اخباربرگزیدهخودروصنعت و معدنویژه ها

انطباق 71 درصدی عملکرد شرکت های خدمات پس از فروش با قانون/ عرضه قطره چکانی قطعه از سوی شرکت های واردکننده

به گزارش صنعت کار، سعید تاجیک در نشستی خبری با اشاره به رشد 2.7 درصدی شاخص ها در خودروهای سبک از بازنگری این قانون در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: بر اساس بررسی های انجام شده وضعیت نمایندگی ها با رشد مواجه بوده اما در همین حال 4 شرکت در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای سواری حایز رتبه 4 شده اند که باید نسبت به اصلاح خود اقدام کنند در غیر این صورت مجوز آن ها تمدید نخواهد شد.
وی با بیان این که در شرکت های واردکننده نیز شاهد افت کیفیت خدمات بوده ایم، تصریح کرد: این میزان افت در میان شرکت های واردکننده به 1.5 درصد رسیده در حالی که تولیدکنندگان شاهد رشد 4.5 درصدی بودند این در حالیست که وضعیت عرضه از سوی شرکت های واردکننده به نمایندگی ها نیز به صورت قطره چکانی بوده که بر میزان رضایت تاثیر گذاشته است.
معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: میزان پذیرش در سال 97 بر خلاف کاهش تولید افزایش داشته که به نظر می رسد به دلیل پایین بودن قیمت قطعات در نمایندگی ها نسبت به بازار بوده به طوری که میزان پذیرش نسبت به سال 96 حدود 17 درصد افزایش داشته است.
تاجیک میزان شاخص رضایت مصرف کننده از تامین قطعات یدکی را 70 درصد اعلام و تصریح کرد: این میزان نیز نسبت به سال 96 حدود 3 درصد کاهش و در همین حال شاخص رضایت مردم از زمان تعمیرات نیز 6 درصد افت داشته است.
وی در خصوص پیش بینی خود از وضعیت شرکت های خدمات پس از فروش در سال جاری اظهار کرد: از آن جا که تولید خودرو در سال جاری با نوسان همراه بوده در صورت عدم تامین نظر مشتریان از بحث قیمت و کیفیت شاخص به طور قطع شاهد افت خواهد بود.
قائم مقام مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان این که شاخص نظام مدیریتی شرکت ها را ملزم می کند که حداقل 10 نمایندگی داشته باشند، اظهار کرد: بر اساس آمار ارایه شده 7.5 درصد نمایندگی های مجاز حایز رتبه 4 شدند که یا تعلیق می شوند و یا ظرف مدت زمانی باید نسبت به اصلاح خود اقدام کنند. در همین حال 16.6 درصد حایز رتبه 3، 4.2 درصد رتبه 2 و 33 درصد رتبه یک شدند که این میزان بر اساس عملکرد 2400 نمایندگی بوده است.
تاجیک در ادامه با بیان این که ارزیابی خدمات پس از فروش شرکت های عرضه کننده خودرو همه ساله براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می شود، گفت: مدل ارزیابی خدمات پس از فروش بر اساس ارزیابی 4 حوزه اصلی براساس ارزیابی نظام مدیریتی شرکت خدمات پس از فروش،  ارزیابی نمایندگی های مجاز،  ارزیابی میزان رضایتمندی مشتریان و ارزیابی رضایت مدیران نمایندگی ها از عملکرد شرکت عرضه کننده خودرو انجام می شود.
معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی خدمات پس از فروش را شامل 4 رکن اساسی دانست و تصریح کرد: بر این اساس در سال 1397 در بخش خودروهای سبک، در حوزه نظام مدیریتی شرکت ایساکو، در حوزه نمایندگی های مجاز شرکت پارس خودرو و در حوزه رضایتمندی مشتریان و رضایت نمایندگی ها از عملکرد واسطه خدمات، شرکت جهان نوین آریا مقام اول را به خود اختصاص دادند. همین طور در بخش خودروهای سنگین، در حوزه نظام مدیریتی شرکت بهمن دیزل، در حوزه نمایندگی های مجاز شرکت زامیاد نیمه سنگین، در حوزه رضایتمندی مشتریان شرکت آذهایتکس و در حوزه رضایت نمایندگی ها از عملکرد واسطه خدمات، شرکت ماموت دیزل مقام اول را به خود اختصاص دادند.
وی ادامه دادک با توجه به الزامات آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، دسته بندی دیگری برای شرکت های با تعداد نمایندگی های پایین تر نیز وجود دارد بدین ترتیب که شرکت های عرضه کننده خودرو های سواری با کمتر از 10 نمایندگی و شرکت های عرضه کننده خودرهای سنگین با کمتر از 12 نمایندگی در دسته بندی دیگری به رقابت می پردازند.
او یادآور شد: در نهایت در حوزه خودروهای سبک، شرکت ایساکو و در حوزه خودروهای سنگین شرکت ماموت دیزل مقام اول خدمات پس از فروش را به خود اختصاص دادند. هرچند با توجه به الزامات آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، 2 شرکت پرشیا خودرو (در حوزه سبک) و مایان دیزل (در حوزه سنگین) رده اول را در دسته بندی دوم شرکت ها به خود اختصاص دادند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا