اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

بازگشت 200 واحد تولیدی به چرخه تولید / صادرات 4 میلیارد دلاری 1100 واحد صنعتی

به گزارش خبرنگار صنعت کار، محسن صالحی نیا در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به وجود ۴۳ هزار و ۶۵۰ واحد صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی افزود: از این تعداد 77.5 درصد در حدود 33 هزار و 800 واحد با ظرفیت های مختلف در حال فعالیت و 9850 واحد غیرفعال هستند که 22.5 درصد واحدها را شامل می شود. این در حالیست که از بین واحدهای فعال نیز حدود 40 درصد واحدها 50 درصد ظرفیت فعالی دارند و ۳۰ درصد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد فعالند و ۳۰ درصد نیز از ۷۰ درصد به بالا فعالیت دارند‌.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اشتغال 890 هزار نفری در شهرک های صنعتی تصریح کرد: 700 هزار نفر از این تعداد در واحدهای فعال مشغول به کار هستند و حدود 180 هزار نفر نیز در واحدهای غیرفعال مشغول بوده اند که در تلاش برای بازگشت آن ها به چرخه تولید هستیم.
وی تعداد قراردادهای منعقده را ۷۸ هزار و ۷۰۰ قرارداد اعلام و اظهار کرد: هم اکنون 34 هزار واحد در حال ساخت و ساز هستند و 16 هزار واحد نیز در مرحله تخصیص زمین قرار دارند، 10 هزار واحد نیز در حال نصب سوله و تجهیزات جانبی هستند و 3200 واحد نیز مشغول نصب ماشین آلات هستند.
صالحی نیا ادامه داد: کل واحدهای صنعتی در ۸۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره برداری استقرار دارند به طوری که هم اکنون ۴۹۵ شهرک صنعتی و ۳۱۰ ناحیه صنعتی وجود دارد که با انعقاد قراردادی ۳۷ هکتار به این واحدها اختصاص یافت ک بخشی از این واحدها در حال بهره برداری هستند و به چرخه تولید اضافه می شوند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در تشریح وضعیت و تعداد واحدهای فعال در زمینه های مختلف گفت: ۱۷ درصد صنایع فعال در شهرک های صنعتی در بخش مواد غذایی و اشامیدنی،۲۲ درصد صنایع شیمیایی، ۱۲ درصد صنایع کانی غیرفلزی، ۷ درصد سلولزی، ۵ درصد نساجی، ۴ درصد برق و الکترونیک، ۷ درصد مصنوعات فلزی و ۶ درصد در زمینه صنایع متفرقه در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به فعالیت 1100 واحد صنعتی صادراتی در شهرک های صنعتی گفت: بر اساس آخرین آمار سهم صادرات این تعداد واحد ۴ میلیارد دلار بوده ضمن آن که ۲۱۰ سرمایه گذار خارجی با اشتغال ۲۱۷ هزار نفرنیز در شهرک ها مستقر هستند و در عین حال نیز ۶۰ شرکت مدیریت صادرات با هدف پشتیبانی از صادرات نیز راه اندازی شده و ۶۸ کنسرسیوم صادراتی نیز شکل گرفته است.
صالحی نیا از شناسایی ۴۶۶ خوشه صنعتی خبر داد و گفت: مقدمات ۹۷ خوشه اتمام یافته و ۴۰ پروژه نیز در مرحله اجرا است و در عین حال نیز برنامه توسعه ای ۷۷شهرک و ناحیه صنعتی نیز در دستور کار قرار دارد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا