اخباربانک و بیمهویژه ها

رویکرد اعتباری بانک توسعه تعاون باید رونق تعاونی‌ها باشد

به گزارش صنعت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری در جلسه شورای اداری مدیران بانک توسعه تعاون – که به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس این بانک برگزار شد – گفت: تعاون عدالت محورترین روش اجتماعی و اقتصادی است که می‌تواند در حل مشکلات کشور و در شرایط سخت تحریم ظالمانه در قالب راهکار اساسی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: بانک توسعه تعاون ظرفیت اساسی تامین مالی بخش تعاون است و در کنار این بانک سایر ظرفیت‌های اثربخش همچون صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون، معاونت اشتغال و کارآفرینی و معاونت تعاون یک زنجیره خدمات‌رسانی و یک قابلیت مناسب برای هم‌افزایی توسعه و حمایت از بخش تعاون است.

وزیر کار اظهارداشت: یکی از پارامترها و مؤلفه‌های سنجش توفیق و عدم توفیق بانک تخصیص تسهیلات هدفمند برای توسعه بخش تعاون است و لازم است نتیجه و ثمره فعالیت بانک توسعه تعاون در سطح شهرستان‌ها، استان‌ها و کشور در جهت کمک به توسعه ملی و اقتصاد ملی و تقویت و توسعه بخش تعاون مشخص و متمایز باشد.

وی اضافه کرد: با شناخت صحیح از قابلیت‌ها و مزیت‌ها می‌توان آن را در جهت توسعه تعاون به حرکت درآورد تا از این طریق بتوان سهم بخش تعاون را با کمک بانک توسعه تعاون افزایش داد.

شریعتمداری گفت: رویکرد اعتباری بانک می‌بایست در جهت کمک به رونق تولید، توسعه بخش تعاون و بنگاه‌های کوچک و متوسط و در صورت ضرورت، طرح‌های بزرگ در جهت ایجاد ارزش‌افزوده صورت گیرد تا تسهیلات اعتباری هدفمند بانک علاوه بر کمک به اشتغال آفرینی، توسعه و اثربخشی در تخصیص اعتباری با بازدهی لازم به چرخه بانک بازگردد.

وی تاکید کرد: رویکرد شایسته‌سالاری و بهره‌گیری از افراد جوان، خلاق، متعهد، متخصص و دلسوز می‌تواند مهمترین مزیت رقابتی همه سازمان در عصر حاضر باشد.

وزیر کار تکریم ارباب رجوع و رعایت حال مراجعه‌کنندگان و احترام گذاشتن به مردم توام با پیگری در جهت اجرای مقررات با رویکرد تسهیل و تسریع بخشی و ساده کردن مقررات را یکی از اصول و موارد مهم در حاکمیت مطلوب دانست و بیان کرد که لازم است درجهت جلب اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی فعالیت بانک مبتنی بر رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای و عمل‌گرایی باشد.

شریعتمداری تاکید کرد: افزایش توان بانک مستلزم تزریق سرمایه مناسب و بهینه است بنابراین موضوع افزایش سرمایه بانک به جدیت دنبال خواهد شد و به صورت صددرصدی از برنامه بانک در جهت تحقق و اجرای آن حمایت می‌کنیم.

در ادامه این مراسم رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بانک توسعه تعاون گفت: بانک توسعه تعاون از خرداد ۱۳۹۲ تا خردادماه امسال در فعالیت ۶ ساله از روند روبه رشد برخوردار بوده است به نحوی که مانده منابع این بانک در این دوره از رشد ۴۹۸ درصدی و مانده تسهیلات این بانک از رشد ۵۸۱ درصدی برخوردار بوده است ضمن آنکه خالص تسهیلات پرداختی بانک تا تاریخ یادشده در سال ۹۸ بالغ‌بر ۲۴ هزار میلیارد تومان است.

«حجت الله مهدیان» افزود: حجم تسهیلات پرداختی بانک طی فعالیت ۱۰ ساله، بالغ‌بر ۳۵ هزار میلیارد ریال است که ۶۵ درصد از آن طی سه سال اخیر پرداخت‌شده است ضمن آنکه ۶۰ درصد از مانده منابع سپرده‌ای این بانک نیز مربوط به سه سال اخیر فعالیت بانک است.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون گفت: مشتریان این بانک تا پایان امسال ۱۴۵ درصد رشد داشت و با توجه به اینکه صدور ضمانت‌نامه یکی از درآمدهای مهم کارمزدی کسب‌وکاری بانکی در طی مدت یادشده بانک از رشد سه هزار درصدی در این خصوص برخوردار بوده است.

وی مجموع تسهیلات پرداختی و امهال و تمدید بانک را در مدت ۶ سال دولت تدبیر و امید نزدیک به ۸۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و پیش‌بینی‌ کرد که پایان امسال ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به متقاضیان تخصیص داده شود.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون کمبود سرمایه را مشکل اساسی این بانک دانست و گفت: علاوه بر اینکه انتظار می‌رود سرمایه تصویبی ۱۰ هزار میلیارد ریالی بانک توسعه تعاون در کمترین زمان تخصیص داده شود و دولت کمک‌های سرمایه‌ای به این بانک داشته باشد.

وی افزود: برخی از مکانیزم ها از جمله کاهش نرخ سپرده قانونی برای بانک توسعه‌ای تعاون، تخصیص خطوط اعتباری از سوی بانک مرکزی، امکان انتشار انواع اوراق، عاملیت وجوه اداره شده و جذب سپرده‌های مردمی می‌تواند راهکارهای مناسبی برای تقویت بانک توسعه تعاون است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا