اخبارصنعت و معدنویژه ها

خللی در صادرات به کشورهای همسایه ایجاد نشده است

به گزارش صنعت کار، رضا رحمانی روز سه شنبه پس از افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران و بعد از آنکه شماری از غرفه ها را بازدید کرد در برابر خبرنگاران حاضر شد و گفت: امروز یکی از برنامه های پیش بینی شده این وزارتخانه در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی، توسعه صادرات سنگ است و این رویکرد با توانمندی کشورمان مطابقت دارد.

وی ادامه داد: شرکت های حاضر در این نمایشگاه گوشه ای از توانمندی ایران در صنعت سنگ را به معرض نمایش گذاشته اند و تنوع رنگ خوبی را می توان مشاهده کرد.

جمهوری اسلامی ایران در بخش سنگ‌های فرآوری شده و نیمه فرآوری پارسال براساس ارزش اعلامی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار صادرات داشت که از این رقم ۱۴۴ میلیون دلار مربوط به صدور سنگ‌های فرآوری شده و بقیه نیمه فرآوری بود.

وزیر صنعت ضمن یاداوری حضور نمایندگان شرکت های ایتالیایی، چینی و ترکیه ای در نمایشگاه امسال گفت: صنعت سنگ جهان امروز از حضور فعال این کشورها در عرصه نمایشگاهی و تجاری بهره می گیرد و تهران هم اکنون میزبان این مهمانان است.

ظرفیت فعلی حدود ۲ هزار معدن سنگ کشور بالغ بر ۳۰ میلیون تن اعلام شده که پارسال بالغ بر ۱۳.۵ میلیون تن در این بخش تولید شد و در زمینه سنگ‌های فرآوری شده هم ایران ۱۸۰ میلیون متر مربع ظرفیت دارد که سالیانه ۸۰ تا ۸۵ میلیون متر مربع به تولید می رسد.

رحمانی ضمن یادآوری وجود ظرفیت خالی در بخش تولید سنگ‌های ساختمانی، گفت: پیامد این امر در کاهش میزان صادرات ملموس است و برپایی نمایشگاه های بین المللی فرصتی برای شناسایی و بازارهای صادراتی است.

آمارهای اعلام شده حاکی است، سال ۹۷ درحالی که ارزش صادرات سنگ‌های فرآوری شده رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال ۹۶ داشت، اما در بخش صدور سنگ نیمه فراوری (کوب یا قله) افت هفت درصدی ثبت شد که نشانه رویکرد به صادرات سنگ فرآوری شده با ارزش افزوده بیشتر است.

وزیر صنعت با تایید این مطلب که بخش معدن و صنایع معدنی دارای توانمندی لازم برای جایگزینی درآمدهای نفتی را دارد، گفت: صنعت سنگ یکی از بخش مرتبط است که نیازمند فعالیت جدی در این بخش هستیم.

بررسی داده های آماری گویای آن است که ایران در ظرف ۲ دهه گذشته همواره بین پنج تولید کننده اصلی سنگ قرار داشته، اما در بخش صادرات اغلب در بین ۲۰ کشور یا بیشتر قرار گرفته است.

رحمانی توضیح داد: امروز رویکرد تولیدات در عرصه های مختلف نیازمند توجه به سلیقه مشتریان است و فعالان صنعت سنگ ایران هم با توجه به این مهم به تنوع بخشیدن به تولیدات تکیه داشته اند و سنگ‌های کشورمان مورد توجه خاص در سطح جهان است.

جمهوری اسلامی برخوردار از حدود ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی شناسایی شده است که از این رقم حدود ۴۰ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است و در بخش سنگ تاکنون چهار میلیارد تن ذخیره قطعی شناسایی شده و با برنامه های جدید اکتشافی، انتظار می رود به ذخایر جدیدی دست یابیم.

یازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه در فضایی به وسعت هشت هزار متر مربع با مشارکت ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی تا ۲۱ تیرماه جاری میزبان علاقمندان است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا