اخبارصنعت و معدنویژه ها

چادرملو از ظرفیت معادن کوچک منطقه استفاده می کند

به گزارش صنعت کار، مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: بومی سازی قطعات برای بیش از 11هزار قطعه در چادرملو انجام شده و چادرملو این کار را آغاز کرده است. زیرا ما اعتقاد داریم هر قطعه ای داخل ایران قابل تامین است در داخل کشور ساخته شود.

نوریان گفت: در این زمینه با جهاد دانشگاهی و دانشگاه امیرکبیر نیز طرح هایی در دست اجرا داریم، همچنین با شرکت گل‌گهر و توسعه معادن نیز قرار همکاری با امیرکبیر بسته و شرکت راشا تشکیل شده تا در این زمینه فعال باشد.

 وی افزود: در شرایط ناپایدار اقتصادی کشور  و به ویژه تحریمه ها آمریکا،  چادملو تلاش می کند بدور از حاشیه ها و موانع  به کار خود می پردازیم و در هر مقطعی بحرانها را مدیریت کند اما گاهی به دلیل برخی تصمیم گیری ها نا صحیح و البته اجتناب ناپذیر، مشکلاتی برای تولید کنندگان و فعالات اقتصادی کشور بوجود می آورد که روند فعالیت ها را با کندی مواجه می کند .ولی تا کنون مانع متوقف شدن طرح ها و برنامه ها نشده است .

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنین افزود : طرح های قابل توجهی  در چادرملو به انجام رسیده است و همچنان با امیدواری  مسیر توسعه شرکت را ادامه می دهیم.

وی با اشاره به  طرح های آتی و توسعه بخش چادرملو گفت :  در نظر داریم  در پروژه 2 میلیون و 500 هزار تنی کنسانتره فولاد خراسان در سنگان  مشارکت داشته باشیم ؛ همچنین چادرملو در پروژه  شرین سازی و انتقال آب خلیج فارس  همراه با شرکت های گلگهر و مس سرچشمه  مشارکت دارد  . قرار است این آب به مناطق مرکزی کشور انتقال یابد و صنایع از آن منتفع گردند. البته حجم این انتقال بیش از نیاز صنایع است . وی اظهار امیدواری کرد طبق برنامه تا پایان امسال  فاز اول این پروژه به اتمام برسد و شاهد رسیدن آب به  استان کرمان و مجتمع معدنی و صنعتی گلکهر باشیم .

نوریان درباره بهره برداری از معدن سنگ آهن در استرالیا نیز گفت: این سرمایه گذاری مشترک بین چادرملو، گل‌گهر و فکور صنعت است و مجوزهای لازم‌ برای این کار گرفته شده و برخی مجوزهای زیست محیطی مانده و حداکثر تا یک سال آینده برداشت از معدن عملیاتی می شود. سهم چادرملو در این معدن 25درصد است و امید می رود تا یکسال آینده کارها به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: در خصوص طرح فولاد مکران نیز مذاکرات جدی انجام و مشاور انتخاب شده و باید طرح را ارائه دهد. در این طرح قرار است  10میلیون تن فولاد تولید کنیم و هم زمان با راه اندازی مکران کنسانتره آن نیز از معدن استرالیا تامین شود‌.

وی افزود: برای گندله سازی دوم شرکت چادرملو نیز اقداماتی انجام شده و در حال اخذ مجوز هستیم.
مدیرعامل چادرملو درباره آنومالی D19 نیز گفت: کار های مطالعاتی و اکتشاف تفصیلی این معدن  در حال انجام است  و قرارداد ژئوفیزیک بسته شده و امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر با اخذ پروانه ، بهره برداری از آنرا آغاز کنیم  .

مهندس نوریان در خصوص ساخت نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی چادرملو هم  گفت: برای نیروگاه خورشیدی چادرملو نیز تامین اعتبار انجام شده و زمین این طرح نیز داخل نیروگاه است و تا آخر سال تجهیزات تامین خواهد شد. البته اگر به مشکلات ارزی برخورد نمی کردیم‌ تا اکنون انجام شده بود.

وی درخصوص صادرات گفت: گاهی بخشنامه های وزارتخانه مانند برگشت ارز حاصل از صادرات مشکلاتی را به همراه دارد و این درحالی است که ارز نیمایی درست هزینه نمی شود. ما در این زمینه پیشنهاد دادیم که شرکت های بورسی مانند چادرملو که حسابشان روشن است را استثنا کرده و در آخر سال بررسی ها روی صادرات و واردات انجام شود و مابه التفاوت ارز هم مشخص شود.

وی درباره افزایش سرمایه چادرملو نیز گفت: یک مرحله افزایش سرمایه در سال گذشته نهایی شد و به زودی ثبت نهایی می شود. و سرمایه این شرکت به   44هزار میلیارد ریال می رسد  .

همچنین در این نشست خبری  محمود سیدی، مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو درباره میزان استخراج سنگ آهن شرکت چادرملو گفت: در 3 ماهه نخست امسال، 2میلیون  و 478  هزار تن استخراج داشتیم که از این مقدار 2 میلیون و 621  هزارتن کنسانترسنگ آهن و 105 هزارتن سنگ آهن دانه بندی تولید شده است  .
سیدی همچنین در پاسخ در خصوص اقدامات چادرملو در طرح احیای معادن کوچک مقیاس نیز گفت: این طرح با مدیریت ایمیدرو و هدایت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اجرا می شود  و چادرملو هم در قالب قرارداد مشترک با ایمپاسکو و صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی همکاری های لازم را انجام می دهد .

نوریان نیز در این باره اظهار کرد: البته شرکت چادرملو تا پیش از اجرایی شدن این طرح از قبل احیای معادن را آغاز کرده و سنگ معادن کوچک سنگ آهن را خریداری می کند تا این معادن فعال بمانند.
اکنون نیز تعدادی از معادن کوچک سنگ آهن در استان یزد نیز با این طرح چادرملو در مدار تولید و فعالیت باقی مانده اند.

مهندس کیوان آرا مدیر بازرگانی چادرملو نیز با اشاره به اهمیت صادرات برای تامین ارز مورد نیاز شرکت گفت : صادرات شمش فولادی  در دستور کار چادرملو قرار گرفته و اقدامات قابل توجهی نیز انجام شده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا