادغام ها نیز برای کمک به این موضوع نیز در حال اتفاق است آنقدر هزینه های تحقیق و توسعه در این حوزه بالاست که برای یک شرکت نمی صرفد که به تنهایی این کار را انجام دهد.»

به گفته این کارشناس اکنون در دنیا مکانیزم های تولید در حال تحول است و صنعت خودرو ایران نمی تواند چشم هایش را بر این موضوع ببند و اگر آن به آن توجه نشود ، صنعت خودروی ایران نیز از دور نیز خارج می شود . به همین سبب استراتژی های بلند مدت در صنعت خودرو ایران نیازمند تحول است.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا