اخبارراه و ساختمانویژه ها

همکاری ۲ هزار میلیاردی تومانی سازمان بنادر با تولیدکنندگان داخلی

به گزارش صنعت کار، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی فرهاد منتصر کوهساری گفت: براساس سیاست گذاری‌های کلان کشور اهتمام خاصی در حوزه معاونت مهندسی و توسعه امور زیربنایی برای تکمیل طرحهای توسعه ای بنادر کشور موردنظر قرار گرفت.

وی پیرامون چگونگی حمایت از تولیدکنندگان داخلی اظهار داشت: حجم ارجاع کار به سازندگان ایرانی در ۲ سال گذشته به منظور تولید انواع شناورهای کاربردی و جرثقیل‌های بندری بی‌سابقه است.

منتصر کوهساری در پاسخ به این سوال که چه میزان از تجهیزات موردنیاز دریایی و بندری را تولیدکنندگان داخلی و چه میزان را خارجی‌ها تولید و تامین می کنند، تصریح کرد: عمده قراردادهای امضا شده در حوزه تأمین تجهیزات موردنیاز بنادر کشور با شرکت های ایرانی صورت گرفته، اما نکته مهمی که وجود دارد اینکه هنوز امکان ساخت میانگین حدود ۶۰ درصد از قطعات، سیستم ها و زیر سیستم‌های تجهیزات دریایی، بندری و مخابراتی و الکترونیکی در داخل کشور میسر نشده است.

وی اظهارداشت: ۴۰ درصد تجهیزات که شامل طراحی مهندسی، فرم‌دهی و ساخت سازه و بدنه، مونتاژ، راه اندازی، آموزش، تست و تحویل است با تکیه بر توان ایرانی انجام می پذیرد.

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی درباره ارزش قراردادهای امضا شده و تفاهم‌های صورت گرفته با تولیدکنندگان داخلی، گفت: ارزش قراردادها و تفاهم‌های سازمان بنادر و دریانوردی برای واگذاری ساخت تجهیزات موردنیاز بنادر به صنایع تولیدی کشور در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال است که عمده آنها تا پایان دولت دوزادهم به سرانجام می رسد.

وی در ارتباط با مشکلات موجود در حوزه تأمین تجهیزات در دوران تحریم و راهکارهای برون رفت از این چالش ها، گفت: نگرانی، استقبال نکردن و تمایل سازندگان و تأمین کنندگان قطعات و تجهیزات خارجی برای همکاری با صنایع داخلی به دلیل ترس از اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی دولت آمریکا علیه آنها یکی از این مشکلات است.

این مقام مسئول افزود: نوسان نرخ ارز، چند نرخی بودن ارز و هزینه‌های انتقال ارز یکی دیگر از چالش‌های فعلی است که نوسان و بازار متلاطم ارزی با تدابیر دولت وضعیت بهتری پیدا کرد و انتظار می رود با ثبات هرچه بیشتر در سال ۹۸ همراه باشد.

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی اظهارداشت: اکنون تفاوت مبلغ تأمین ارز از سامانه نیما و ارز آزاد و همچنین هزینه‌های قابل توجه انتقال ارز از کشور به طرف‌های خارجی برای خرید مصالح و تجهیزات‌ “های تک” یکی از مشکلات تولید داخل است که باید شیوه های قبول آنها از سوی بدنه کارفرمایی در مراجع تصمیم گیر کشور در اسرع وقت ابلاغ شود.

وی گفت: نبود امکان گشایش اعتبارات اسنادی و عقد قراردادهای ارزی و ریالی با سازندگان داخلی یکی دیگر از مسائلی است که در حوزه تامین تجهیزات با آن روبرو هستیم که به موجب قانون پولی و بانکی کشور، گشایش ال سی ارزی با شرکت‌های ایرانی ممنوع شده و این امر هزینه‌های غیرقابل پیش بینی به سازندگان بومی را وارد می کند و باتوجه به اینکه راهکار پیشنهادی به مبادی ذیربط ارائه شده، انتظار می رود هرچه سریع تر تصمیمات لازم اتخاذ و اطلاع رسانی شود.

منتصر کوهساری افزود: کمبود شدید نقدینگی نزد سازندگان داخلی موضوع دیگری است که باید به آن پرداخت و مشکلی برای ارجاع کار و سفارش به شرکت‌های داخلی وجود ندارد و عزم جدی در این خصوص شکل گرفته است.

وی اظهارداشت: امکانات موجود در ساخت تجهیزات بندری و دریایی و مخابراتی و الکترونیکی، نیروی انسانی صاحب نظر، زیرساخت‌های مناسب فناوری، صنایع و ماشین آلات تولیدی توان مهندسی کشور به حدی از بلوغ رسیده که یا راهی خواهیم یافت یا راهی خواهیم ساخت و مشکل اصلی تولید در داخل، تأمین مالی پروژه‌ها است که باید توسط بانک‌ها و موسسه های مالی و اعتباری حل و فصل شود.

وی اذعان داشت: پیشنهاد این است که مشابه کشورهای خارجی، با ارائه سند رسمی انعقاد قرارداد انجام شود، بانک عامل کل مبلغ قرارداد را در قالب تسهیلات حداکثر سه درصد به سازنده اعطا کند تا شرکت سازنده دغدغه ای بابت پرداخت‌ نشدن قراردادها در طول پروژه نداشته باشد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا