بانک و بیمهراه و ساختمان

سود تسهیلات بازسازی بافت فرسوده به ۶ درصد یافت

به گزارش صنعت کار به نقل از تسنیم، حسن روحانی در آغاز عملیات بازآفرینی و نوسازی شهری، به رئیس بانک مرکزی دستور داد ، سود تسهیلات بازسازی بافت فرسوده به 6 درصد کاهش یابد.

سیف در این مراسم که روز پنج شنبه برگزار شد نرخ تسهیلات بانکی برای بافت فرسوده را 8 درصد و خارج از بافت را 9.5 درصد اعلام کرد که در این زمان رئیس جمهور، گفت: اگر نرخ تسهیلات در بافت فرسوده که 8 درصد برای کسانی که سپرده گذاری می کنند به 6 درصد کاهش دهیم، این می تواند مشوق خوبی برای جوانان بوده و بارسنگینی از دوش آنها بردارد که بنظرم می توانیم به این شیوه عمل کنیم.

گفتنی است، قبلا نرخ سود تسهیلات بانک مسکن برای خرید خانه از محل صندوق مسکن یکم، در بافت‎های فرسوده 8درصدبوده است.

نرخ سود تسهیلات در بافت‎های فرسوده یک و نیم درصد کم‎تر از سایر بخش‎ها تعیین شده است.

* واکنش سیف به دستور روحانی برای کاهش نرخ سود چه بود؟

ولی‌الله سیف در مراسم نوسازی بافتهای فرسوده اظهار کرد: براساس آمارهای بانک مرکزی بخش مسکن به‌ویژه در ماههای اخیر تحرک ویژه‌ای داشته است و این علائم مثبت را به اقتصاد نشان می‌دهد و می‌بینیم که در آمارهای رشد اقتصادی بخش مسکن وضعیت خیلی بهتری پیدا می‌کند.

وی گفت: نظام بانکی کشور باوجود محدودیت‌هایی که دارد برای اثربخشی بیشتر در تحقق رشد اقتصادی تلاش می‌کند منابع محدود تسهیلاتی خود را هدف‌دار به‌سمت فعالیت‌هایی که می‌تواند آثار مثبت اقتصادی بیشتر داشته باشد و بخش مسکن یکی از آن بخش‌ها است مخصوصاً طرح‌هایی که امروز آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی ارائه کرد هدایت کند.

سیف با اشاره به اینکه نظام بانکی هم می‌تواند منشأ تحولات جدید باشد افزود: موضوع دیگر نوع نگاهی است که برای حمایت از این فعالیت‌ها مطرح است اینکه ما دو شیوه را می‌توانیم مورد توجه قرار دهیم یکی تأمین یارانه نرخ سود و دیگری تأمین منابع برای نظام بانکی که بتواند به کاهش نرخ سود و نیز افزایش منابع نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات به این بخش کمک کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: پیش‌بینی شده برای سال 97 و در اولین اقدام 100 هزار واحد مسکونی مورد توجه قرارگیرد که تا سال 1400 برای این بخش 400 هزار واحد مسکونی را شامل می‌شود و می‌تواند آثار مثبتی هم داشته باشد که ایجاد 240 هزار شغل جدید، شتاب بخشیدن به رونق بخش مسکن و نیز افزایش 35درصدی فضای عمومی شهری از جمله آنها است.

وی با بیان اینکه بیش از 6800 میلیارد تومان اعتبار برای این بخش در سال 97 پیش‌بینی شده است اضافه کرد: اولویت دولت در اجرای این طرح کمک به تأمین اعتبار سرانه‌هاست و لذا 2500 میلیارد تومان از این اعتبار از محل وجوه اداره‌شده در اختیار بانکها قرار می‌گیرد و منابع نظام بانکی هم به‌میزان 2500 میلیارد تومان تزریق خواهد شد ضمن اینکه منابعی هم برای ودیعه مسکن در دوره ساخت در نظر گرفته شده تا آن‌دسته از ساکنان بافت‌های فرسوده که واحدهای آنها در دوره ساخت در اختیار طرح نوسازی قرار می‌گیرد بتوانند در دوره ساخت سکونتگاه مناسبی پیدا کنند.

سیف گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد متوسط آورده کشوری مالک در بافت‌های فرسوده 80 مترمربع زمین به‌ارزش تقریبی 140 میلیون تومان است که متوسط تسهیلات بانکی به آنها 40 میلیون تومان با نرخ 18 درصد است که با احتساب تزریق منابع صندوق و وجوه اداره‌شده که صفر درصد است این نرخ به 9 درصد کاهش می‌یابد.

رئیس کل بانک مرکزی ابراز کرد: برای دریافت کنندگان این تسهیلات دوره بازپرداخت 12ماهه در نظر گرفته شده است و پیش‌بینی شده در پایان طرح به‌ازای 80 متر زمین به‌طور متوسط 100 مترمربع واحد مسکونی خالص به مشارکت کننده تحویل داده شود که پیش‌بینی می‌شود ارزش تقریبی آن حدود 200 میلیون تومان باشد که اقدام مثبتی است.

وی گفت: متوسط آورده مالک در شهر تهران حدود 109 مترمربع به‌ارزش تقریبی 325 میلیون تومان است که متوسط تسهیلات پرداختی نظام بانکی به این واحدها 50 میلیون تومان است.

سیف نرخ تسهیلات بانکی برای بافت فرسوده را 8 درصد و خارج از بافت را 9.5 درصد اعلام کرد که در این زمان رئیس جمهور گفت: اگر نرخ تسهیلات در بافت فرسوده که 8 درصد برای کسانی که سپرده گذاری می‌کنند به 6 درصد کاهش دهیم، این می‌تواند مشوق خوبی برای جوانان بوده و بار سنگینی را از دوش آنها بردارد که به‌نظرم می‌توانیم به این شیوه عمل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه “سعی می‌کنیم نظر شما را در نرخ تسهیلات تأمین کنیم” افزود: پیش‌بینی می‌کنیم کسانی که زمین خود را در بافت فرسوده به ساخت مسکن جدید اختصاص می‌دهند در مقابل 109 مترمربع زمین یک واحد مسکونی 150 مترمربعی یا 2 واحد 75متری دریافت کنند که ارزش تقریبی آن 375 میلیون تومان خواهد بود.

وی راجع به انجام مقدمات کار گفت: نظام بانکی برای این مدل ساختار مناسب خودش را دارد و در دوره ساخت براساس دستورالعمل‌های بانکداری بدون ربا عقد مشارکت مدنی برای ساخت این واحدها منعقد می‌شود که متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح بانکها تأمین مالی می‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: البته “توسعه‌گر” به بانکها مراجعه و تسهیلات را طبق ضوابط دریافت می‌کند و بعد از تکمیل افرادی که صاحب زمین‌ها بودند بدون هیچ‌گونه پرداختی می‌توانند در این مسکن‌ها مستقر شوند و کسانی که قصد خرید از واحدهای مسکونی متعلق به توسعه‌گر دارند می‌توانند از تسهیلات ترجیحی نظام بانکی استفاده کنند.

* درخواست آخوندی از روحانی؛ نرخ سود وام مسکن 6درصد شود

عباس آخوندی در مراسم اجرای طرح بهسازی شهرهای ایران ، با بیان اینکه توزیع بسیار بد و عدم تعادل در انباشت مسکن باعث غیرقابل دسترس شدن مسکن برای مردم شده است گفت: در حالیکه دو و نیم میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد اما 19 میلیون نفر در بدمسکنی زندگی می کنند .

وی افزود : در حال حاضر در کشور 27 میلیون خانوار مسکن وجود دارد و این در حالیست که تعداد خانوارهای ما حدود 25 میلیون خانوار است ولی توزیع بد باعث شده است تا کشور با چالش مسکن مواجه باشد .

آخوندی چالش کندی و عدم سهولت در حرکت در درون کلانشهرها و بین مرکز و حومه این شهرها را از کمبود های شناخته شده عرصه مسکن عنوان کرد و گفت : هر چند حمل و نقل حومه ای سریع و روان تر و به طور عمده ریلی بیشتر شود تاثیر مستقیمی بر پاسخگویی بر تقاضای مسکن دارد چرا که عرضه محیط زندگی با کیفیت در حومه شهرها و حمل و نقل سریع ، مطمئن و ایمن بین حومه و مرکز موجب کاهش تقاضا از مرکز کلانشهرها و گرایش به سکونت در حومه می شود.

آخوندی درباره بافت های ناکارآمد شهری هم گفت: ما امروز با بافت های فرسوده در شهرها و سکونت گاههای غیر رسمی پیرامون شهرها مواجه هستیم که سیاست ما باز آفرینی شهرهاست.

وی با بیان اینکه شهرها مجموعه کالبدی نیستند و یک سازمان اجتماعی با هویت مشخص تلقی می شوند گفت : بنابراین سیاست بنیادین ما توانمند ساختن این سازمان اجتماعی است هم در شکل جمعی و هم در شکل انفرادی .

وزیر راه در توضیح این موضوع افزود : در شکل جمعی بازگشت به هویت ایرانشهر و در شکل انفرادی توانمندسازی ساکنان در بازآفرینی زندگی ، سکونت گاه ، کسب و کار و محله ها سیاست ماست.

آخوندی با بیان اینکه ساخت شهرهای ایران برای کالبد شبکه های اجتماعی خرد در قالب محله ها معنا می یابد گفت : محله ها در ارتباط و همبستگی با هم معنا می یابد بر همین اساس در پیمایشی کلی که از وضعیت سکونتگاههای ناکارآمد در کشور انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که 2 هزار و 700 محله در 543 شهر و در 141 هزار هکتار سکونتگاههای ناکارآمد داریم که این سکونتگاهها یا فرسوده اند یا حاشیه .

وی افزود : در حال حاضر 8 میلیون نفر در بافت فرسوده و 10 میلیون نفر در حاشیه شهرها در بدمسکنی سکونت دارند .

وی با اشاره به طرح باز آفرینی شهرهای ایران گفت : اگر این طرح در ظرف 10 سال اجرایی شود به این معنا خواهد بود که 6 میلیون نفر خانوار در 3 میلیون واحد مستقر خواهند شد که این مسئله یکی از بهترین برنامه های دولت چه در سطح ملی و حتی در سطح بین المللی خواهد بود .

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح باید کار مردم را به مردم واگذار و بخش خصوصی را فعال کرد گفت : یکی از انحرافات اصلی مسکن مهر پروژه محوری دولت بود بنابراین در این طرح تاکید بر برنامه و برنامه ریزی به جای پروژه محوری است به این معنا که دولت تنها برنامه ریزی خواهد کرد و ساخت پروژه ها به مردم واگذار خواهد شد .

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح در دو برنامه 5 ساله 1344 محله از نظر عناصر استخوان بندی بهسازی خواهند شد گفت : نوسازی مدرسه ، ایجاد مرکز بهداشت ، ورزشگاه ، بازار و یا کسب و کارهای جدید هدف بهسازی استخوان بندی محله هاست .

وی با بیان اینکه در این طرح متناسب سازی زندگی ساکنین محله ها با دوران معاصر و تغییرات زیربنایی و روبنایی و توسعه خدمات در محله های بازآفرینی شده مورد توجه خواهد بود گفت : در تجربه ای که پیش از این داشته ایم بهسازی هویت و استخوان بندی محله ها با استقبال کم نظیر ساکنین مواجه شده است که این مسئله موفقیت طرح را تضمین می کند .

آخوندی با بیان اینکه برای اجرای این طرح ظرف مدت 5 سال به 75 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است گفت : این میزان اعتبار هم اکنون نیز در بودجه پیش بینی شده و نیازی به تخصیص عمده ای نداریم .

وزیر راه و شهرسازی از رئیس جمهور خواست با ابلاغ سیاستی کلی دستگاههای مختلف را مکلف کند تا 30 درصد از منابع خود را در این طرح هزینه کنند .

وی با بیان اینکه برای آغاز این طرح نیاز به 1500 میلیارد تومان بودجه وجود دارد گفت : امیدواریم با اهرم کردن این بودجه از سوی دولت برنامه هر چه سریعتر آغاز شود .

وی وجود بانک توسعه مسکن برای نوسازی 3 میلیون واحد مسکن را از ضروریات طرح دانست و افزود : خوشبختانه این مسئله در مجمع عمومی بانک مسکن به تصویب رسیده و تا امروز نیز این بانک کمک بسیاری به این طرح کرده است .

آخوندی تاکید کرد : بازآفرینی شهرهای ایران به صورت منبت کاری و جز به جز خواهد بود و ما در این طرح پروژه های بزرگ مقیاس و چند هزار واحدی نخواهیم داشت بنابراین هر کسی با هر میزان آورده ای می تواند در این طرح مشارکت کند .

وی با اشاره به تسهیلات بانک مسکن برای بهسازی شهرهای ایران گفت : ترتیبی اتخاذ شده است تا آورده افراد با کمک بانک مسکن در یک دوره مشخص 7 برابر شود بنابراین به خانوارها اطمینان می دهیم که 6 برابر پس انداز آنها در صندوق یکم مسکن تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی مشارکت مردم در این طرح و عدم استفاده از بودجه های دولتی یا پول نظام بانکی را یکی از نقاط قوت این طرح عنوان کرد و افزود : ما بر این باوریم که این روش تامین مالی کمترین هزینه را در پی خواهد داشت .

وی تاکید کرد : بر اساس طرح صندوق سپرده مسکن یکم در کلانشهرها هر فرد می تواند 80 میلیون تومان و هر زوج تا 160 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند که این رقم در شهرهای بزرگ 120 میلیون تومان و برای شهرهای کوچکتر 80 میلیون تومان خواهد بود که در صورت امکان قابلیت افزایش نیز دارد.

وزیر راه با بیان اینکه تاکنون 362 هزار نفر ظرف دو سال در صندوق سپرده مسکن یکم ثبت نام کرده اند گفت : امروز از رئیس جمهور درخواست داریم تا نرخ سود این تسهیلات از 8 درصد به 6 درصد کاهش یابد و دوره توقف از 6 ماه به 5 ماه کاهش یابد .

وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بانکها 18 درصد است که با هزینه های جانبی بیشتر از این نیز خواهد شد گفت : این در حالیست که نرخ سود تسهیلات صندوق مسکن یکم یک سوم این میزان خواهد بود .

آخوندی گفت : در صورت موافقت کاهش دوران توقف از 6 ماه به 5 ماه افراد می توانند ظرف دو و نیم سال پس از سپرده گذاری معادل 6 برابر میزان سپرده خود تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنند .

وی فعال کردن شرکت های عمران و بهسازی شهرها ، مشارکت شهرداریها در طرح و متقاعد کردن نهادهای عمومی برای در اختیار قرار دادن زمین مناسب برای اجرای این طرح را از عوامل موفقیت آن اعلام کرد و افزود : از حیث معماری نیز باید تلاش شود تا اصالت ایرانی در این طرح حفظ شده و ضمن حفظ این اصالت امکانات جدید نیز مورد توجه قرار گیرد .

وی استفاده از معماران جوان از روش برگزاری مسابقه برای طراحی را از دیگر نقاط قوت این طرح عنوان کرد و افزود : می توان از امکانات استارتاپ ها و جنب و جوشی که با برگزاری مسابقات طراحی در میان معماران جوان برپا خواهد شد بیشترین استفاده را برای اجرای هر چه بهتر طرح بازآفرینی شهرهای ایران داشت .

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا