اخبارصنعت و معدنویژه ها

احیای معادن کوچک پاسخ به نیاز داخل و رویکرد به بازارهای صادراتی

به گزارش صنعت کار، وجیه الله جعفری تصریح کرد: موضوع احیای معادن کوچک در اواخر ۹۶ کلید خورد، واقعیت اینکه سرمایه گذارانی بودند چون نیاز به مصرف برخی اقلام معدنی داشتند، معادن غیرفعال در ارتباط با حوزه عملکردشان را خواستار شدند، تا امکان تهیه مواد اولیه موردنیازشان فراهم شود.

به گفته وی، اواخر سال ۹۶ تفاهم نامه مربوطه بین گل گهر، میدکو و برخی مجموعه های معدنی مربوطه امضا، اما در سال ۹۷ گام های ابتدایی برداشته شد و امسال شتاب گرفت و سازمان ایمیدرو هم نقش خود را در این ارتباط به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به عنوان بازوی اجرایی خود محول کرد.
جعفری خاطرنشان ساخت: بررسی ها نشان می دهد ۹۸.۳ درصد از معادن کشور کوچک مقیاس محسوب می شوند و در عین حال ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید مربوط به این بخش است.
وی گفت: برخی مزیت ها وجود دارد که با تجمیع معادن کوچک می توان از آن بهره گرفت، در واقع چنانچه ۱۰ معدن کوچک که در یک شعاع قرار گرفته اند، می توانند نسبت به ایجاد یک واحد فرآوری اقدام کرده و این امکان فراهم می شود که بازار تولیدشان فراهم شود، بنابراین سرمایه گذار بخش خصوصی با ایجاد یک واحد فراوری می تواند از مزیت آن برخوردار شود.
جعفری توضیح داد: ارزیابی معادن کوچک مقیاس گویای آن است که آنها از نظر زیر ساخت، نقدینگی، مسایل حقوقی و فنی مشکل دارند و متقاضی اینگونه معادن که مصرف کننده ماده معدنی استخراجی هم هستند، به این ترتیب بخشی از مشکلاتش قابل برطرف شدن است.

وی یاداور شد: این طرح از طرحهای اقتصاد مقاومتی دولت و مربوط به وزارت صنعت، معدن وتجارت است که این وزارتخانه هم مسئولیت خود را به سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) محول و این سازمان نیز در بعد اجرا، در ارتباط با معادن کوچک مقیاس، مسئولیت را به شرکت تهیه و تولید واگذار کرده است.
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اضافه کرد: دولت و سرمایه گذاران که می خواهند مصرف کنندگان مواد معدنی باشند، معدنکاران یا مجوز داران معادن غیر فعال و تشکل ها و انجمن های ذیربط (اتاق بازرگانی، خانه معدن، سازمان نظام مهندسی معدن، انجمنها) در مجموع چهار رکن احیای معادن کوچک محسوب می شوند.
وی افزود: تاکنون اطلاعات معادن ۱۴ استان اخذ شده که هشت استان مورد پایش قرار گرفته و در واقع ۳۱ استان در چارچوب طرح احیای معادن کوچک مقیاس قرار گرفته اند، ابتدا تمرکز بر روی معادن فلزی بود، اما سازمان ایمیدرو معادن غیر فلزی را نیز در برنامه گنجاند.

جعفری گفت: امسال تلاش می شود حدود ۳۰ درصد برنامه فعال سازی معادن کوچک اجرایی شود، اما واقعیت اینکه شکل گیری یک واحد فرآوری مدت ۲ سال بطول می انجامد و انتظار می رود در سال ۹۹ این حرکت (احیای معادن کوچک) روند بهتری پیدا کند و آثار خود را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: میزان ذخایر معدنی چنانچه توجیه اقتصادی داشته باشد، می تواند پیامد صادرات نیز بدنبال داشته باشد و به این ترتیب سرمایه گذاری از بازدهی لازم برخوردار شود.
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی اضافه کرد: موضوع شناسایی معادن طلا در بین ۵۰۰ معدن کوچک، احتمال دارد، پیشینه این امر گویای آن است که در دورانی دستیابی به معدن با ۲ تا سه گرم طلا در تن ارزش اقتصادی داشت، اما امروز با نیم یا ۰.۳ درصد هم بدلیل رشد ارزش طلا توجیه اقتصادی یافته است و حضور شرکت های خارجی برای فعالیت اکتشافی یا استخراجی در زمینه طلا یا برخی فلزات دیگر مربوط به شیوه های استخراج است و در این شرایط فعلی مشخص نشده است.
وی پیرامون موضوع تامین اعتبار برای احیای معادن کوچک گفت: برای سال ۹۸ در بودجه منابعی توسط سازمان برنامه و بودجه دیده نشده، اما می توان برای سال ۹۹ برنامه ریزی شود و بتوان نیازهای این طرح را در قالب بودجه مورد توجه قرار داد.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا