صنعت و معدنویژه ها

حال کارگران خوب نیست!

به گزارش صنعت کار به نقل از ایسنا، هادی ابوی، اظهارکرد: نیمی از جمعیت کشور را خانوارهای کارگری تشکیل می‌دهند که باید قدرت خرید نسبی داشته باشند تا بتوانند امرار معاش کنند. وقتی این جمعیت قدرت خرید و اجازه خرید نداشته باشد چگونه انتظار داریم که تولید کننده تولید کند و تولیدات داخل فروش برود.

وی با بیان اینکه امروز بحث ما معیشت خانوار است و بحث تورم را مطرح نمی‌کنیم، افزود: نمایندگان ما در شورای عالی کار هم به این نتیجه رسیده‌اند که امروز درصدی روی نرخ تورم اضافه و به حقوق کارگران اضافه شود دردی از کارگر دوا نمی‌کند. به همین دلیل به دنبال بحث معیشت کارگر هستیم چون کارگر با این عدد و رقم نمی‌تواند زندگی کند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: به فرض اینکه نرخ تورم زیر پنج درصد رسیده باشد، آنچه در کف بازار و زندگی کارگران ملموس است باید مورد توجه قرار گیرد و اینکه آیا با این میزان درآمد می‌توانیم زندگی چهار نفر را اداره کنیم یا نه؟

ابوی گفت: هرقدر که تولید کننده و بازاری کالا عرضه کنند ولی مشتری نباشد چه فایده‌ای دارد؟ مشتریان تولید داخلی جامعه کارگری هستند ولی وقتی توان خرید نداشته باشند که کالای ایرانی بخرند و مشابهش ارزان‌تر است سراغ کالای خارجی می‌روند.

به اعتقاد این مقام مسئول کارگری یکی از علل اصلی عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار، فقدان قدرت خرید در جامعه است که موجب شده قاچاقچیان از این خلا سوء استفاده و کالای قاچاق وارد کشور کنند.

وی با بیان اینکه که امروز سفره‌های کارگران خالی‌تر و معیشت آنها سخت‌تر شده است، گفت: مقام معظم رهبری همواره دو مساله امنیت و معیشت را به عنوان دغدغه اصلی کارگران مورد تاکید قرار داده‌اند. ما به دنبال سیاه‌نمایی نیستیم که بگوییم دولت زحمت نمی‌کشد و نرخ تورم را کاهش نمی‌دهد و به اقشار آسیب پذیر توجه نمی‌کند اما حقیقت این است که حال کارگران خوب نیست و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافتی با تمام مزایا رقمی نیست که به معیشت کارگر و خانواده‌اش کمک کند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در پایان با تاکید بر اینکه افزایش دستمزد به تورم منجر نمی‌شود، گفت: دستمزد کارگران سالهای سال است عقب مانده است. اگر دستمزدها بالا و چندین برابر خط فقر بود این امکان بود که موجب تورم شود ولی در حال حاضر کیلومترها با خط فقر و معیشت فاصله داریم و باید این عقب ماندگی جبران شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا