اخباربرگزیدهتاپصنعت و معدنگوناگونویژه ها

مصوبه 300هزار کیلومتر اکتشاف جدید ابلاغ شد/ مشارکت 1100 میلیارد تومانی ایمیدرو در پروژه ها

به گزارش خبرنگار صنعت کار، خداداد غریب پور در نشست صمیمانه با خبرنگاران با تاکید بر این که ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای باید در ابتدای اقدامات خود نسبت به تعیین اولویت ها اقدام کند، گفت: سطح علمی و تجرلی پرسنل ایمیدرو بالا بوده و از برترین سازمان ها در زمینه نیروی انسانی به شمار می رود.

وی با اشاره به اساسنامه این سازمان و جهت گیری مناسب آن اظهار کرد: یکی از مهم ترین ضرورت ها که باید به آن پرداخت اکتشاف است که از 600 هزار کیلومتر قابل اکتشاف در حال حاضر تنها نیمی مورد اکتشاف قرار گرفته است.
غریب پور در ادامه با بیان این که همواره این پرسش مطرح میشود که اگر سرمایه گذاری وارد این حوزه شود، چه بخش هایی آماده جذب سرمایه هستند، تصریح کرد: هم اکنون آگاهی کامل در زمینه پتانسیل های معدنی وجود ندارد و اکتشاف اولیه با هدف آشنایی با این قابلیت ها انجام خواهد شد که وزارت صنعت همکاری لازم را در این باره انجام و مصوبه این امر نیز روز گذشته با مشارکت بخش خصوصی ابلاغ شد.
رییس هیات عامل ایمیدرو اولویت دولت در این امر را حضور بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: در این راه کنسرسیوم های بزرگ در کنار ایمیدرو هستند و این رخداد بزرگ با مشارکت ایمیدرو ، بخش خصوصی، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و … اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش انجام شده در زمینه رونق پروژه های نیمه تمام نیز گفت: ظرف 8 ماه اخیر مشارکت ایمیدرو در پروژه ها بیش از 1100 میلیارد تومان بوده که بر اساس پیش بینی ها در سال جاری ۳.۵ میلیارد دلار پروژه به بهره برداری خواهد رسید که این رقم تا ۴.۵ میلیارد دلار قابل افزایش است که بر اساس آن ایمیدرو وارد فصل جدیدی از پیشرفت و بهره برداری خواهد شد.

غریب پور با بیان این که پروژه های نیمه تمام در کشور همواره مساله ساز بوده است، افزود: بر این اساس با هدف نظارت بر روند اجرای این پروژه ها کمیته پایش تشکیل شد در همین راستا مذاکره با انجمن مدیریت پروژه انجام تا کنترل پروژه توسط یک انجمن تخصصی انجام شود بنابراین پروژه های نیمه تمام با مشارکت بخش خصوصی و کمیته پایش ادامه می یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اولویت بعدی را حفظ میزان تولید اعلام و تصریح کرد: هم اکنون در زمینه الکترود و پودر آلومینا وابستگی به خارج از کشور وجود دارد بر این اساس ستادی در ایمیدرو با هدف تامین نیاز صنعت تشکیل شد که منجر به رشد تولید همه محصولات در 4 ماه نخست امسال به غیر از آلومینیوم شد.

وی ادامه داد: کار سختی بود اما با ایجاد همپوشانی و هماهنگی ملی توانستیم ‌به این موفقیت دست یابیم و امروز شاهد هستیم هیچ یک از کارخاته ها به دلیل کمبود مواد اولیه شاهد کاهش تولید و یا وقفه نیستند. بنابراین مقابله با تحریم ها را با با کمترین هزینه انجام دادیم ضمن آن که افزایش تولید را نیز شاهد بودیم و در قالب تشکیل تیم‌های بسیار قوی از شرکت های بزرگ، به موفقیت هایی دست یافتیم.

غریب پور با تاکید بر این که ایمیدرو به عنوان یک نهاد توسعه ای در پایش و نگاه داشت تولید موفق بوده است، اظهار کرد: توجه به موضوعات علمی، دانش بنیان و موضوعات روز از دیگر محورها بود بر این اساس دانشگاه ها و شرکت های بزرگ اقدام به انعقاد ۱۰ تفاهم نامه کردند اما در ایمیدرو، بر تبدیل تفاهم‌نامه به قراردادها تاکید کردیم که در نهایت تبدیل به یک جریان شد.

رییس هیات عامل ایمیدرو بر وجود ۲۷ طرح تحقیقاتی نیازمحور تصریح کرد: تحقیق با هدف رفع نیاز صنعت آغاز و پژوهش ها تقاضا محور شد به طوری که با دانشگاه امیرکبیر بر روی استارتاپ ها و با دانشگاه شریف و جهاد دانشگاهی بر روی بومی سازی و ساخت داخل کار کردیم تا با همکاری دانشگاه ها این روند به جریان ساخت داخل منتهی شود.

وی ادامه داد: توسعه توسط بخش خصوصی ایجاد می شود و بنگاه ها باید از سوددهی ب سودآوری رسیده و نگاه بلند مدت داشته باشند ک این اتفاق در برخی از شرکت ها رخ داده ضمن آن که در بخش زیربنای معدن نیز بخش خصوصی وارد شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه به معادن کوچک را یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی دانست و افزود:اعتبار زیربناها امسال ۴ برابر شده و جلسه ای با هدف فعال سازی معادن کوچک که اولویت سازمان است، برگزار شد که نشان می دهد ایمیدرو راه خود را تشخیص داده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا