اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

پیش بینی سقوط قیمت نفت در صورت بروز رکود در اقتصاد جهان

به گزارش صنعت کار، قیمت نفت دوباره در روز پنجشنبه کاهش یافت که دلیل آن ترس از کند شدن تقاضا است.

افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت دنیا بر خطر کاهش قیمت نفت تاکید می‌کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش کاهش ذخایر نفت خام و افزایش 9.25 میلیون بشکه ای ذخایر بنزین و دیزل را داد که تاجران را متعجب کرد. تقاضای بنزین هم در هفته منتهی به 12 جولای 0.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافت .

قیمت نفت در روز پنجشنبه 3 درصد کاهش یافت.

اطلاعات منتشر شده ترس از کاهش تقاضا را ایجاد می کند.استاندارد چارترد طی یادداشتی نوشت:« افزایش سالانه تقاضا برای سال جاری تا یازدهم جولای فقط 29 هزار بشکه در روز معادل 0.1 درصد بود.اگر پیش بینی رشد اقتصادی در 2019 محقق شود، تقاضادر ادامه سال بیشتر خواهد شد ».

بانک سرمایه گذاری استاندارد چارترد پیش بینی می کند تقاضای نفت آمریکا در سال جاری فقط 89 هزار بشکه در روز افزایش یابد، در حالی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار یک افزایش 248 هزار بشکه ای را دارد. این بانک اعلام کرد به نظر می‌رسد تقاضای نفت در آمریکا با کند شدن اقتصاد این کشور در ارتباط باشد.

مسئله نگران کننده در مورد بازار نفت این است که اقتصاد آمریکا نسبت به سایر مناطق جهان عملکرد بهتری داشته است. در چین رشد تولید ناخالص داخلی به پایین ترین حد طی سه دهه گذشته رسیده است. وضعیت هند که مهمترین منبع رشد تقاضای نفت در میان مدت و بلند مدت است هم ناامید کننده به نظر می رسد.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد تقاضای جهانی نفت در سه ماهه دوم سال جاری تنها 0.45 میلیون بشکه در روز رشد کرده است که مربوط می شود به 0.5 میلیون بشکه در روز مازاد عرضه و تقاضا در 3 ماهه دوم. آژانس بین المللی انرژی در ماه ژوئن تخمین زده بود بازار نفت شاهد یک کسری 0.5 میلیون بشکه ای باشد.

این آژانس اعلام کرد دلایل مختلفی برای کاهش تقاضا در ماه های اخیر وجود دارد :« تقاضا در اروپا کاهش یافته است ، رشد در هند در آوریل و ماه می به خاطر کندی تحویل ال پی جی و ضعف بخش هوانوردی از بین رفته است و در آمریکا تقاضا برای بنزین و دیزل در نیمه اول 2009 نسبت به سال گذشته کمتر بوده است».

با این وجود، آژانس بین‌المللی انرژی همچنان پیش بینی رشد تقاضا را برای کل سال 1.2 میلیون بشکه در روز تخمین می زند وانتظار دارد رشد اقتصادی در نیمه دوم 2019 افزایش یابد. بخشی از این خوش‌بینی به قطعنامه ای برمی‌گردد که قرار است بین چین و آمریکا بسته شود. گزارشات نشان می دهد مذاکرات تجاری متوقف شده اند در حالی که دولت ترامپ درگیر هوآوی چین است. دیدار ترامپ و شی جینپینگ در حاشیه کنفرانس جی 20 در ماه ژوئن قرار بود باعث آغاز مذاکرات تجاری شود. ولی گزارشات نشان می‌دهند هنوز هیچ نشست دیگری برنامه ریزی نشده است.

به نظر می رسد با کاهش تقاضا و افزایش عرضه، طوفانی کامل در راه 2020 است.ائتلاف اوپک و متحدانش با مشکلی جدی مواجه است. آنها می توانند به کاهش تولید نفت ادامه دهند و جلوی سقوط قیمت آن را بگیرند ولی این کار نیاز به اجماع همگانی و فداکاری بیشتر دارد . اوپک یا باید قرارداد کاهش تولید را حفظ کند یا آن را کنار بگذارد و شاهد سقوط قیمت نفت باشد.

اگر رکود اقتصادی اتفاق بیفتد یا تحریم های آمریکا علیه ایران برداشته شوند، آن وقت سیلی از جریان نفت وارد بازار می شود که مدیریت آن برای اوپک مشکل خواهد بود و قیمت نفت سقوط می کند.

 

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا