اخباربانک و بیمهگوناگونویژه ها

بازاری که یک شبه عده‌ای را ثروتمند کرد

به گزارش صنعت کار، بازار طلافروشان تبریز مثل همیشه کمی شلوغ است اما اغلب آنها برای تماشا و رصد به بازار آمده‌اند؛ چهره‌های بی حوصله فروشندگان گویای همه چیز است، قید خرید و فروش را زده و تنها در بازار روز را شب می کنند؛ برخی از آن‌ها در حال تماشای تلویزیون بوده و برخی  در مغازه چرت زده و عده‌ای دیگر نیز مشغول گردگیری هستند.

یک نفر از افرادی که در حال بازدید از مصنوعات طلا از پشت ویترین مغازه است به خبرنگار ایسنا می‌گوید: دوماه پیش طلا و سکه‌ای را خریداری کرده‌ام؛ اما اکنون شاهدیم که قیمت ها روز به روز کاهش می‌یابد از این رو برای این‌که بیشتر از این ضرر نکنم تصمیم گرفته‌ام آن‌ها را بفروشم.

یکی از با سابقه ترین طلا فروشان تبریز نیز می‌گوید: میزان خرید و فروش در بازار بسیار محدوده بوده و گاهی اوقات فقط عروس و داماد اقدام به خرید می‌کنند.  در روزهای اخیر بیشتر مراجعه کنندگان قصد فروش طلا و سکه خود را داشته‌اند و تعداد خریداران به شدت کاهش یافته است.

در مغازه‌ای که به غیر از فروشنده و سکوت، خبر دیگری نیست و فروشنده می‌گوید: خودتان وضعیت بازار و مغازه‌ها را می‌بینید اگر خرید و فروش باشد پشت میزم مشغول خرید و فروش بودم.

وی ادامه می دهد:مردم اغلب در موارد اجباری مانند خواستگاری و عروسی طلا خریداری می‌کنند.

صاحب مغازه‌ای که درآن رفت و آمد زیادی دیده می‌شود، نیز می‌گوید: خبری از خرید نیست، بیشتر مراجعه کنندگان به پول احتیاج داشته و طلاجات خود را می‌فروشند و اغلب به دلیل نگرانی از کاهش مجدد قیمت طلا، اقدام به فروش می‌کنند.

این فروشنده می‌افزاید: در شرایط فعلی کشور، اگر مردم بتوانند نیازهای اساسی خود را تامین کنند، کافی است.

فروشنده یکی از مغازه‌های بزرگ در بازار تبریز هم به ظاهر حوصله پاسخگویی به سوالی ندارد، می‌گوید: چرا مردم طلا بگیرند؟ در گذشته مردم به طلا به عنوان یک سرمایه نگاه می‌کردند، اما اکنون قیمت‌ها هر لحظه در نوسان بوده و دیگر کمتر کسی به طلا به عنوان سرمایه و پس‌انداز نگاه می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر موضوع مالیات بر ارزش افزوده همچنان مشکل اصلی ما است و خریدار با خرید هر گرم طلا مجبور به پرداخت مالیات هستند.

یکی دیگر از فروشندگان نیز درباره وضعیت کسب و کار بازار می‌گوید: از بیکاری به شستن قطعات طلا و جواهرات روی آوردم، البته شش ماهی است که وضعیت ما همین است و با وضع کنونی بازار طلا، دیگر نمی‌توان کار کرد، زیرا با دخل و خرجمان همخوانی ندارد.

وی زیر لب می‌گوید: البته وقتی کسی نیست حرف ما را گوش کند بهتر است چیزی نگویم.

«کار نیست و اگر بخواهیم مغازه را جمع‌آوری کنیم به کدام شغل باید روی آوریم؟ وضعیت تمامی اصناف این است» این گفته‌های یکی از بازاریان است که معتقد است: “مالیات بر ارزش افزوده به طور ناعادلانه گرفته می‌شود و باعث افت بازار شده است. ”

وی می‌گوید: با فروش طلاجات موافق نیستم، چراکه فردا را هیچ‌کس نمی‌تواند پیش بینی کند.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت کنونی بازار سکه و طلا در تبریز، اظهار می‌کند: متاسفانه بازار طلا وارد رکود شده است و نوسانات لحظه به لحظه این رکود را عمیق تر می‌کند، از این رو مصرف کننده ترجیح می‌دهد در خرید طلا دست نگه دارند.

میرمحمد پوراقدم شربیانی با بیان این‌که خرید و فروش به علت نوسان بسیار کاهش یافته است، گفت: قیمت سکه بعد از شش ماه برای اولین بار طی هفته‌های گذشته از پنج میلیون به چهار میلیون رسیده است.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز تصریح می‌کند: اقتصاد ما تب و لرز دارد اما این دوره گذرا بوده و قطعا شاهد رونق بازار خواهیم بود؛ بازار متشکل ارزی در ثابت ماندن نرخ بسیار تاثیر گذار است.

وی با اشاره به شفاف سازی و امنیت بازار ارز با راه اندازی بازار متشکل ارزی، عنوان می‌کند: بازار متشکل ارزی، نرخ را بر اساس معاملات واقعی مشخص می‌کند، به‌طوری که تعداد و قیمت ارز مبادله‌شده به‌صورت رسمی ثبت می‌شود.

شربیانی می‌گوید: طلا در سبد خانوار بسیار ارزشمند و موثر بوده و مردم به آن به عنوان سرمایه نگاه می‌کنند؛ اگر مردم در کوتاه مدت ضرر کنند قطعا مطمئن باشند که در بلند مدت به نفع آن‌ها خواهد بود.

وی در خصوص آینده بازار طلا می‌افزاید: نرخ طلا تابعی از نرخ ارز داخلی و انس جهانی است در شرایط فعلی کشور، قیمت جهانی طلا باید بالاتر از قیمت فعلی باشد؛ از سوی دیگر در بخش داخلی تابعی از نرخ ارز است که اکنون به نرخ‌های واقعی نزدیک‌ شده است.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا