اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

چرا روند افزایشی قیمت نفت دوام نیاورد؟

به گزارش صنعت کار، شاخص قیمت نفت آمریکا روز پنج‌شنبه ۷.۹ درصد و نفت برنت هفت درصد سقوط کرد. ‌ عامل اصلی این ریزش قیمت، اعلام وضع تعرفه‌های جدید از سوی آمریکا روی واردات کالاهای چینی بود. این خبر بازارها را غافلگیر کرد زیرا دو قدرت اقتصادی به تازگی دور اول مذاکراتشان را که در اوایل ماه مه متوقف شده بود، برگزار کرده بودند.

تعرفه‌های جدید و نگرانی ها نسبت به دورنمای تقاضا

بهای معاملات آتی نفت روز پنجشنبه پس از این که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد از اول سپتامبر ۱۰ درصد تعرفه روی واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع خواهد کرد، ریزش کرد.

ترامپ با ارسال چندین پیام در توییتر، اعلام کرد روی واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه ۱۰ درصدی وضع می‌کند و این تعرفه ممکن است به ۲۵ درصد افزایش پیدا کند. این تصمیم در حالی اعلام شد که هیات مذاکره کننده آمریکایی هفته گذشته در شانگهای با مقامات تجاری چین دیدار کرده بود.

تحولات اخیر به دلیل تبعات اقتصادی، بدون شک روی تقاضا برای نفت تاثیر خواهند گذاشت. بعلاوه اگر چین به اقدامات تلافی جویانه متوسل شود، بازار ممکن است بیشتر آسیب ببیند.

تولید کارخانه‌ای ضعیف آمریکا

در خبر دیگری که به تقاضای کمتر اشاره داشت، آمار نشان داد فعالیت کارخانه‌ای آمریکا ماه میلادی گذشته کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین میزان در سه سال اخیر سقوط کرده است. همچنین هزینه برای ساخت و ساز در ژوئن به دلیل این که پروژه‌های ساخت و ساز خصوصی به پایین‌ترین رقم در یک سال و نیم اخیر سقوط کردند، کاهش پیدا کرد.

شاخص مدیران خرید بخش تولید موسسه ISM از ۵۱.۷ واحد به ۵۱.۲ واحد سقوط کرد و پایین ۵۲ واحد پیش بینی شده بود.

هزینه ساخت و ساز ۱.۳ درصد افت کرد در حالی که معامله گران رشد ۰.۵ درصدی آن را پیش بینی کرده بودند. آمار ماه پیش از آن به ۰.۵ درصد رشد بازبینی شد.

گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا

اداره اطلاعات انرژی آمریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرد ذخایر نفت این کشور برای هفتمین هفته متوالی کاهش پیدا کرده و با وجود بهبود تولید و افزایش واردات، به پایین‌ترین سطح از نوامبر گذشته رسیده است. ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۶ ژوئیه، ۸.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد که فراتر از کاهش ۲.۶ میلیون بشکه مورد پیش بینی تحلیلگران بود.

همچنین آمار رسمی نشان داد تولید نفت خام آمریکا در ماه مه ۲۶ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۱۲.۱۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. آمار تولید آوریل مورد بازبینی قرار گرفت و با ۲۸ هزار بشکه در روز کاهش، ۱۲.۱۳ میلیون بشکه در روز اعلام شد.

کاهش نرخ‌های بهره عامل مثبت برای افزایش قیمت نفت

قیمت نفت اوایل هفته گذشته تحت تاثیر انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا پشتیبانی شده بود. بانک مرکزی آمریکا همان طور که انتظار می‌رفت نرخ‌های بهره را در نشست سیاست پولی روز چهارشنبه خود ۲۵ واحد کاهش داد اما برخلاف انتظارات جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، به کاهش نرخ‌های بهره  در سپتامبر و دسامبر اشاره نکرد. وی نگفت بانک مرکزی نرخ‌های بهره را کاهش نخواهد داد اما کاهش نرخ‌های بهره را بیمه علیه ضعف اقتصادی توصیف کرد. با این حال قیمت نفت در واکنش به این اظهارات کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، پس از این که ترامپ تعرفه‌های جدید را اعلام کرد، بازده اوراق قرضه آمریکا به پایین‌ترین حد در سه سال اخیر سقوط کردند زیرا معامله گران بازار مالی روی احتمال کاهش نرخ‌های بهره در سپتامبر حساب کردند. زمانی که بازار آرام بگیرد، این خبر ممکن است از قیمت نفت پشتیبانی کند زیرا به معنای این است که بانک مرکزی آمریکا مصمم است به هر قیمتی از توسعه اقتصادی فعلی حمایت کند.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا