خودرویادداشت ها

همایش پنجم و گذر از کلی گویی


به گزارش صنعت کار به نقل از خودروکار؛ اوج و حضیض‌های بسیار گذراندیم، شاید این نوباوه، قد بکشد و در قامت رعنایش به غرور بنگریم. از پس آن همه سال‌های پر هول و هراس حالا رسیده‌ایم به اینجایی که سه چهار سالی است، این قطار در ریلش قرار گرفته و دارد، گوش شیطان کر، مسیر خودش را می‌رود. مسیری که همه ما را به آن تحقق آن خواب‌ها و خیال‌ها که در اسناد بالادستی دیده‌ایم، امیدوار می‌سازد.

این را آوردم که بگویم برای ما که در میان صنعت خودرو و تکانه‌هایش زندگی می‌کنیم و روزگارمان بر مدار پر التهاب آن می‌چرخد، انتخاب عنوانی برای پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران پیامی در خور و دلپذیر داشت. پیامی که هوشمندی گردانندگان این همایش را حکایت می‌کرد. اینکه باید از مدار کلی‌گویی و کلی‌نگری خارج شد و به گوهر موضوع رسید.

اینکه وقتی می‌گوییم می‌خواهیم خودروساز شویم، معنایش این نیست که در کلیات غور کنیم. ترجمان این عبارت آن است که اگر اجزاء و زیرسیستم‌ها کار خود را درست انجام ندهند، همچنان کمیت‌مان خواهد لنگید. خودروسازی در دنیای بروز امروز، بروز بودن و امروزی بودن را می‌طلبد. در دنیایی که به قول دبیر همایش «صنعت خودرو روياي پرواز و انرژي هاي نو را دارد»، بی‌التفات به فناورهای نوین، نمی‌توان خودروساز شد.

در روزگاری که ارتباطات مدار حرکت اطلاعات را کوتاه کرده است، برای رقابت، دانستن و توانستن لازم است. دانستنی که در رهگذار علم به دست می‌آید و توانستنی که مایه‌اش اراده و آگاهی توامان است. بنابراین برای جانمادن از مسابقه خودرو در عرصه جهانی، باید روزآمد شد و بروز ماند، رقیبان را شناخت و خود را برای مواجهه با ایشان توانمند کرد و اینهمه با تحول در اجزاء است که می‌تواند کلیت مقتدری از ما بروز دهد. البته همه اینها مقدمه می‌خواهد و گمان ما این است که مبتدا و گشایش آن طی این سال‌ها فراهم آمده است. با آمدن خودروسازان روز دنیا به کشورمان و تحولاتی که از پس برجام رخ نموده است، می‌توان این گشایش را دید و به آتیه این اقدامات امیدوار بود.

حالا فصل پنجم دفتر همایش بین‌المللی خودرو گشوده است. فصلی که به درستی بازیگران اصلی صنعت یعنی آنان که نقش تامین کنندگان را در این چرخه دارند، مورد توجه قرار داده و کیفیت عملکردی آنان را نشان رفته است. اینکه زنجیره تامین رقابت‌پذیر چیست؟ برای دستیابی به آن اهداف بلند، چه مسئولیتی دارد؟ برای اینکه رقابت‌پذیری را عهده‌دار شود، چه ویژگی‌هایی لازم دارد؟ و بسیاری پرسش‌های دیگر که این همایش در جست‌وجوی یافتن پاسخ برای آن برآمده است.

در بیان عنوان همایش شرح مختصری آمده است که تکرار نکردنش را کم لطفی می‌دانم، اینکه وقتی از زنجیره‌تامین سخن می‌گوییم مرادمان تمامی زنجیره از تولید و تهیه مواد اولیه تا ساخت قطعات، همبندی مجموعه‌ها و لجستیک تمامی آنها به خودروساز است و وقتی پای زنجیره ‌تامین رقابت‌پذیر به میان می‌آید، قصد و نیت زنجیره ‌تامینی است که در شرایط متعادل ‌شده با رقبای خارجی در کشور و بازارهای هدف، قابلیت رقابت دارد.

مرور سند چشم‌انداز صنعت خودرو به ما یادآوری می‌کند که برای سال 1404 بناداریم به سقف تولید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو برسیم و در ادامه تاکید می‌کند که عاید شدن ارزشی معادل 6 میلیارد دلار از محل صادرات قطعه خودرو برای کشور مورد انتظار است، بی‌مجامله باید بپذیریم که اجرایی کردن چنین ارقامی، صرفه از امکان‌پذیر بودنش، همتی بلند می‌خواهد. همتی که در رهگذارش باید ضمن آماده‌سازی زیرساخت‌ها در بخش‌های بنیانی این صنعت که همان زنجیره تامین است، به اصلاح ساختاری به منظور تحرک و پویایی اقدام کرد.

صنعت قطعه‌سازی کشور در حال حاضر با امعان نظر به حجم آن و سهمی که در ایجاد اشتغال دارد، در صورت حمایت دولت و توجه به آن و همچنین اراده بازمهندسی و اصلاح ساختاری از سوی گردانندگانش می‌تواند، فراتر از این انتظار هم ظاهر شود. این صنعت در حال حاضر به مثابه سرمایه بالقوه‌ای به شمار می‌رود که دچار آفت کهنگی، کم‌توجهی و خستگی است. باید از آن زنگار زدود و در کالبدش روحی تازه دمید. وجود بیش از دو هزار شرکت قطعه‌ساز در کشور حجت روشنی بر این سرمایه بالقوه است که سرمایه‌ای که می‌تواند خوشه‌چین دستاوردهای علمی و ارتباطی این همایش باشد.

بی‌شک همایش پنجم آوردگاه آخرین دستاوردهای علمی، تجربیات موفق صنعتی و فرصت همفکری جمعی برای همه آنهایی است که در شمار خانواده صنعت خودرو هستند، اما بی‌تعارف، امیدوارم که هم قطعه‌سازان به عنوان کسانی که این همایش آنان را به عنوان زنجیره تامین مخاطب قرار داده، هم خودرو‌سازان به عنوان بهره‌‌مندان از زنجیره تامین، هم مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی به عنوان پشتوانه‌های علمی صنایع کشور بویژه صنعت خودرو و هم مراکز سیاستگذار و تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر همگی به میزان سهمی که دارند، خود را مخاطب دستاوردهای ارزشمند این همایش بدانند و در به کار بستن رهنمودها، الزامات و ارشادات آن اهتمام کنند.

علی مصریان/عضو کمیته اجرایی همایش بین المللی صنعت خودرو ایران
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا