اخبارصنعت و معدنویژه ها

داخلی سازی قطعات صنعتی محور توسعه در چادرملو

به گزارش صنعت کار، بهره وری جز لاینفک بخش تولید وکار در هر واحد تولیدی و صنعتی است . یکی از شاخص های بهره وری برخورداری از توان و تخصص و نوآوری های کارشناسان و متخصصان داخلی برای طراحی و ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز است . این امر در حوزه صنعت و معدن به طور خاص از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که اتکاء به تکنولوژی ساخت داخل موجب کاهش ریسک و ضامن تداوم فعالیت واحدهای معدنی و صنعتی خواهد بود .
مهندس محمود نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت : این شرکت با برقراری ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاهها ، صنعتگران، مبتکران و مخترعان کشور و حمایت از ایده ها، نوآوران و اتکا به دانش بومی همواره در پی استفاده از ظرفیت های داخلی بوده و تاکنون نیز بالغ بر ۵۰ پروژه تحقیقاتی و پژوهشی را اجرا و به اتمام رسانده است .
وی با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت شرکت تا کنون بالغ بر ۱۱ هزارو ۳۳۰ قطعه صنعتی در مجتمع های معدنی و صنعتی چادرملو ساخت داخل شده است گفت : تنها در سال گذشته ۵۸۵ قطعه جدید در این شرکت بومی سازی شده است .
مهندس نوریان افزود: همه تلاش ما این بوده و هست تا علاوه بر بومی سازی قطعات، به علوم روز و فناوری‌های نوین جهانی در بخش های معدن و صنایع فولاد نیز دسترسی پیدا کنیم و در همین راستا توانسته‌ایم بخش اعظم پروژه‌های خود را با توانمندی‌های داخلی راه‌اندازی کنیم وعلاوه بر میلیون ها دلارصرفه جویی ارزی به اشتغال مولد نیز کمک شایانی نمائیم.
مدیر عامل چادرملو یادآوری کرد: شرکت معدنی وصنعتی چادرملو با اعتقاد راسخ به محقق کردن این هدف و آرمان توسعه یافتگی، از سال ۱۳۸۱ عزم خود را جزم کرد و با بکار گیری توان متخصصان داخل کشور گام های بلندی را برای کاهش هزینه های ناشی از واردات قطعات و قطع وابستگی برداشت.
تشکیل ستاد بومی سازی شرکت:
وی افزود :در سال ۱۳۸۹ ستاد بومی سازی در چادرملو تشکیل گردید که هدف مهم آن، رسیدن به خود کفائی، شناسائی توانمندیهای شرکتهای داخلی، ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی دربخش های طراحی ، ساخت ، برنامه ریزی ، هزینه‌یابی ، مهندسی معکوس ،‌ تدارک و اجرا و در نهایت کنترل کیفی و راه اندازی و نیز رشد توان رقابت پذیری و استفاده از مزیت های اقتصادی بود .
وی تصریح کرد : هر چند این شرکت قبل از تشکیل ستاد بومی سازی نیز توجه ویژه ای به امر بومی سازی و تامین داخلی تجهیزات و قطعات و انجام مهندسی معکوس و تهیه نقشه های ساخت و نصب و راه اندازی طرحهای توسعه داشته، اما با انسجام بخشی از این فعالیت ها، تحت هدایت و نظارت واحدی مستقل، این امر شتاب بیشتری یافت و از آن پس، این شرکت با تکیه بر پتانسیل نیروی انسانی متخصص و کارآمد در زمینه های مختلف، طراحی و تهیه نقشه های جزء به جزء و کارگاهی به روش مهندسی معکوس، ساخت کلیه قطعات، تجهیزات و ماشین آلات را با استفاده از سیستم ها و دانش فنی موجود در کشور در برنامه های اجرایی خود قرار داد.
مهندس محمود نوریان گفت: طی سالهای اخیر با حمایت از سازندگان داخلی و برنامه هایی که جهت تأمین قطعات و لوازم یدکی ساخت داخل کشور انجام داده ایم، نه تنها موجبات کاهش توقفات در اثر فرسودگی قطعات وارداتی گردیده ایم بلکه شرایط افزایش تولید در واحدهای فرآوری سنگ آهن خود را نیز ارتقاء بخشیدیم، بطوریکه ظرفیت ۵ خط تولید کنسانتره سنگ آهن را از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ظرفیت تولید گندله در واحد گندله سازی مجتمع صنعتی چادرملو را از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ۴ میلیون تن در سال افزایش دادیم.


وی اضافه کرد : شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کنندگان سنگ آهن و کنسانتره و از پیشگامان بومی سازی کشور است ، پروژه های تحقیقاتی،‌ مطالعاتی و پژوهشی رادر سرلوحه برنامه های خود قرار داده و با اجرای پروژه های متعدد، موفقیت های بیشماری را در زمینه ساخت داخل کسب کرده است، بطوریکه از سال ۱۳۸۱ تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۹ هزارو ۸۸۱ قطعه در مجتمع معدنی و ۱ هزارو ۴۴۹ قطعه در مجتمع صنعتی و در مجموع بالغ بر ۱۱ هزارو ۳۳۰ قطعه صنعتی طراحی ، ساخت و مورد استفاده قرار گرفته است .
نوریان با تاکید بر اینکه تمامی قطعات ساخته شده داخلی علاوه بر قابلیت رقابت پذیری با قطعات خارجی ، همواره از کیفیت و راندمان کاری بالاتری نیز برخوردار هستند افزود: این شرکت به منظور شناسائی قطعات یدکی و یافتن سازندگان داخلی و تعیین نیازهای مجتمع های معدنی و صنعتی چادرملو به لوازم و قطعات یدکی، کنترل و بازرسی قطعات در حال ساخت و همچنین بازرسی قبل از ارسال به کارخانه ها و بازرسی مجدد در محل کارخانه ها، از مشاورین مجرب و کار آزموده داخلی بهره می گیرد.


مدیر عامل چادرملو در پایان با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه توانمند سازی داخلی که فرصت مناسبی است برای ارتباط تنگاتنگ شرکتهای سازنده قطعه و واحدهای صنعتی سفارش دهنده افزود : اطلاعات مربوط به قطعات مورد نیاز واحدهای صنعتی و معدنی شرکت چادرملو بطور مستمر در پایگاههای اطلاع رسانی این شرکت در دسترس عموم صاحبان فن و سازندگان توانمند کشورمان است که می توانند با مراجعه به این پایگاه از مختصات و مشخصات قطعات مورد نیاز مطلع شوند .
وی همچنین گفت : شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نمایشگاه فرصت های ساخت داخل نیز که از ۲۷ تیرماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود حضور فعال دارد و نیازمندیهای خود را به در معرض دید سازندگان داخلی قرار خواهد داد .
گفتنی است شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از بزرگترین شرکت های فولادی است که سالانه با تولید ۱۰ و نیم میلیون تن کنسانتره سنگ آهن – ۱ و نیم میلیون تن سنگ آهن دانه بندی – ۴ میلیون تن گندله آهن – ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی – ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن شمش فولاد و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات فولادی موفق شده است زنجیر فولاد را تکمیل کند .

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا