اخبارصنعت و معدنگوناگونویژه ها

گرانی مرغ و آنچه در جلسه تنظیم بازار تهران گذشت

به گزارش صنعت کار، بیست و دومین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان تهران عصر سه شنبه در حالی در استانداری برگزار شد که موضوع افزایش قیمت مرغ بخش مهمی از این جلسه را به خود اختصاص داد.

قیمت مرغ که مصوب آن ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده در برخی نقاط پایتخت از ۱۵ هزار تومان هم فراتر رفته و این درحالی است که نوک پیکان انتقادها همچنان از یکسو به سمت دلالان نشانه رفته و از سوی دیگر بعضی متولیان می‌گویند که کاهش جوجه ریزی و به دنبال آن کاهش عرضه، سبب این افزایش قیمت شده است.

این افراد به نقل از تولیدکنندگان می‌گویند که قیمت های کنونی برای آنان به‌صرفه نیست؛ این درحالی است که توزیع نهاده های دامی به تولیدکنندگان این صنف با هدایت دولت انجام می‌شود و از طرفی طی چند وقت اخیر با کاهش نرخ ارز هم مواجه بوده‌ایم.

رفت و برگشت تامین مرغ بین جهاد و صنعت

در این جلسه مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران با بیان اینکه ۸۰ درصد مرغ استان از استان‌های مازندران، گلستان، سمنان، مرکزی و اصفهان به میدان های بهمن و پیروزی تهران عرضه و تامین می‌شود، گفت: سازمان صنعت اجازه عرضه مرغ گرم را بیش از یک سقفی به ما نمی‌دهد.

رضا سالمی خاطرنشان کرد: در ۲ هفته اخیر ۳۰ تا ۴۰ تن مرغ گرم به نماینده سازمان صنعت،معدن و تجارت  تحویل داده شده است، ما نیاز به مصوبه این سازمان داریم تا به کارخانه هایی که به ما مرغ  عرضه می‌کنند به عنوان مشوق به ازای هر کیلو مرغ  ۲ تا سه کیلو نهاده های دامی نظیر ذرت و سویا بدهیم.

در پاسخ به این اظهارات مسئول جهاد کشاورزی، یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز اینچنین اظهارداشت:‌ به اندازه نیاز به مرغداران نهاده دامی داده می‌شود و آنها بیش از نیازشان طلب می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به زیاده خواهی های آنان پاسخ دهیم.

صادقی ادامه داد: ما باید با اقدامات مورد نیاز  کمک کنیم نرخ مرغ کاهش یابد تا کمتر به مردم فشار آید.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ ناشی از نبود هماهنگی در توزیع منطقه ای نیز است گفت: بخشی از ناهماهنگی‌ها به زنجیره توزیع نیز باز می‌گردد زیرا استان تهران عمدتا مصرف‌کننده است و به دلیل واردات مرغ از سایر استان ها، درج قیمت روی بسته بندی های آن صورت نمی‌گیرد.

نگذاریم قدرت خرید مرغ هم مثل گوشت شود

این در حالی بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با بیان اینکه خرید گوشت قرمز به دلیل کاهش توان خرید مردم ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است، گفت: بازار باید از دست دلالان سودجو خارج شود تا قیمت ها کاهش یابد.

محمد امامی‌امین افزود: با افزایش قیمت گوشت مرغ نباید اجازه دهیم این محصول نیز همچون گوشت قرمز از سبد کالای برخی افراد کم درآمد حذف و این قشر با سوء تغذیه روبه‌رو شوند.

قرارداد توزیع تغییر می‌کند

وی با بیان اینکه مرغ مورد نیاز استان تهران در میدان های بهمن و پیروزی بین خرده فروشان توزیع می شود، ادامه داد: بعد از پایان قرارداد توزیع مرغ از دست دلالان سودجو خارج و در اختیار سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران و شرکت پشتیبانی امور دام قرار خواهد گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با بیان اینکه مقرر شده اداره کل پشتیبانی دام به هر نحو روزانه ۷۰۰ تن گوشت مرغ مورد نیاز بازار را از استان های معین گلستان، قم، مرکزی، زنجان و سمنان تامین کند تصریح کرد: دلالان و واسطه ها در این موضوع نقش مخرب داشتند و اجازه ندادند این محصول با نرخ مصوب ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان که از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است، پیش رود.

تولیدکنندگان همچنان به دنبال سودبیشتر

امامی امین افزود: برخی از این واسطه ها سرمایه‌گذار هستند، ادعا می‌کنند قیمت تمام شده عدد دیگری است و دنبال حاشیه سود بیشتر هستند وگرنه حاشیه سود منطقی قطعا با نرخ مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان پاسخگو خواهد بود.

وی اظهارداشت:‌ما علاقه ای نداریم در زمینه عرضه و توزیع گوشت مرغ در استان دخالت کنیم و این امر بر عهده متولیان ذی ربط است اما برای ما قبل از همه اینها مردم مهم هستند و در این میان نقش واسطه ها و دلالان که به دنبال منافع و سود بیشتر هستند مخرب است و  هزینه های مردم را بالا می برد.

از قوه قضائیه کمک می‌گیریم

امامی امین خاطرنشان کرد: در این موضوع ما با احدی تعارف نداریم و مقرر شده از قوه قضائیه نیز کمک گرفته شود تا راجع به این موضوع همان آرامشی که در ایام عید برای توزیع مرغ داشتیم ادامه پیدا کند، اگر لازم باشد از قوه قهریه نظام برای کوتاه کردن دست دلالان نیز استفاده می کنیم.

معاون استاندار تهران همچنین درباره کاهش عرضه مرغ نیز گفت:‌ افزایش نرخ گوشت مرغ علاوه بر افزایش نرخ و کاهش عرضه مرغ به دلیل کم شدن وزن گیری مرغ ها و دلالان سودجو است.

وی در عین حال بیان کرد:‌ ما با کمبود مرغ در استان مواجه نیستیم و شاید عرضه نسبت به تقاضا کم شده باشد اما به معنی کمبود این محصول در بازار تلقی نمی شود چون بازار عرضه و تقاضا مشخص است.

مشکل هجوم مردم

معاون استاندار تهران همچنین به مشکل فرهنگی دیگری اشاره کرد که در زمان افزایش قیمت هر محصولی، مردم برای خرید بیشتر هجوم می آورند و تصریح کرد: ما با مشکل فرهنگی نیز در این زمینه مواجهین چراکه مردم به محض اینکه متوجه افزایش قیمت ها می‌شوند تقاضایشان افزایش می یابد در صورتی که سزای گرانفروش نخریدن است تا قیمت ها کاهش یابد.

اعلام قیمت محصولات در هفته گذشته

در بخش دیگری از این جلسه تفاوت قیمت انواع محصولات طی هفته گذشته در تهران نیز اعلام شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران با بیان اینکه تغییر قیمت میوه و انواع سبزی به سبب فصلی بودن بسیار چشمگیر است، گفت: نرخ هندوانه نسبت به هفته و ماه قبل ۳۳ درصد افزایش یافته است.
صادقی افزود: نرخ سیب زمینی نسبت به هفته گذشته ۱۳ درصد و نسبت به ماه قبل ۱۹ درصد افزایش و قیمت پیاز نسبت به هفته گذشته ۱۴ درصد و نسبت به ماه قبل ۳۳ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین با بیان اینکه نرخ گوشت قرمز همچنان بالاست  و باید کاهش یابد، گفت: گوشت مخلوط نسبت به هفته قبل چهار درصد و نسبت به ماه قبل پنج درصد افزایش و نرخ گوشت مرغ زنده در مرغداری ها پنج درصد نسبت به هفته قبل و ۱۸ درصد افزایش قیمت نسبت به ماه گذشته رشد داشته است.

صادقی افزود: مواد لبنی همچنان با نرخ رسمی و مصوب سازمان حمایت عرضه می‌شود و نسبت به هفته یا ماه گذشته افزایش یا کاهشی نداشته است.

رئیس سازمان صمت تهران با بیان اینکه نرخ قند شکسته، هفت درصد نسبت به هفته قبل و ۱۳ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: قیمت چای نیز با توجه به اینکه ارز آن از چهار هزار و ۲۰۰ تومان خارج شده و به آن ارز نیمایی تعلق گرفته نسبت به ماه قبل دو برابر و در برخی موارد به  دو نیم برابر رسیده است.

صادقی گفت: قیمت کاغذ نسبت به هفته گذشته ۲ درصد افزایش و نرخ کاغذ که توسط وزارت ارشاد با نرخ چهار هزار و ۴۰۰ تومانی وارد می‌شود نسبت به ماه گذشته ۱۴ درصد کاهش قیمت داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود:‌ در زمینه مصالح ساختمانی نظیر سیمان، گچ و فلزات، محصولات بهداشتی، سلولووزی و لوازم خانگی نیز تغییر قیمت خاصی در هفته یا ماه گذشته رخ نداده است.

صادقی همچنین گفت که قیمت لاستیک برخی خودورها در مدت مذکور کاهش قیمت داشته و برخی دیگر خودروها دچار تغییرات قیمتی در این مدت نشده است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا