اخبارتاپخودروویژه ها

تامین نقدینگی چالش اساسی خودروسازان/ الزام هدایت سرمایه های سرگردان به تولید

به گزارش صنعت کار، خودروسازان همواره با دریافت تسهیلات مالی از سیستم بانکی کشور، استفاده از طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری و در مواقع بسیار ضروری با  فروش اموال مازاد برای تامین نقدینگی موردنیاز خود می کوشند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند مشکل نقدینگی صنعت خودرو به دلیل عدم مدیریت درست این صنعت بوده که همزمان با 4 برابر شدن سرمایه در گردش و تغییر روش خرید از اعتباری به صورت نقدی، این مشکل خود را بیشتر نشان داده است.

از سویی بسیاری از فعالان صنعت خودرو و قطعه معتقدند عدم پرداخت تسهیلات و کمبود نقدینگی باعث تولید خودروهای ناقص شده است.

در همین رابطه علی صدری کارشناس بازار سرمایه می گوید: «اگرچه خودروسازان با همه توان در حال تولید خودرو  و سعی در گرفتن سهم بیشتری از بازار برای رفع مشکلات نقدینگی و تولید خود هستند اما زورشان به رفع موانع تولید نرسیده است.این شرکت ها حتی هنگامی که تسهیلات دریافت می کنند در باز پرداخت آن مشکل دارند و هنگامی که نمی توانند از عهده بازپرداخت تسهیلات بر بیایند به فکر فروش اموال مازاد خود می افتند.»

او ادامه می دهد: «تامین مالی از طریق بازار سرمایه می‌تواند به خودروسازان برای تامین مالی کمک کند.»

این کارشناس تاکید می کند: «برای استفاده از بازار سرمایه، شرکت‌های خودروساز باید مشکلات موجود در این مسیر را بر طرف کنند خودروسازان اگر بخواهند از طریق بازار سرمایه نسبت به تامین مالی خود مبادرت کنند  از دو روش می توانند این کار را انجام دهند نخست  انتشار اوراق بهادار مالی اسلامی صکوک و دیگری افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی سهامداران.

او در مورد نگاه ویژه مدیران ارشد خودروسازی ها به ارزیابی دارایی ها و واگذاری سهام و املاک و واگذاری سهام ساير شركتهاي زيان‌ده و كم بازده و تاثیر آن در رشد سهام گروه خودرویی عنوان می کند:«به نظر می رسد این برنامه ها بخش عمده هدفشان کاهش زیان شرکتها و دور کردن آنها از بحران است هر چند در برخی از خودروسازان نشانه و عزمی از تصمیم واقعی برای واگذاری داراییهای خود ندارد. اکثر مسایل در سطح حرف باقی مانده و تحقق نمی یابد»

صدری می افزاید: «در مورد تجدید ارزیابی نیز هر چند به دلیل خرد شدن قیمت سهم در بازار بورس یک نوع هیجان و تمایل به خرید ایجاد می کند اما در واقعیت روی شرایط شرکتها به دلیل آنکه نقدینگی را وارد شرکت نمی سازد تاثیر خاصی ندارد.»

کمبود نقدینگی، یکی از قدیمی ترین مشکلات خودروسازان به شمار می آید. اگرچه ورودی نقدینگی به صنعت خودرو طی سال های اوج تولید اعداد و ارقام بالایی بوده است ،اما به گفته کارشناسان هزینه‌های مالی در کنار سیاست‌های اشتباه همانند احداث سایت‌های تولیدی در داخل و خارج از کشور و ریخت و پاش‌های غیر‌ضروری و البته جذب نیروی انسانی فراتر از نیاز، بخش عظیمی از منابع مالی را هدر داد است.  از سویی نیاز است تا سرمایه های سرگردان به تولید بیاید و شرایط را بهبود ببخشد. چراکه ورود نقدینگی های سرگردان به بازار خودرو تنها جیب دلالان را پر کرده است.

 

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا