صنعت و معدنویژه ها

سیگار مشمول قیمت گذاری نیست

به گزارش صنعت کار به نقل از میزان، مدتی قبل بود که براساس تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس، مقرر شد به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل مبلغی به عنوان عوارض اضافه ‌شود که این موضوع با مخالفت دولت روبرو شد و پس از رایزنی های صورت گرفته این مصوبه با اصلاحاتی به کمیسیون تلفیق برگشت داده شد، در همین باره برای اطلاع از چرایی مخالفت با این افزایش قیمت خبرنگارخبرگزاری میزان با علی اصغر رمزی رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات گفت‌‌وگویی انجام داده که در ادامه می خوانید:

پیشنهاد افزایش قیمت سیگار در مجلس به چه میزان بود؟

رمزی: این پیشنهاد توسط مجلس و در قالب بند 7 تبصره 6 به لایحه دولت اضافه شد که بر اساس آن قیمت هر نخ سیگار وارداتی 500 ریال و قیمت هر نخ سیگار تولید داخل چه برند ایرانی و چه برند خارجی که در کشور تولید می شوند 350 ریال باید افزایش می‌یافت.

با این افزایش چند درصد قیمت سیگار گران تر می‌شد؟

رمزی: با توجه به اینکه تنوع سیگارهای ایرانی در رنج قیمتی پایین هستند با افزایش 350 ریالی هر نخ، تقریبا سیگارهای ایرانی 50 درصد گران تر می‌شدند اما، برندهای خارجی به دلیل اینکه رنج قیمتی آنها بالا است با افزایش 500 ریالی هر نخ در واقع حدود 10 درصد گران می شدند.

آیا با این افزایش قیمت بازار سیگارهای داخلی تحت تاثیر قرار می‌گرفت که با مخالفت دولت روبه‌رو شد؟

رمزی: قطعا این موضوع به ضرر تولیدات داخلی بود، به دلیل اینکه قاچاق در رنج قیمتی پایین صورت می گیرد یعنی در محدوده قیمت های سیگارهای برند ایرانی، زمانی که این افزایش قیمت اتفاق بیفتد، اختلاف قیمت برندهای ایرانی که پایین‌ترین سطح قیمتی را دارند با سیگارهای قاچاق زیاد می شود، انگیزه برای قاچاق بیشتر شده و برندهای ایرانی لطمه می خورند، سهم برندهای ایرانی از دست می رود و از طرفی فروش برندهای خارجی به دلیل اینکه افزایش قیمت آنها 10 درصد است بیشتر شده و موجب می شود آنها سهم بیشتری از بازار را بگیرند و به تولید، اشتغال و سرمایه گذاری ایرانی لطمه وارد می شود.

یعنی شما تنها مخالف افزایش قیمت تولیدات داخلی هستید و بر روی برندهای وارداتی حساسیتی ندارید؟

رمزی: بله، در مجموع خوب نیست به تولیدات داخلی قیمت اضافه شود، روی واردات بحثی نداریم به دلیل اینکه طبق قانون برنامه پنجم، دولت مکلف به تولید برندهای خارجی در داخل کشور شده و بخش زیادی از آنها در داخل تولید می‌شوند.

میزان واردات سیگار به داخل کشور چقدر است و چقدر از آن کاسته شده است؟

رمزی: طی 4 سال اخیر بین 7 تا 10 کارخانه راه اندازی شده و واردات به تولید داخل تبدیل شده و واردات از 16.4 میلیارد نخ در سال 94 به 4 میلیارد نخ در سال 95 رسید و اکنون هم به 2.4 میلیارد نخ رسیده که در آینده این رقم به صفر خواهد رسید.

آیا پیشنهاد برای جایگزینی افزایش قیمت مطرح کردید؟

رمزی: پیشنهاد ما این بود که بند 7 تبصره 6 حذف شود، به دلیل اینکه در پیشنهادات دولت نبود، در برنامه ششم برای محصولات دخانی درباره همه موضوعات آن اعم از قاچاق، حمایت از سرمایه گذاری، تولید داخل و واردات مطرح و تصمیم‌گیری شد و در نهایت عوارض و مالیات های مشخصی در ماده 73 برنامه ششم برای محصولات دخانی در نظر گرفته شد و حتی رئیس مجلس در صحن علنی در زمان تصویب صراحتا اعلام کرد که در طول برنامه ششم هیچ عوارض و مالیاتی اضافه نشود.

پس این افزایش قیمت مغایر برنامه ششم بود؟

رمزی: بله، هنوز یک سال از قانون نگذشته شاهد هستیم که در قالب بودجه بر قیمت محصولات دخانی اضافه می کنند و این مغایر سیاست های برنامه ششم است چون باید این اعداد برای 5 سال ثابت می ماند، دومین مغایرت این است که باعث افزایش قاچاق و لطمه خوردن به سرمایه گذاری هایی داخلی و خارجی که طی این چند سال صورت گرفته می شود چون سرمایه گذاران با یک محاسباتی آمدند و واحدها را راه اندازی کردند.

با این تفاسیر با هرگونه افزایش قیمت مخالف هستید؟

رمزی: بله، بخاطر اختلاف بوجود آمده در قیمت سیگارهای ایرانی، بیشترین لطمه را کارخانه های ایران، کارگران ایرانی و برندهای ایرانی می خورند و حتی ممکن است واحدهای برند ایرانی بابت سهمی که از دست می دهند و به شرکت های چند ملیتی داده می شود به تعطیلی کشیده شوند.

در سطح بازار شاهد هستیم که با توجه به اینکه هنوز برای افزایش قیمت سیگار تصمیم گیری نشده اما، نرخ برخی برندها گران شده است آیا می تواند نشات گرفته از گمانه زنی ها برای افزایش قیمت‌ها باشد؟

رمزی: طبق ضوابط و مقررات سیگار مشمول قیمت گذاری نیست اما، زمانی که افزایش قیمت آن در مجلس مطرح می شود طبیعی است افرادی که سیگار دارند آنها را در انبار نگه می دارند و هنگامی که قانون تصویب شد آنها را با قیمت های گرانتر به فروش می رسانند و این موجب نوسان در بازار می شود.

با توجه شرایط آیا شاهد افزایش قیمت سیگار در بازار خواهیم بود؟

رمزی: هر چند با دفاع نماینده دولت در مجلس، بند 7 تبصره 6 حذف شد اما، پیشنهادات اصلاحی به کمیسیون تلفیق رفت تا بررسی و مجددا مطرح شود، قاعدتا اگر این اصلاحیه رای نیاورد تنشی در بازار به وجود نمی آید و احتمالا افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا