اخبارصنعت و معدنویژه ها

روغن‌کاری چرخ‌دنده‌های صنعت با نوسازی خط تولید

به گزارش صنعت کار، یکی از آفت‌های تحریم اقتصادی جلوگیری از ورود فناوری‌های جدید به کشور برای نوسازی ماشین آلات خط تولید است و بر اساس آمار اکنون ماشین آلات خط تولید ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی کشور فرسوده و نیازمند به روزرسانی است.

نوسازی ماشین آلات خط تولید ۶۵ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط کشور نیازمند عزم ‌ملی و توجه بیش از پیش به بهره‌وری در تولید کالا با رفع چالش های بخش تولید است.

هدررفت انرژی، کاهش در صادرات، کاهش بهره وری در تولید کالا و بازار فروش از فرسودگی ماشین آلات خط تولید ناشی می شود و دولت برای بازسازی ماشین آلات خط تولید حداقل ۲۰ درصد از واحد صنعتی بزرگ کشور که نیازمند به روز رسانی است اقدام کند.

فعالان اقتصادی با وجود حمایت ازعملکرد دولت در سال های گذشته در احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال با ارایه تسهیلات زودبازده و سرمایه در گردش اما اتخاذ این رویکرد را برای افزایش صادرات و رونق تولید در کشور کافی نمی دانند.

بانک های عامل در کشور به ارایه تسهیلات دیربازده و سرمایه ثابت چندان رغبتی ندارند و این امر در سال های گذشته به فرسودگی ماشین آلات خط تولید دامن زده است.

با وجود فشارهای خارجی در دولت تدبیر و امید ماشین آلات خط تولید بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی بازسازی شد و اگر فشارهای اقتصادی و تحریم های اخیر نبود این رقم تا پایان سال جاری به بیش از ۱۳ هزار واحد می رسید.

هزینه ۸۰۰ هزار میلیارد ریالی دولت برای نوسازی ماشین آلات خط  تولید در سال های گذشته اقدامی به‌جا در راستای توسعه اقتصادی و رونق بخش صنعت بود اما به دلیل تعداد قابل توجه ماشین آلات خط تولید فرسوده اجرای طرح نوسازی به صورت حداکثری نیازمند زمان است.

حمایت از نخبگان دانشگاهی برای نوسازی ماشین آلات خط تولید و بهره وری در تولید کالا با وجود فشارهای خارجی و بسته شدن دریچه توسعه اقتصادی با برقراری ارتباط با شرکت های جهانی از اقدام های موثر در این بخش است.

به گفته کارشناسان وضعیت ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی استان سمنان چندان رضایت بخش نیست و دست‌کم ۵۰ درصد واحدهای کوچک استان از به روز نبودن ابزارهای تولید رنج می برند.

بی‌رغبتی بانک ها در ارایه تسهیلات نوسازی خط تولید
رئیس انجمن مدیران صنایع و خوشه قطعات‌خودرو استان سمنان گفت: بانک های عامل با ارایه تسهیلات سرمایه‌ثابت برای نوسازی ماشین آلات واحدهای صنعتی و بهره‌وری در تولید کالا با فعالان اقتصادی همکاری کنند.

رستم سعداللهی افزود: بانک های عامل رغبتی به ارایه تسهیلات ثابت و اجرای طرح های اقتصادی دیربازده ندارند و با پرداخت تسهیلات با بازپرداخت یکساله درصدد افزایش گردش مالی هستند.

وی خاطر نشان کرد: در سال های گذشته تسهیلات قابل توجهی به بخش صنعت استان سمنان اعطا شد که ۱۵ تا ۲۰ درصد از این میزان تسهیلات سرمایه در ثابت بوده است.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان ادامه داد: ارایه تسهیلات سرمایه در گردش بخش صنعت استان را در بلندمدت به رونق نمی رساند و باید ارایه تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات خط تولید در دستور کار قرار گیرد.

سعداللهی اضافه کرد: ارایه تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی استان در سال های گذشته چندان رضایت بخش نبوده و مسئولان دستگاه های اجرایی مربوط بانک ها را به اعطای تسهیلات سرمایه ثابت سوق دهند.

وی تصریح کرد: کاهش فرآوری در تولید محصول از جمله خسارت های فرسودگی ماشین آلات واحدهای صنعتی است که در بلندمدت اقتصاد کشور را دچار چالش می کند.

رئیس انجمن مدیران صنایع و خوشه قطعات‌خودرو استان سمنان گفت: بخشی‌نگری در ارایه تسهیلات به واحدهای صنعتی نباید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و در کنار رفع چالش نقدینگی واحدهای صنعتی باید به فکر نوسازی ماشین آلات خط تولید هم بود.

دولت برای نوسازی ماشین آلات خط تولید برنامه دهد

دبیر خانه صنعت و معدن استان سمنان گفت: دولت برای نوسازی ماشین‌آلات خط تولید واحدهای صنعتی برای افزایش بهره‌وری در تولید کالا برنامه ندارد.

عبدالحمید دربانیان افزود: بانک های عامل استان سمنان در ارایه تسهیلات و توجه به سرمایه ثابت واحدهای صنعتی چندان رغبت ندارند که این امر در کوتاه مدت به فرسودگی ماشین آلات خط تولید دامن می زند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون بیش از ۹۰ درصد پیگیری های دولت برای رفع مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی، مربوط به اعطای تسهیلات برای سرمایه در گردش است.

دبیر خانه صنعت و معدن استان سمنان تصریح کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی که دهه های گذشته برای تولید کالا در استان راه اندازی شد با مشکل جدی فرسودگی ماشین آلات خط تولید دست و پنجه نرم می کنند.

دربانیان اضافه کرد: اعطای تسهیلات با کارمزد ۱۸ درصد و بازپرداخت یکساله که در قالب تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی اعطا می شود مُسکن موقت برای عبور از چالش کمبود نقدینگی است.

وی ادامه داد: فرسودگی ماشین آلات خط تولید در سمنان یک چالش اساسی بوده که رفع این چالش نیازمند تخصیص اعتبارها و عزم ملی است.

دبیر خانه صنعت و معدن استان سمنان گفت: عملکرد دولت در سال های گذشته در حمایت از واحدهای صنعتی مطلوب بود و ادامه این روند می تواند به رونق کسب و کار در بخش تولید بیانجامد.

بهره‌وری در تولید نیازمند رفع مشکلات ساختاری

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: در سال های گذشته دولت بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی و تولیدی وام پرداخت کرد که بخش کمی از آن مربوط به نوسازی ماشین آلات خط تولید بود.

علی اصغر جمعه ای ادامه داد: حمایت از واحدهای صنعتی در قالب نوسازی ماشین آلات خط تولید به دلیل فشارهای خارجی در ماه های گذشته کاهش یافت اما با حمایت از شرکت های دانش بنیان می توان برای توسعه حداکثری بخش صنعت اقدام کرد.

وی تصریح کرد: بهره وری در تولید کالا و نوسازی ماشین آلات خط تولید نیازمند تغییر قوانین و ساختارهای اداری است چراکه بانک های عامل چندان رغبتی به ارایه تسهیلات سرمایه ثابت ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان گفت: حمایت از بخش صنعت باید همه جانبه باشد و برگرداندن این واحدها به چرخه تولید تنها راهکار موثر برای رونق اقتصادی نیست.

جمعه ای تصریح کرد: دولت در کنار توجه به سرمایه در گردش برای جبران کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی به نوسازی خط تولید واحدهای صنعتی تمایل داشته باشد.

جمعه ای اضافه کرد: نوسازی ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی استان به دلیل تحریم ها در ارایه تسهیلات اولویت اصلی نیست و با اتخاذ ساز و کارهای مشخص باید این رویه به نفع تولید اصلاح شود.
رونق صادرات با بهره‌وری در تولید

مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: توجه به بهره وری کالاهای تولیدی از راهبردهای اصولی برای افزایش صادرات کالا در سمنان باشد.

علی سعدالدین افزود: میزان کالاهای صادراتی سمنان در بخش صنایع با وجود تحریم‌ها افزایش یافته و دولت باید حمایت ویژه ای از این بخش در سال ۹۸ انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: در چهار ماه ابتدایی ۹۸ ارزش دلاری کالاهای صادراتی سمنان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست کم ۵۰ درصد افزایش یافت که این حجم از درآمدزایی با وجود تحریم‌ها بی نظیر است.

مدیرکل گمرک استان سمنان ادامه داد: با وجود تحریم‌ها، بسیاری از کشورهای اروپایی و منطقه خواستار واردات کالا از مبدا ایران به کشورهای خود هستند.

سعدالدین با بیان اینکه توجه به کیفیت کالاهای تولیدی در افزایش صادرات در ماه‌های گذشته از سمنان تأثیر گذار بوده است، گفت: نوسازی ماشین آلات خط تولید باید مدنظر بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اکنون دست کم ۲۵ کشور جهان خواهان واردات کالا از سمنان به کشورهای خود هستند که با بازاریابی و افزایش تعامل‌های منطقه‌ای می‌توان بازارهای جهانی را گسترش داد.

مدیرکل گمرک استان سمنان تاکید کرد: صنایع صادرات محور برای خنثی سازی فشارهای خارجی و ثبات اقتصادی در کشور نیازمند حمایت ویژه است.

فرسودگی ۵۰ درصد ماشین آلات خط تولید سمنان

دبیر خانه صنعت و معدن استان سمنان گفت: ۵۰ درصد ماشین آلات خطوط تولید واحدهای صنعتی استان برای تحقق شعار سال و تولید کالاهای باکیفیت نیازمند بازسازی است.

دربانیان افزود: با وضع موجود ماشین آلات خط تولید استان سمنان، نمی توان برای رونق تولید در بخش صنعت گام های عملی برداشت.
وی خاطرنشان کرد: به غیر از واحدهایی که در پنج سال گذشته در استان سمنان به بهره برداری رسیده، دیگر واحدهای استان با معضل فرسودگی ماشین آلات خط تولید مواجه هستند.
دبیر خانه صنعت و معدن استان سمنان ادامه داد: رونق تولید در استان نیازمند اصلاح قوانین و رفع مشکل سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی است.
دربانیان اضافه کرد: واردات بی رویه کالاهای نهایی به رونق تولید در استان سمنان ضربه می زند و مسئولان باید برای ریشه کنی واردات غیرضروری اقدام جدی در سال ۹۸ انجام دهند.
دبیر خانه صنعت و معدن استان سمنان تصریح کرد: قرار بود پرداخت ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده به صورت آزمایشی در کشور اجرا شود، اما این طرح در چند سال گذشته همچنان در حال اجرا است و صنعتگران به جای مصرف کنندگان این مبلغ را به دولت پرداخت می کنند.
استان سمنان ۲ هزار و ۳۰ پروانه بهره برداری در بخش صنعت دارد که ماشین آلات خط تولید بیش از یکهزار واحد صنعتی این استان نیازمند نوسازی است.

سهم اشتغال سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از ۳۸ درصد و تولید ناخالص این استان با رقمی حدود ۲۲ درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا