اخبارصنعت و معدنویژه ها

عزم آهنین پشت کوره‌های فولادسازان ملایر

به گزارش صنعت کار، بدون شک جز وجود عزم آهنین پشت کوره های فولادسازان، عامل دیگری نمی تواند صنعت فولاد ایران در جای جای کشور را در پله های بالای جهانی نگه دارد، به گونه ای که طبق آمارهای ارائه شده با رشد مطلوب صادرات فولاد و شمش فولادی، این صنعت بر مدار افزایش صادرات می چرخد.

این نکته قابل ذکر است که اکنون صنعت فولاد ایران با وجود محدودیت های جهانی در سایه تحریم های اعمال شده توسط آمریکا، باز هم راه خود را به بازارهای هدف صادراتی باز کرده و با قدرت و البته با عزم و اراده پولادین مردان آهنین تولید و صادرات خود را ادامه می دهد، راهی که ملایر در استان همدان نیز پر شتاب این مسیر را طی می کند.

صنعت فولاد ملایر سال های پر افت و خیزی را پشت سر گذاشت و دست اندرکاران این صنعت بر این باور هستند که وجود امکانات، ظرفیت ها و توانمندی نیروی انسانی در این شهرستان در کنار تیم تخصصی این صنعت، می تواند همچنان قطب صنعت استان باشد و سهم بالایی در بازار فروش و صادرات به خود اختصاص دهد، صنعتی که با درایت دولت تدبیر و امید تنور ذوب آهن آلیاژی و فولاد جعفری ملایر بار دیگر گرم شد.

سال ۸۳ بود که با افتتاح نخستین کارخانه ذوب آهن آلیاژی کشور با سرمایه گذاری بیش از ۶۴ میلیارد ریال با تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن شمش فولاد و اشتغالزایی بیش از ۴۰۰ تن، صنعتی شدن ملایر شتاب گرفت و در کنار این واحد شرکت نورد زاگرس نیز با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع میلگرد کلاف با اشتغالزایی ۱۵۰ تن آغاز به کار کرد.

صنعت فولاد ملایر روزهای خوبی داشت، اما در میانه راه به واسطه نوسانات قیمت در بازار آهن، کمبود مواد اولیه و سرمایه در گردش بخت با مردان آهنین یار نبود و فولاد ملایر با افت شدید مواجه شد و از سال ۸۷ و ۸۸ کارخانه به حالت نیمه تعطیل درآمد و با اضافه شدن دیگر مشکلات حدود پنج تا ۶ سال این غول بزرگ صنعتی استان به طور کامل تعطیل شد، با این وجود سرمایه گذار فولاد ملایر گامش را فراتر نهاد و سال ۸۷ با وجود مشکلات موجود کلنگ نخستین شهرک خصوصی کشور را در صنعت فولاد سازی به زمین زد، شهرکی که قرار بود ۱۸ واحد صنعتی در آن ایجاد شود، ترسیم آینده ای روشن که پس از سال های ۸۷ به واسطه مشکلاتی که دامنگیر واحدهای تولیدی و صنعتی کشور شد، دامن صنعت فولاد ملایر را نیز گرفت و تدبیر دولت با تشکیل ستاد تسهیل حیات را دوباره به خاک مرده فولاد این شهرستان بازگرداند.

پیشتر سرمایه گذار و مدیرعامل صنعت فولاد ملایر به ایرنا گفته بود که این شرکت حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد ریال بدهی دارد که از این رقم ۳۰ میلیارد ریال به شرکت برق، ۱۰ میلیارد ریال به شرکت گاز و ۳۰ میلیارد ریال به تامین اجتماعی است، بدهی این شرکت به اندازه ای بالا بود که استاندار وقت همدان احیای این صنعت را در حد معجزه قلمداد کرد و گفت: شرکت فولاد ملایر به تمامی بانک های کشور بدهکار است جز بانک خون.

فولاد ملایر با مدیریت جدید جان گرفت

بالاخره مسئولان ارشد استان و نمایندگان ملایر پس از کش و قوس های فراوان و پیگیری های مجدانه از طریق مسئولان ارشد کشوری از معاون اول رئیس جمهوری گرفته تا وزیر صنعت، معدن و تجارت، تصمیم گرفتند مدیریت غول آهنی ملایر را به فردی لایق و کاردان در عرصه صنعت بسپارند، محمدباقر سبحانی مدیر جدید و خوشنام این شرکت بود که سابقه درخشانی در صنایع بزرگی همچون ماشین سازی اراک دارد.

سال گذشته بود که شرکت فولاد ملایر به چرخه تولید بازگشت و در مرحله نخست بخش نورد شرکت ذوب آهن آلیاژی با دریافت ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات دوباره راه اندازی شد که سالانه قادر به تولید ۱۰۰ هزار تن شمش فولادی است و به دنبال احیای کامل این شرکت، دومین واحد آن نیز شامل واحد ذوب فلزات با تداوم حمایت های دولت و تلاش تیم تخصصی این مجموعه سال گذشته احیا و به حیات دوباره خود بازگشت.

به گفته مدیرعامل شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر این صنعت از سال ۹۲ به توقف کامل رسید و با گذران سه زمستان و مستهلک شدن ماشین آلات، طلبکاران زیادی داشت که در همین رابطه ۱۵۰ فقره احکام توقیف داشت و بسیاری از طلبکاران تجهیزات را به جای طلب خود بردند.

فروش ۹۳۰ میلیارد ریالی فولاد پس از احیای دوباره

محمدباقر سبحانی با برشمردن مشکلات و پیمودن راهی سخت برای راه اندازی مجدد این شرکت به ایرنا گفت: پس از راه اندازی دوباره این واحد بزرگ صنعتی در زمستان سال گذشته، با وجود اینکه تولید مطلوب ما نبود، اما تولید ما به طور تقریبی ۲ برابر میانگین سه سال گذشته قبل از تعطیلی واحد بود.

وی بیان کرد: سال گذشته در کارخانه نورد ۲۲ هزار و ۷۰۰ تن کلاف تولید کردیم، در حالیکه بالاترین تولید آن ۱۲ هزار تن بوده است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر ادامه داد: سال گذشته در واحد نورد زاگرس موفق شدیم به ۹۳۰ میلیارد ریال فروش برسیم و در صدد هستیم میزان را امسال به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برسانیم.

سبحانی گفت: برای واحد ذوب نیز که سال اول تولید آن است، برنامه تولید و فروش داریم.

او سرمایه این شرکت را متعلق به مردم دانست و به تولید رسیدن این واحد بزرگ صنعتی را بیشترین خدمت به بانک ها عنوان کرد که در حال حاضر هر یک از کارخانه ها بیش از یک هزار میلیارد ریال ارزش پیدا کرده است.

امروز ارزش کارخانه های فولاد ملایر بیش از تسهیلات دریافتی از بانکها است، این مطلب را سبحانی عنوان کرد و ضمن ابراز گلایه از همراه نبودن دستگاه های طلبکار از شرکت ذوب آهن، اظهار داشت: یک سالی است که با دستگاه های دولتی وارد مشکلات جدید شده ایم و تلقی آنها این است که بدهی های ۱۰ سال گذشته یکجا تسویه شود و این خواسته معقولی نیست.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر با بیان اینکه این دستگاه ها برای ما محدودیت های قانونی ایجاد کرده اند، از این دستگاه های اجرایی خواست: برای پرداخت بدهی ها به ما فرصت دهند.

سبحانی شرکت را برای تامین مواد اولیه دارای مشکل دانست و گفت: این در حالیست که برای راه اندازی این ۲ واحد ۸۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش گرفتیم که از این مبلغ ۲۰ میلیارد ریال آن برای بدهی و ۶۰ میلیارد ریال برای راه اندازی واحدها هزینه شد.

او باز هم تاکید کرد: اگر این شرکت بخواهد یکجا اقساط سنگین را پرداخت کند، با شرایط بدی مواجه می شود، در حالیکه هم اکنون شرکت تازه جان گرفته و به تولید رسیده است.

در این چارچوب اما محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی که از پایه گذاران این صنعت در دوره ششم مجلس است و به طور کامل در جریان ریز و درشت مسائل و مشکلات این صنعت است، برای احیای دوباره صنعت فولاد ملایر از پای ننشست و هیچ مانعی وی را برای بازگرداندن حیات دوباره به غول آهنی استان و آوردن نان بر سر سفره کارگران بیکار شده این صنعت دلسرد نکرد.

کاظمی به گونه ای شعار خواستن، توانستن را برای راه اندازی دوباره صنعت فولاد ملایر تداعی کرد و همه مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی برای تحقق این امر به صف شدند.

وی که دغدغه خود را از ابتدای شروع دوره دهم مجلس اشتغال، تولید و فعالیت کارخانه ها واحدهای تولیدی و صنعتی می داند افزود: تمام تلاش ما این بود تا بتوانیم جوانان را وارد عرصه کار کنیم.

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با تشریح چگونگی احداث شرکت ذوب آهن آلیاژی و آغاز به کار صنعت فولاد در این شهرستان بیان کرد: سرمایه گذار این صنعت تمامی ماشین آلات را از کشور آلمان خریداری کرده بود و در مراحل نخست کار به خوبی پیش می رفت که با افزایش سرمایه گذاری ها، از مدیریت این واحدها غفلت و به طور کامل این شرکت تعطیل شد.

کاظمی به رایزنی ها برای ورود مدیریت جدید و اخذ سرمایه در گردش طبق دستور ستاد تسهیل کشور برای راه اندازی مجدد این واحدها خاطرنشان کرد: در مسیر راه سختی های زیادی را متحمل شدیم اما به هدفمان در احیای این واحدها در مدت زمان ۲ سال رسیدیم و هم اکنون ۲۰۰ تن در این مجموعه مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات پیش روی این واحد تلاش می کنیم، خواستار افزایش تعداد شیفت های کاری برای افزایش تولید شد و از استاندار همدان و سایر مسئولان مرتبط استانی همچون اداره امور مالیاتی برای حل مسائل مالی و همراهی بیشتر برای حل مشکل درخواست کمک کرد.

تزریق بیش از حد نیاز تسهیلات به واحد ذوب آهن اشتباه بود

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: یکی از اشتباهاتی که سال های گذشته رخ داد، تزریق بیش از حد نیاز تسهیلات به واحدهای ذوب آهن ملایر بود که خود به یک غده تبدیل شده است.

حجت الاسلام احد آزادیخواه به ایرنا گفت: در آن زمان مسئولان نباید اجازه می دادند به طرحی که حدودش مشخص است، بیش از حد نیاز تسهیلات تزریق شود.

وی ادامه داد: با این وجود شرکت ذوب آهن دوباره احیا شده است و در شهرستان مشکلی برای حل مسائل مربوط به بدهی های برق، مالیات و تامین اجتماعی وجود ندارد و این مشکلات نباید ذهن مدیران این واحد صنعتی را مشغول کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این واحدها در مسیر تولید قرار گرفته اند و برای نگهداشت آن تلاش می کنیم گفت: اولویت ما ایجاد، توسعه و حفظ اشتغال است.

در بازدیدی که استاندار همدان هفته گذشته از شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر داشت، حرکت رو به جلوی این واحد بزرگ صنعتی با تلاش مدیریت و تیم تخصصی آن را تحسین کرد و گفت: این حرکت رو به جلو تکلیف ما را دوچندان کرده است تا بیشتر به این واحد کمک کنیم.

سیدسعید شاهرخی واحدهایی همچون فولاد ملایر را سرمایه ملی دانست و این امیدواری را به مجموعه مدیریتی و کارگران آن داد: تیمی که همراه من کار می کنند، پا به کار هستند و با تمام توان از تولیدکنندگان که سینه به سینه استکبار ایستاده اند، حمایت می کنند، این تکلیف اصلی ما است.

و حالا غول آهنی ملایر که با عزم مردان آهنین پا در میدان تولید نهاده است، آینده ای درخشان را برای خود ترسیم کرده تا بتواند بار دیگر در صف رقبای خود در عرصه های داخلی و خارجی قرار گیرد و سهم عمده ای در رونق تولید و صادرات کشور داشته باشد.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا